Predominant approach in the teaching of Spanish in the second cycle in schools in vulnerable areas of Asuncion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.70

Keywords:

teaching method, teaching writing, assessment, class environment

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of the methodological approach to teaching written expression in Spanish to second cycle students in two official schools in vulnerable areas of Asuncion.  The research was qualitative, descriptive and cross-sectional. Data were collected through documentary analysis: teaching planning and written production of students, plus classroom observation. The findings were as follows: the predominant methodological approach is grammatical, with an emphasis on normative correction and syntactic analysis, class planning is poorly developed by teachers, the methodological process of the didactic moments of writing is unfavorable for the development of communicative competence, evaluation is mainly focused on the final product. Most of the classrooms lack diversified didactic materials to support learning; teachers comply with the stages of class development: beginning, development, closing and use modeling as a teaching strategy.

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Author Biography

Nicolasa Ortiz Maldonado, Universidad Iberoamericana. Asunción, Paraguay.

Nicolasa Ortiz Maldonado es Profesora de Educación Primaria, Profesora de Lengua y Literatura Guaraní, Licenciada en Ciencias de la Educación, Licenciada en Psicopedagogía, Magíster en Política Pública para Contextos Urbanos Socioeconómicamente Vulnerable, Especialista en Derecho Humano y Género, Magíster en Neuropsicología Infantil y Neurociencia, Doctoranda en Educación. Ejerció como docente en la educación escolar básica y universitaria, posee experiencia en roles de gerencia a nivel nacional desde la jefatura de la Dirección de Educación Escolar Básica MEC. Actualmente, colabora en la educación de primera infancia, escolar básica, educación media y educación básica de jóvenes y adultos de contexto vulnerable en la Asociación Fe y Alegría.

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Published

2024-12-27

How to Cite

Ortiz Maldonado, N. (2024). Predominant approach in the teaching of Spanish in the second cycle in schools in vulnerable areas of Asuncion. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(2), 70–82. https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.70

Issue

Section

Artículos Originales