Planning the teaching-learning process, from the perception of teachers of psychopedagogy and educational sciences, Universidad Iberoamericana
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.38Keywords:
planning, teaching-learning process, higher educationAbstract
The planning of the teaching-learning process is the first great area of competence and the usual task of the teacher at all educational levels. The general objective of this article focused on analyzing the importance of planning the teaching-learning process in Higher Education, from the perception of teachers of the Psychopedagogy and Educational Science careers at the Universidad Iberoamericana. The study responds to the positivist paradigm, with a non-experimental design, with data that could be analyzed statistically, for which a matrix was created that had dimensions and variables that were analyzed through items, with statements presented in an online survey administered to a sample of 23 teachers from the Psychopedagogy and Educational Science careers at the Universidad Iberoamericana, in the month of October 2021. Among the main findings, it stands out that according to the teachers’ perception, planning the teaching-learning process: It is a function of the teacher that is consigned in the Law of Higher Education and in the employment contract that they have signed in the institution, which has the advantage of organizing the work of the teacher and promoting good performance and that time presents itself as challenges. and the need for continuous training.
Downloads
Metrics
References
Abascal, E., & Grande, I. (2005). Análisis de encuestas. ESIC. https://goo.gl/9rUIF3
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior, ANEAES. (2014). Modelo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior para Carreras de Grado. http://www.aneaes.gov.py
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior, ANEAES. (2018). Modelo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. http://www.aneaes.gov.py
Carriazo, C., Pérez Reyes, M., Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3907048
Cook, T. D., & Reichardt, Ch. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Ediciones Morata.
De Miguel, M. (2003). Calidad de la enseñanza universitaria y desarrollo profesional del profesorado. Revista de Educación, 331, 13-34. https://www.educacionyfp.gob.es
Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, L. (2010). Metodologías de la investigación. McGraw Hill.
Huaman Auccapuri, A. A., Loaiza Ortiz, Z., Urrutia Mendoza, M. U., Cuentas Salas, J., & Velasco Palacios, M. D. (2021). Planificación curricular en la enseñanza universitaria y desempeño profesional de egresados en educación Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3397-3422. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.540
Kerlinger, F., & Lee, H. B. (2002). Investigación del Comportamiento. McGraw-Hill/Interamericana.
Ley N° 4995/2013, De Educación Superior. http://www.cones.gov.py/ley-4995-de-educacion-superior/
Lomelí Gutiérrez, C. L. (2016). El perfil del docente en la universidad del siglo XXI. Funciones del Docente Universitario. Universidad Autónoma de Nayarit. https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_XI/TOMO%2011_7.pdf
Moreno, G. (2000). Introducción a la metodología de la investigación educativa II. Progreso.
Peppino, A. M. (2004). La docencia universitaria ante un nuevo paradigma educativo. Revista Diálogo Educacional, 4(13), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189117791004
Tobón, S., Pimienta, J., & García, J. A. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizajes y Evaluación de Competencias. Pearson Educación.
Universidad Iberoamericana, UNIBE. (2016). Proyecto educativo institucional. Fundamentos, valores, principios, lineamientos y políticas de la UNIBE. https://profesorado.unibe.edu.py/documentos/Proyecto-educativo-institucional-unibe.pdf
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Narcea.