Levels of reading comprehension and its relationship with academic performance spanish – guaraní

Authors

  • Estefana Acosta Universidad Iberoamericana, Facultad de Posgrados. Asunción, Paraguay
  • Olga Sosa de Aquino Universidad Iberoamericana, Facultad de Posgrados. Asunción, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.106

Keywords:

reading comprehension, bilingual education, academic performance

Abstract

The objective of the research was to analyze levels of reading comprehension and their relationship with the academic performance of students in the third grade of Basic School Education, in the context of the implementation of the Spanish-Guaraní Bilingual Education Proposals of the Ministry of Education and Sciences. , in three Institutions of the Yuty district, department, Caazapá in the year 2021. Reading and writing are an essential tool in the teaching and learning process of children, reading and writing are fundamental tasks through which students learn They relate to the world around them, they build meanings with infinite possibilities to expand their knowledge. The type of research was descriptive-correlational, with a mixed approach. To collect the information, the survey, interview and documentary analysis were used. The reliability is verified with the Kuder Richardson KR-20 equation, and the validity of the content by the method based on expert judgment. Data were processed using SPSS version 26 statistical software and ATLAS software. ti version 9. The type of sampling was non-probabilistic for convenience. The population was 240 students. The sample was made up of 82 third grade students and 3 directors. The results show a significant relationship between the development levels of reading comprehension and academic performance in Spanish and Guarani. The key informants indicated that the bilingual education proposal generated positive experiences and important achievements in the children’s learning. It is recommended to strengthen educational spaces such as training for teachers and managers, technical support, and implementation of innovative strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Estefana Acosta, Universidad Iberoamericana, Facultad de Posgrados. Asunción, Paraguay

Estefana Acosta Alcorta es Magíster en Metodología de Investigación Científica por UNIBE, Lic. en Ciencias de Educación por UPAP, Especialista en Educación Bilingüe y en Evaluación de Calidad de Educación Superior por INAES. Docente de Universidad Iberoamericana, Coordinadora Académica Curso Técnico Docente, MEC-USIL, Consultora en Innovaciones Enseñanza de Lengua guaraní, MEC.

Olga Sosa de Aquino, Universidad Iberoamericana, Facultad de Posgrados. Asunción, Paraguay

Doctora en Educación por la UNIBE. Magister en Educación por la UCA. Lic. en Matemática Estadística por la FACEN-UNA. Especialista en Curriculum por la UAA. Especialista en Evaluación en Educación Superior, INAES. Docente de postgrado en la Universidad Iberoamericana y en la Universidad María Auxiliadora. Tutora de tesis de postgrado en la UNIBE, Catedrática en Estadística, Atlas.ti y Taller de Tesis. 

References

Anaya, E., Muro, A., & Nuñez, L. (2019). Comprensión Lectora y el Rendimiento Académico en Educación Primaria. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7183785.pdf

Angélica, Á. F. (2011). Motivaciones y barreras a la transformación de un centro educativo en comunidad de aprendizaje. Tendencias pedagógicas, (17), 33-50.

Cazau, P. (2006). Introducción a la Investigación en Ciencias Sociales. www.galeon.com/pcazau

Dirección General de Estadística, Encuestas, y Cencos, DGEEN. (2012). Censo Nacional de Viviendas, 2012. DGEEC.

Duarte, F. C. (2016). Metodologías utilizadas para la enseñanza de la lectura y escritura en niños bilingues del primer grado en tres instituciones del departamento de Caazapá.

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez. A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27-36.

García, G. (2012). Comprensión Lectora en niños de escuelas primarias públicas de Umán. [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Yucatán.

Georgina, G. (2015). Comprensión lectora en niños de escuelas primarias públicas de Uman. Universidad Autónoma de Yucatán.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Ministerio de Educación y Cultura. (2012). Test de Competencia Linguística. Manual de Aplicación. MEC.

Morales, O. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. Manual para la elaboración y presentación de la monografía. Mérida, Venezuela: Universidad de Los Andes, 1-14.

Schwartz, H, Jacobs, J. (1984). Sociología Cualitativa: Método para la reconstrucción de la realidad (C. Villegas, Trad.). Trillas.

SNEPE. (2018). Informe Nacional de Resultados. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. MEC.

Published

2022-12-29

How to Cite

Acosta, E., & Sosa de Aquino, O. (2022). Levels of reading comprehension and its relationship with academic performance spanish – guaraní. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 11(2), 106–120. https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.106

Issue

Section

Artículos Originales