Progress and achievements in the implementation of the National Model of evaluation and Accreditation of higher education in Paraguay, from the perspective of key stakeholders and ANEAES documents

Authors

  • Myriam Segovia Martínez Universidad Iberoamericana. Asunción, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.10.1.40

Keywords:

higher education, accreditation, experiences, achievements, challenges

Abstract

In Paraguay, the ANEAES established the National Model for evaluation and accreditation of higher education, that was approved in 2007. The objective of the study was to describe the progress and achievement regarding the implementation of the National Model from the perspective of key actors from the Agency of the year 2020. The research was descriptive with a qualitative approach. The applied technique was an in-depth interview and document analysis. The sample was intentional; the study subjects were selected according to the Agency’s organization chart considering the functions they fulfilled. As a result of the study, it was found that the influence of the regional context and the educational MERCOSUR agreements has facilitated the enactment of the law creating the ANEAES. Later on, the mechanisms for evaluation and accreditation were elaborated. The main difficulties included resistance to evaluation processes by some universities, budgetary problems and insufficient human resources for the Agency. The palliative strategies consisted of a system for optimizing technical staff, management to have budgetary resources, peer evaluators training and so forth. In regard to quantitative achievements, the evaluation and accreditation mechanisms available to the National Model stood out, as well as the amount of quality criteria developed for the evaluation and accreditation of undergraduate and graduate programs. Among the qualitative achievements, the credibility of the IES and society itself towards the accreditation processes implemented by the Agency stood out. Challenges that were faced highlighted the creation of new evaluation and accreditation mechanisms, the elaboration of new quality criteria, the training and registration of new peer evaluators and the inter-institutional work with the governing bodies of higher education in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Myriam Segovia Martínez, Universidad Iberoamericana. Asunción, Paraguay

Candidata a Doctora en Educación por la Universidad Iberoamericana (en proceso de elaboración de Tesis). Magíster en Educación, por la Universidad de Jaén - España. Posgraduada en Investigación Educativa y Gestión Educativa, por el Instituto Superior de Educación Dr. Raúl Peña. Licenciada en Ciencias de la Educación, por el Instituto Superior de Educación Dr. Raúl Peña.

References

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Paraguay, ANEAES. (2018). Resolución N° 408, Por el cual se aprueba los documentos resultantes en materia de consultoría técnica especializada en materia de recursos humanos contratada por la agencia nacional de evaluación y acreditación de la educación superior. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/2815/9533/8314/Resolucion_ANEAES_408_2016_estructura_organizacional.pdf

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Paraguay, ANEAES. (2016). Informe de gestión. ANEAES.

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Paraguay, ANEAES. (2017). Informe de gestión. ANEAES.

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Paraguay, ANEAES. (2018). Informe de gestión. ANEAES.

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Paraguay, ANEAES. (2019). Informe de gestión. ANEAES.

Boville Luca de Tena, B., Argüello Sosa, N., Reyes Castro, N. G. (2006). La acreditacion como proceso dinamizador hacia la calidad. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 6(1),1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44760104

Brunner, J. J. (2005). Tendencias Recientes de la Educación Superior a Nivel Internacional: Marco para la Discusión sobre Procesos de Aseguramiento de a Calidad. Universidad Adolfo Ibáñez.

Casas Medina, E. V., Olivas Valdez, E. (2011). El proceso de acreditación en programas de Educación Superior: un estudio de caso. Omnia, 17(2), pp. 53-70.

Centro Intrauniversitario de Desarrollo. (2012). Aseguramiento de la calidad en Iberoamérica Educación Superior. CINDA.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.

Herrera M., A., & Aguilar R, E. (2009). La evaluación de la calidad y la acreditación en la universidad pública de América Latina. Secretaría de Desarrollo Institucional de la UNAM.

Ley N° 2072/2003, De Creación de la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (ANEAES).

Ley N° 4995/2013, De Educación Superior.

Pires, S., & Lemaitre, J. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe.

Solari Montenegro, G., Rivera Iratchet, M., López, K. U., & Álvarez Andrade, M. (2016). La acreditación, uno de los caminos que lleva a la calidad en la educación superior. El caso de la carrera de cinesiología de la Universidad de Antofagasta. Chile. FEM: Revista de la

Fundación Educación Médica, 19(2), 101-108. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322016000200008&lng=es&tlng=es

Published

2021-11-14

How to Cite

Segovia Martínez, M. . (2021). Progress and achievements in the implementation of the National Model of evaluation and Accreditation of higher education in Paraguay, from the perspective of key stakeholders and ANEAES documents. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 10(1), 40–58. https://doi.org/10.26885/rcei.10.1.40

Issue

Section

Artículos Originales