Implementation of Open High School Education in a Public Educational Institution in Paraguay

Authors

  • Ana Lesmo de Riveros Ministerio de Educación y Ciencias, Supervisión de Apoyo Técnico Pedagógico Área 11-05. Capiatá, Paraguay https://orcid.org/0009-0007-4403-2564

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.1.25

Keywords:

secondary education, alternative education, educational policy

Abstract

Education is a fundamental human right, which means that all people should have access to a quality, accessible, inclusive, and equitable education. It is the responsibility of governments to guarantee this right and work to eliminate the barriers that prevent its full exercise. In Paraguay, the Ministry of Education and Science (MEC in Spanish) has implemented Open Secondary Education (EMA in Spanish) as an educational opportunity for those students who have not been able to complete their secondary education. This descriptive and exploratory research analyzed the implementation of EMA in a Public Management Educational Institution between 2020 and 2022. A sample of 137 students out of a total population of 210 was surveyed, as well as all teaching, technical, and directive staff of the EMA. The objective was to describe the characteristics of the implementation, as well as the strengths and weaknesses of the process. The results indicate that the implementation of the EMA was positively valued by the educational community, providing students with the necessary flexibility to reintegrate into the system. Among the strengths, the reduced costs, digital resources, and flexible schedules stand out. However, challenges were also identified, such as the need for teacher training, little interaction between students, and the financial sustainability of the modality. The MEC must evaluate the impact of EMA at the national level to adjust strategies and improve the quality of this educational alternative that promotes equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Lesmo de Riveros, Ministerio de Educación y Ciencias, Supervisión de Apoyo Técnico Pedagógico Área 11-05. Capiatá, Paraguay

Profesora de Educación Escolar Básica, Especialista en Evaluación Educativa, Especialista en Administración Educacional, Especialista en Bilingüismo, Licenciada en Ciencias de la Educación, Diplomado en Metodología de la Investigación, Magíster en Administración Educativa, Doctoranda en el  Doctorado en Ciencias de la Educación, UNIBE.

References

ABC Color. (12 de marzo de 2015). La Educación Media Abierta se está expandiendo en el país. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/locales/la-educacion-media-abierta-se-esta-expandiendo-en-el-pais-1345091.html

Ley N.° 1264/1998, General de Educación.

Ley N.° 5749/2017, Que establece la carta orgánica del Ministerio de Educación y Ciencias.

Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (sf). Educación Media. https://www.mec.gov.py/?ref=300786-educacion-media

Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2007a). Diseño Curricular Nacional de la Educación Media para Jóvenes y Adultos con énfasis a las nuevas tecnologías. MEC.

Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2007b). Diseño curricular para la Educación Media Abierta, EMA. MEC. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/17725?1645104863

Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2011a). Diseño curricular educación media para personas jóvenes y adultas. Dirección General de Educación Permanente, Ministerio de Educación y Cultura. https://www.mec.gov.py/talento/archivo/concurso08-16/material_lectura/gestion_educativa/educacion_permanente_educ_media_para_jya.pdf

Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2011b). Resignificación de la educación media. Hacia una garantía real de derechos en la Escuela Pública Paraguaya de Nivel Medio. MEC. http://repositorio.revaconacyt.org/jspui/bitstream/123456789/395/3/2532-resignificacion-de-la-media-2.pdf

Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2017). EMA, Programa de Educación Media Abierta. Módulo 2 de Autoaprendizaje. MEC. http://repositorio.revaconacyt.org/xmlui/handle/123456789/176?show=full

Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2020). Circular DGTCEEByEM N.° 19/2020. https://mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/16436?1607961887

Organización de Estados Iberoamericanos, OEI. (2020). Análisis de la Deserción Escolar en el Tercer Ciclo de la Educación Escolar Básica y Educación Media. OEI. https://oei.int/oficinas/paraguay/publicaciones/analisis-de-la-desercion-escolar-en-el-tercer-ciclo-de-la-educacion-escolar-basica-y-educacion-media

Unesco. (2019). Perfil Pais: Paraguay. Siteal. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/paraguay_11_10_19_0.pdf

Unesco. (2002). Aprendizaje abierto y a distancia. Consideraciones sobre tendencias, políticas y estrategias. Unesco. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/130.pdf

Universidad Iberoamericana, Unibe. (2012). Diagnóstico: Funcionamiento de los programas de Educación Media Alternativa y a Distancia de la modalidad de jóvenes y adultos. UNIBE. https://www.mec.gov.py/cms/?ref=299913-diagnostico-funcionamiento-de-los-programas-de-educacion-media-alternativa-y-a-distancia-de-la-modalidad-de-jovenes-y-adultos

Published

2024-06-28

How to Cite

Lesmo de Riveros, A. (2024). Implementation of Open High School Education in a Public Educational Institution in Paraguay. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(1), 25–37. https://doi.org/10.26885/rcei.13.1.25

Issue

Section

Artículos Originales