Predominant approach in the teaching of Spanish in the second cycle in schools in vulnerable areas of Asuncion
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.70Keywords:
teaching method, teaching writing, assessment, class environmentAbstract
The objective of this article is to present an analysis of the methodological approach to teaching written expression in Spanish to second cycle students in two official schools in vulnerable areas of Asuncion. The research was qualitative, descriptive and cross-sectional. Data were collected through documentary analysis: teaching planning and written production of students, plus classroom observation. The findings were as follows: the predominant methodological approach is grammatical, with an emphasis on normative correction and syntactic analysis, class planning is poorly developed by teachers, the methodological process of the didactic moments of writing is unfavorable for the development of communicative competence, evaluation is mainly focused on the final product. Most of the classrooms lack diversified didactic materials to support learning; teachers comply with the stages of class development: beginning, development, closing and use modeling as a teaching strategy.
Downloads
Metrics
References
Caldera, R. (2003). La práctica escolar de la escritura: Reflexiones para una propuesta constructivista. Acción Pedagógica, 12(2), 96-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2972126
Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. Comunicación, lenguaje y educación, 2(6), 63-80. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21225/Cassany_CLE_6.pdf?sequence
Cassany, D. (1997). Describir el escribir. Paidós.
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona, España. Paidós.
Cassany, D., Luna, M, y Sanz, G. (2003). Enseñar Lengua (9ª ed.). Editorial GRAO.
Codes, J. G. (2004). Enseñar a pensar en la escuela. Madrid, España. Anaya.
Condemarín, M., y Medina, A. (2000). Evaluación de los aprendizajes, un medio para mejorar las competencias lingüísticas y comunicativas. Mineduc (P900). https://www.rmm.cl/sites/default/files/usuarios/mcocha/doc/201011141500430.libro_mabel_condemarin_evaluacion_aprendizajes.pdf
Del Valle, L. (2007). Enseñanza de la lengua escrita en la primera etapa de la básica [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona. http://www.tdx.cat/
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación (4ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Inostroza, G., y Jolibert, J. (1996). Aprender a formar niños lectores y productores de textos.. Dolmen Ediciones.
López, C. P., y Gutiérrez, C. L. (2002). El espacio como elemento facilitador del aprendizaje: una experiencia en la formación inicial del profesorado. Pulso: revista de educación, (25), 133-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=243780
Medina, J., y Noguera, M. A. D. (1999). Metodología de entrenamiento de observadores para investigaciones sobre Educación Física y Deporte en las que se utilice como método la observación. European Journal of Human Movement, 5, 69-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2278295
Mendoza, F. A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria. Universidad Barcelona. https://biblioteca.org.ar/libros/154715.pdf
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (2016). Leo Pienso y Aprendo. Guía del Docente. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/13807
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (2020). Resultados Evaluación SNEPE 2018. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/16022?1599670657
Recio Diego, Á., y Tomé Cornejo, C. (2023). Aproximación a los conocimientos gramaticales del profesorado de secundaria. Pragmalingüística, 31, 407-434. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2023.i31.18
Roca, N., Simó, R., Solsona, R., González, C., y Rabassa, M. (1998). Escritura y necesidades educativas especiales: teoría y práctica de un enfoque constructivista. Fundación Infancia y Aprendizaje.
Sánchez Pérez, A. (2007). Taller de Lectura y Redacción 1. Edamsa.
Sraïki, C., y Jolibert, J. (2009). Niños que construyen su poder de leer y escribir. Ediciones Manantial. https://www.emanantial.com.ar/archivos/fragmentos/JolibertSraikiFragmento.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nicolasa Ortiz Maldonado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.