Teaching capabilities and competencies for the attention to diversity and inclusion in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.14.e815

Keywords:

inclusion, competencies, capabilities, diversity, higher ducation

Abstract

This research aims to describe the teaching capabilities and competencies related to attention to diversity, which promote the inclusion of university students in the context of higher education. The research was framed in a methodology with a descriptive qualitative and quantitative approach, where an initial bibliographic review was carried out. Also, in-depth interviews and surveys were applied to teachers in 2023, which were conducted with Likert scales. In addition, the statistical database of the university was used for the analysis of the university student population. Among the main conclusions, it is highlighted that several barriers hinder attention to diversity and the full inclusion of the student body in the institution. Though the institution performs some isolated actions of inclusion, there is no evidence of a structured program that allows follow-up and accompaniment to students in vulnerable situations. In this sense, the research conducted is relevant to understand higher education’s reality regarding inclusion and diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eugenia Nuñez, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Doctora en Educación y Desarrollo Humano, Magister en Educación y Gestión Educativa, Magíster en Políticas Públicas y Género, Licenciada en Trabajo Social. Docente Investigadora, Profesora Asistente de la Licenciatura en Trabajo Social, Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní, Universidad Nacional de Itapúa.

Laura Rodríguez Pradechuk , Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Maestranda en Evaluación Educativa, Licenciada en Trabajo Social. Docente en Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní, Universidad Nacional de Itapúa.

Stella Villalba , Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Doctoranda en Trabajo Social, Magister en Docencia e Investigación, Licenciada en Trabajo Social. Profesora Asistente de la Licenciatura en Trabajo Social, Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní; Profesora de Tiempo Completo, Universidad Nacional de Itapúa

Blanca Martínez, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Magíster en Atención Integral de la Niñez y la Adolescencia, Especialista en Evaluación Educativa, Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Matemáticas, Docente en Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní; Docente Investigadora, Universidad Nacional de Itapúa.

References

Benitez, L. (2023). Vista de Prácticas Pedagógicas en Educación Superior con relación a la Educación Inclusiva. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/341/474

Escribano, A., y Martínez, A. (2016). Inclusión educativa y profesorado inclusivo: aprender juntos para aprender a vivir juntos (Vol. 122). Narcea Ediciones.

Gairin, J., Palmeros y Avila, G., Barrales, A. (2014). Universidad y Colectivos Vulnerables Reflexiones y experiencias. Ediciones del Lirio.

Gairín, J., Suárez, C., Gairín, J., Rodríguez-Gómez, D., y Castro, D. (2012). Éxito académico de colectivos vulnerables en entornos de riesgo en Latinoamérica. Editorial WoltersKluwer.

Ley N.° 4995/2013. De educación superior. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/4401/ley-n-4995-de-educacion-superior

Moreno, A. G., y Bustos, M. R. (2020). La inclusión educativa en la Universidad Central del Ecuador desde las percepciones del estudiantado. Revista Científica Retos De La Ciencia, 4(8), 1–14. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/317

Paz-Maldonado, E., y Silva-Peña, I. (2021). Políticas de inclusión educativa: el desafío de las universidades públicas hondureñas. CS, (34), 71-90. https://doi.org/10.18046/recs.i34.4227

Vallejo-Ruiz, M., Torres-Soto, A., Curiel-Marin, E., y Campillo-Drieguez, O. (2019). Percepción y prácticas docentes para una educación inclusiva. Revista Psicología em Pesquisa, 13(3), 26-47.

Published

2025-05-30

How to Cite

Nuñez, E., Rodríguez Pradechuk , L., Villalba , S., & Martínez, B. (2025). Teaching capabilities and competencies for the attention to diversity and inclusion in university students. Revista científica Estudios E Investigaciones, 14, 1–14. https://doi.org/10.26885/rcei.14.e815

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.