Models of digitally mediated pedagogical interactions in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.10.1.9Keywords:
pedagogical interaction, digital teaching, pedagogical model, sixth grade, SpanishAbstract
The article presents the models resulting from the pedagogical interaction found when analyzing the pedagogical practices in Spanish in sixth grade mediated by digitality in times of pandemic in the Paraguayan territory. Reference is made to the theoretical framework for the identification of pedagogical models, the methodology used for the recording and analysis of synchronous virtual classes, the pedagogical models found, and the main conclusions. A sample of 29 synchronous Spanish classes in sixth grade was recorded and analyzed by coding with pre-established and emergent analysis categories, using Maxqda2020 software. The four models found are described in the article. The study is part of a research project aimed at analyzing the pedagogical interaction between students and teachers mediated by the ‘your school at home’ platform in sixth-grade Spanish classes in educational institutions in Paraguay.
Downloads
Metrics
References
Albers, C., Magenheim, J., & Meister, D. M. (Eds.). (2011). Schule in der digitalen Welt (Vol. 8). Springer Science & Business Media.
Bloom, B. S. (1977). Taxonomía de los objetivos de la educación. El Ateneo.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2a ed.). SAGE.
Corbin, J. M., & Strauss, A. L. (2015). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (4a ed.). SAGE.
Demelenne, D., & Misiego, P. (2013). Las XO y los cambios en las prácticas docentes y en las interacciones en el aula en Paraguay. Instituto Desarrollo. (Documento de trabajo No. 9. Serie Educación).
Dussel, I., Ferrante, P., & Pulfer, D. (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE. (Políticas educativas, 6).
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2009). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (4a ed.). Aldine.
Goldman, R., Pea, R., Barron, B., & Derry, S. J. (2007) (Ed.). Video Research in the Learning Sciences. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Gutiérrez-Giraldo, M. C., Agudelo-Cely, N., & Caro, E. O. (2016). La etnografía educativa virtual y la formación de docentes. Praxis & Saber, 7(15), 41-62.
Herzig, B., & Grafe, S. (2011). Wirkungen digitaler Medien. In Schule in der digitalen Welt (pp. 67-95). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27.
Loera, A. (1997). La práctica pedagógica videograbada. Universidad Pedagógica Nacional.
Loera, A. (2007). Cambios en la práctica pedagógica en escuelas del programa “escuelas de calidad”. Universidad Pedagógica Nacional.
Loera, A. (2009). La Práctica pedagógica de los instructores comunitarios: un acercamiento desde la videograbación de lecciones, Lectura 3 de Conversaciones. Red sobre Dialogar y Descubrir.
Loera, A. (2010). Protocolo para el registro de videos del estudio BIDvideos.
Loera, A. (2012). La Brecha de la enseñanza en tres países de América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo (Reporte final del estudio BIDvideos).
MAXQDA. (2019). Guía de introducción. Free Guide. VERBI Software. GmbH.
Meister, D. M. (2008). Schule und Medien. In Handbuch der Schulforschung (pp. 513-529). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Ministerio de Educación y Ciencia, MEC. (2020). Plan de educación en tiempos de pandemia “Tu escuela en casa”. MEC.
Paniagua, R., Loera, A., Vázquez, V., Elías, R., Misiego, P., Sánchez, B., Farias, M., Ovelar, N., Salinas, P., Ledesma, A., Ghiglione, L., Lezcano, L., Palacios, G., López, S., & Gómez, M. (2017) Estudio sobre la práctica pedagógica centrada en la comunicación en aulas de sexto grado en Paraguay. Investigación para el Desarrollo.
Rädiker, S., & Kuckartz, U. (2020). Análisis de datos cualitativos con MAXQDA [Vídeo ].
Schluss, H., & Jehle, M. (Eds.). (2013). Videodokumentation von Unterricht: Zugänge zu einer neuen Quellengattung der Unterrichtsforschung. Springer-Verlag.
Valdés Montecinos, M., & Ganga-Contreras, F. (2020). Educación a Distancia en Latinoamérica: Algunos antecedentes históricos de su desarrollo. Educación, 41(04).
Vázquez, V., Misiego, P., Elias, R., Paniagua, R., Farias, M., Wehrle, A., & Ghiglione, L. (in press). La interacción pedagógica mediada por una plataforma digital. Un estudio de caso. En imprenta. Revista paraguaya de Educación.