Diagnostic of social-emotional skills in students of first year in a community Durango´s tele- secondary schooll
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.80Keywords:
social skills, socio-emotional skills, basic education, socio-emotional learningAbstract
Education includes in its programs the teaching of socio-emotional skills so that students can have tools with which to face the challenges that await them in the future. The objective of this study was to diagnose these abilities in high school students from Durango, Mexico. The type of sampling used was non-probabilistic for convenience; conceptually defining social skills through the instrument of Goldstein’s Social Skills List. The results show a low performance within the categories of Advanced Social Skills, Alternative Skills to Aggression and Skills to Cope with Stress; with a normal level in Planning Skills, Skills Related to Feelings and First Social Skills. Regarding differences by gender, there is less mastery of social skills amongst men; who have a normal level only in planning skills and a low level in the others. The results highlight the importance of developing more research in this community which eliminates the limitations on accessing the population, as well as obtaining a guide to those skills which are necessary to tend to in order to prevent secondary students from dropping out of school.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408.
Caballo, V. (2005). Manual de Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales (6° ed.). Siglo XX.
Comisión de Atención a Grupos Vulnerables. (2013). Programa de trabajo segundo año de ejercicio LXII legislatura. Cámara de Senadores.
Daza, E. (2017). Adaptación de la lista de chequeo de habilidades sociales de Goldstein en Ecuador [Informe de titulación de Licenciatura, Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12870
Ducoing, P. (2018). La educación secundaria mexicana: Entre la búsqueda del acceso equitativo y el rezago. Revista de educación, 42(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27665
Elizalde, C., Calle, M. Baque, L. y Cañizares, R. (2021). Las habilidades sociales desde las experiencias y representaciones de la enseñanza en la modalidad virtual. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(20), 269-277. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.271
García, B. (2009). Manual de Métodos de Investigación para las Ciencias Sociales. Manual Moderno.
García-García, J.A., Reding-Bernal, A., & López-Alvarenga, J.C. (2013). Cálculo del tamaño de la muestra en investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 217-224.
Moncayo, A. L. (2011). Enfoques de investigación y organización del trabajo de campo: el estudio de caso y la encuesta. En M. Gutiérrez & E. Aguirre (Ed.), Estrategias metodológicas en la investigación socio jurídica (pp. 65-98). Universidad Externado de Colombia, Centro de Investigación en Política Criminal.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill.
Huerta, R., & Vicario, M. (2021). ¿Cómo se atendieron las competencias socioafectivas de los estudiantes de educación superior en la pandemia? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(2). https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33937
SEP. (2018). Aprendizajes clave para la educación integral: Plan y programas de estudio para la educación Básica. SEP.
Unesco. (2021). Evaluación de habilidades socioemocionales en niños, jóvenes y adolescentes de América Latina: marco para el trabajo del módulo de ERCE 2019. ORESLC/UnescO.
Tomás, A. (1995). Manual de calificación y diagnóstico de la lista de chequeo de habilidades sociales de Golsdtein.