Teaching practices developed in a public school in a vulnerable neighborhood: Participatory action research (PAR) in search of educational quality
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.41Keywords:
educational quality, teaching practices in vulnerable context, soft skills, participatory action researchAbstract
This article was prepared from qualitative research for a doctoral thesis. The objective was to discover teaching practices applying the participatory action research design seeking educational quality in a public school of a vulnerable neighborhood, considering the vulnerable social context. A part of the work focused on managers and teachers is presented. Two focus groups were formed, one with the participation of three directors and another with the participation of ten teachers. Then there were three workshops with the participation of ten teachers. The main findings in the context of vulnerability related to teaching practices were empathic leadership among themselves and towards students, conflict resolution through dialogue with parents, especially for students in situations of social risk, innovation in the curriculum using strategies reading classic stories and highlighting the presence of values, and inclusion promotion by reducing discrimination and guaranteeing equal opportunities. Furthermore, the teachers recognized the importance of training students in a comprehensive manner, considering their attitudes, values and the problem resolution in their context; They encouraged collaborative work and addressed specific learning problems. It was highlighted that the family played a fundamental role in offering necessary support and resources for those with disabilities. Finally, it was evident that the rivalries and problems present in the neighborhood, such as drug consumption, violence and the destruction of public spaces, undoubtedly contributed to poor learning at school.
Downloads
Metrics
References
Calderón, J., y López Cardona, D., (s.f.). Orlando Fals Borda y la Investigación Acción Participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, N°1. https://pedagogiaemancipatoria.files.wordpress.com/2014/04/pedagogc3adas-eman-lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf
Cepeda Cuervo, E., y Caicedo Sánchez, G. (2007). Factores asociados a la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 4 (43). https://rieoei.org/historico/deloslectores/1731Cuervo.pdf
Corredor, N. (2019). Factores de la calidad educativa desde una perspectiva multidimensional: Análisis en siete regiones de Colombia. Plumilla Educativa. Plumilla Educativa, 23(1), 121-139. https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/plumillaeducativa/article/view/3350/4928
Cuevas, M. (2019). Miradas sobre la Política Habitacional. Estudio de Caso: Complejo Habitacional San Francisco, Asunción. Flacso. https://www.flacso.edu.py/wp-content/uploads/2019/08/4.Publicaciones-FLACSO-Cuevas.pdf
Demelenne, D. (2014). Propuestas pedagógicas con criterios de equidad y calidad pertinentes a los contextos rurales y urbanos. Una tarea pendiente en Paraguay. En L. Ortiz (ed.), La educación en su entorno. Sistema educativo y políticas públicas en Paraguay (pp. 133-150). http://www.cadep.org.py/uploads/2022/05/La-Educacio%CC%81n-en-su-entorno-E-book_Ortiz.pdf
Demelenne, D., Chávez, R., Arrúa, C., MDS, y GIZ. (2021). Análisis de Experiencias de Promoción Social en Paraguay. Asunción, Paraguay. http://biblioteca.mds.gov.py:8080/bitstream/handle/123456789/1156/PROMOCION%20SOCIAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Elliot, J. (2005). El Cambio Educativo desde la Investigación Acción. Editorial Morata. http://chamilo.cut.edu.mx:8080/chamilo/courses/PLANEACIONYDISENOCURRICULAR/document/Elliot-El-Cambio-Educativo-Desde-La-IA.pdf
Elmys, E. H. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2). https://www.redalyc.org/journal/440/44055139021/44055139021.pdf
Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I., y Roldán Soler, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 13-34. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/76721/1/2018_Iglesias_etal_RevIberoamEdu.pdf
López G., Guaimaro, Y., (2016). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Revista Universitaria de Desarrollo Social – IXAYA, (10), 31-55. http://revistaixaya.cucsh.udg.mx/index.php/ixa/article/view/6742
Martínez-Iñinguez, J. T. R. G. (2020). Calidad Educativa: Un estudio documental desde la perspectiva socioformativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 233-258., 16((1)), 233-258. Obtenido de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/2296/2196
Martínez-Maldonado, P., Armengol Asparó, C., y Muñoz, J. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18 (36), 55-74. https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v18n36/0718-5162-rexe-18-36-55.pdf
Mesías Dalmao, S. (2022). El aprendizaje exitoso en escuelas A.PR.EN.D.E.R. ANEP CFE. http://repositorio.cfe.edu.uy/123456789/2087
Pincay-Aguilar, I., Candelario-Suárez, G., y Castro- Guevara, J. (2018). Para (Goleman, 1995), es la capacidad de sentir, entender, controlar y modificar estados emocionales en uno mismo y en los demás, él afirma “la inteligencia emocional es el talento básico para vivir feliz y triunfar”. Revista Psicología UNEMI, 2(2), 32 - 40. https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/699/595
Recalde, A. (2018). Origen social y procesos escolares en Paraguay. Factores asociados al rendimiento académico en lectura y matemática de estudiantes del tercer grado. Investigación Educativa, 139-162. https://rieoei.org/RIE/article/view/3175/3979
Reyes Eguren, J., y Macías Esparza, A. (s.f.). La Transformación de las Prácticas Docentes desde la perspectiva de los Profesores de la Universidad Autónoma de Aguscalientes. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Aguascalientes, México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/0912.pdf
Rosenberger, S., y Fernández, C. (21 de 06 de 2021). Propuesta de articulación entre las políticas educativas para redefinir calidad educativa en Paraguay. Revista Paraguaya de Educación, 10(1), 91-116. https://oei.int/oficinas/paraguay/publicaciones/revista-paraguaya-de-educacion-vol-10-n-1
Unesco. (2019). Right to education handbook. En UNESCO, Chapter 3: Normative content of the right to education (pp. 73-131). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366556
Unesco. (24 de 03 de 2021). Día Internacional de la Educación. https://es.unesco.org/commemorations/educationday/2021#:~:text=Sin%20una%20educaci%C3%B3n%20de%20calidad,de%20ni%C3%B1os%2C%20j%C3%B3venes%20y%20adultos.