Teaching practices developed in a public school in a vulnerable neighborhood: Participatory action research (PAR) in search of educational quality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.41

Keywords:

educational quality, teaching practices in vulnerable context, soft skills, participatory action research

Abstract

This article was prepared from qualitative research for a doctoral thesis. The objective was to discover teaching practices applying the participatory action research design seeking educational quality in a public school of a vulnerable neighborhood, considering the vulnerable social context. A part of the work focused on managers and teachers is presented. Two focus groups were formed, one with the participation of three directors and another with the participation of ten teachers. Then there were three workshops with the participation of ten teachers. The main findings in the context of vulnerability related to teaching practices were empathic leadership among themselves and towards students, conflict resolution through dialogue with parents, especially for students in situations of social risk, innovation in the curriculum using strategies reading classic stories and highlighting the presence of values, and inclusion promotion by reducing discrimination and guaranteeing equal opportunities. Furthermore, the teachers recognized the importance of training students in a comprehensive manner, considering their attitudes, values and the problem resolution in their context; They encouraged collaborative work and addressed specific learning problems. It was highlighted that the family played a fundamental role in offering necessary support and resources for those with disabilities. Finally, it was evident that the rivalries and problems present in the neighborhood, such as drug consumption, violence and the destruction of public spaces, undoubtedly contributed to poor learning at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gustavo Hector, Instituto Nacional de Enseñanza Superior (INAES), Asunción, Paraguay.

Doctor en Educación con énfasis en Gestión Educativa por el Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña (INEAES), Paraguay. Magister en Investigación Educativa (INEAES), Paraguay. Diplomatura en Entornos Virtuales de Aprendizaje, Universidad Nihon Gakko, Paraguay. Profesor en Ciencias de la Educación. Universidad Argentina John F. Kennedy, Buenos Aires, Argentina. Diseñador Gráfico y Publicidad, Escuela Panamericana de Arte, Argentina. Docente de carreras de grado, de cursos de Postgrados y Tutor de Trabajo Final de Grado en la Universidad Nihon Gakko, Asunción. Tutor de Trabajos finales de grado en el Instituto Nacional de Enseñanza Superior (INAES). Ha publicado artículos en revistas indexadas.

References

Calderón, J., y López Cardona, D., (s.f.). Orlando Fals Borda y la Investigación Acción Participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, N°1. https://pedagogiaemancipatoria.files.wordpress.com/2014/04/pedagogc3adas-eman-lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf

Cepeda Cuervo, E., y Caicedo Sánchez, G. (2007). Factores asociados a la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 4 (43). https://rieoei.org/historico/deloslectores/1731Cuervo.pdf

Corredor, N. (2019). Factores de la calidad educativa desde una perspectiva multidimensional: Análisis en siete regiones de Colombia. Plumilla Educativa. Plumilla Educativa, 23(1), 121-139. https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/plumillaeducativa/article/view/3350/4928

Cuevas, M. (2019). Miradas sobre la Política Habitacional. Estudio de Caso: Complejo Habitacional San Francisco, Asunción. Flacso. https://www.flacso.edu.py/wp-content/uploads/2019/08/4.Publicaciones-FLACSO-Cuevas.pdf

Demelenne, D. (2014). Propuestas pedagógicas con criterios de equidad y calidad pertinentes a los contextos rurales y urbanos. Una tarea pendiente en Paraguay. En L. Ortiz (ed.), La educación en su entorno. Sistema educativo y políticas públicas en Paraguay (pp. 133-150). http://www.cadep.org.py/uploads/2022/05/La-Educacio%CC%81n-en-su-entorno-E-book_Ortiz.pdf

Demelenne, D., Chávez, R., Arrúa, C., MDS, y GIZ. (2021). Análisis de Experiencias de Promoción Social en Paraguay. Asunción, Paraguay. http://biblioteca.mds.gov.py:8080/bitstream/handle/123456789/1156/PROMOCION%20SOCIAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Elliot, J. (2005). El Cambio Educativo desde la Investigación Acción. Editorial Morata. http://chamilo.cut.edu.mx:8080/chamilo/courses/PLANEACIONYDISENOCURRICULAR/document/Elliot-El-Cambio-Educativo-Desde-La-IA.pdf

Elmys, E. H. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2). https://www.redalyc.org/journal/440/44055139021/44055139021.pdf

Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I., y Roldán Soler, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 13-34. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/76721/1/2018_Iglesias_etal_RevIberoamEdu.pdf

López G., Guaimaro, Y., (2016). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Revista Universitaria de Desarrollo Social – IXAYA, (10), 31-55. http://revistaixaya.cucsh.udg.mx/index.php/ixa/article/view/6742

Martínez-Iñinguez, J. T. R. G. (2020). Calidad Educativa: Un estudio documental desde la perspectiva socioformativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 233-258., 16((1)), 233-258. Obtenido de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/2296/2196

Martínez-Maldonado, P., Armengol Asparó, C., y Muñoz, J. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18 (36), 55-74. https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v18n36/0718-5162-rexe-18-36-55.pdf

Mesías Dalmao, S. (2022). El aprendizaje exitoso en escuelas A.PR.EN.D.E.R. ANEP CFE. http://repositorio.cfe.edu.uy/123456789/2087

Pincay-Aguilar, I., Candelario-Suárez, G., y Castro- Guevara, J. (2018). Para (Goleman, 1995), es la capacidad de sentir, entender, controlar y modificar estados emocionales en uno mismo y en los demás, él afirma “la inteligencia emocional es el talento básico para vivir feliz y triunfar”. Revista Psicología UNEMI, 2(2), 32 - 40. https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/699/595

Recalde, A. (2018). Origen social y procesos escolares en Paraguay. Factores asociados al rendimiento académico en lectura y matemática de estudiantes del tercer grado. Investigación Educativa, 139-162. https://rieoei.org/RIE/article/view/3175/3979

Reyes Eguren, J., y Macías Esparza, A. (s.f.). La Transformación de las Prácticas Docentes desde la perspectiva de los Profesores de la Universidad Autónoma de Aguscalientes. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Aguascalientes, México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/0912.pdf

Rosenberger, S., y Fernández, C. (21 de 06 de 2021). Propuesta de articulación entre las políticas educativas para redefinir calidad educativa en Paraguay. Revista Paraguaya de Educación, 10(1), 91-116. https://oei.int/oficinas/paraguay/publicaciones/revista-paraguaya-de-educacion-vol-10-n-1

Unesco. (2019). Right to education handbook. En UNESCO, Chapter 3: Normative content of the right to education (pp. 73-131). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366556

Unesco. (24 de 03 de 2021). Día Internacional de la Educación. https://es.unesco.org/commemorations/educationday/2021#:~:text=Sin%20una%20educaci%C3%B3n%20de%20calidad,de%20ni%C3%B1os%2C%20j%C3%B3venes%20y%20adultos.

Published

2023-12-30

How to Cite

Gustavo Hector. (2023). Teaching practices developed in a public school in a vulnerable neighborhood: Participatory action research (PAR) in search of educational quality. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(2), 41–55. https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.41

Issue

Section

Artículos Originales