Training of External Evaluating Peers at a virtual distance. First experience in Paraguay

Authors

  • María Bernarda Cuellar Garay Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Educación Superior, ANEAES, Paraguay.
  • María Isabel Patiño Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Educación Superior, ANEAES, Paraguay.
  • Oscar Parra Trepowski Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Educación Superior, ANEAES, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.162

Keywords:

evaluation and accreditation of higher education, evaluation peers, ANEAES, Paraguay

Abstract

The main objective of this article is to analyze the main characteristics of the first virtual distance training process of Institutional Evaluators Peers, carried out by the National Agency for the Evaluation and Accreditation of Higher Education (ANEAES, Paraguay), within the framework of the quality assurance processes, implemented in the country. The documentary study of an exploratory nature used as a primary source of information all the documentation related to the country’s national evaluation and accreditation model, the guiding and regulatory documents, as well as all that related to the design of the training course for Institutional Evaluating Peers to Universities and Higher Institutes in its first virtual distance edition, its implementation and the results obtained. The analysis showed that the course was highly positive in terms of the number of participants, level of achievement, and the degree of satisfaction of the participants, at the same time verifying that the training of the Peer Evaluators as a guarantee of their efficient performance, it’s not enough. The experience has been positive in terms of the number of trained people, the level of participation in face-to-face activities, and online discussion forums. The participants had a good performance, a total of 49 were selected to be part of the Agency Peer bank data.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Bernarda Cuellar Garay, Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Educación Superior, ANEAES, Paraguay.

Profesor de Matemáticas, Licenciada en Ciencias de la Educación, Especialista en Investigación Educativa, Magister en Educación, por el Instituto Superior de Educación Dr. Raúl Peña y Doctoranda en Educación por la Facultad de Filosofía de la Universidad Nacional de Asunción. Docente Universitario. Jefa de Autoevaluación Institucional de la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (ANEAES).

ORCOD: https://orcid.org/0000-0003-3681-1836

María Isabel Patiño, Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Educación Superior, ANEAES, Paraguay.

Licenciatura en Ciencias Informática Universidad Columbia del Paraguay. Especialista en Aseguramiento de Calidad de la Universidad Americana. Magister en Educación de la Universidad Nacional de Asunción. Doctorado en Educación Universidad Americana, docente de grado y postgrado. Jefa de Departamento de Evaluación Externa Institucional de la ANEAES.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8119-2440

 

Oscar Parra Trepowski, Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de Educación Superior, ANEAES, Paraguay.

Ingeniero en Informática. Universidad Católica, Paraguay. Doctorando en Educación Superior. Universidad Iberoamericana, Paraguay. Magister en Educación Superior. Universidad Católica, Paraguay. Especialista en Evaluación de la Educación Superior. Universidad Autónoma de Asunción y Universidad Católica, Paraguay. Docente universitario. Cargos de gestión en la Universidad Católica de Paraguay. Director de Evaluación Institucional en ANEAES, Paraguay.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4922-3374

 

References

ANEAES. (2009). Guía de Evaluación Externa.

CINDA. (2009). Marco de referencia para el proyecto sobre aseguramiento de la calidad. Proyecto ALFA No DCI-ALA/2008/42. Aseguramiento de la Calidad: Políticas públicas y gestión universitaria.

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ta.). Mc Graw Hill.

Lemaitre, M. J., & Mena, R. (2012). Aseguramiento de la calidad en América Latina: Tendencias y desafíos. En Aseguramiento de la calidad en Iberoamérica. Educación Superior Informe 2012 ( pp. 21-69). CINDA.

Ley N° 2072/2003, De Creación de la ANEAES.

Razo, I. Y., Dibut, L. S., & Iñigo, E. R. (2016). Aseguramiento de la calidad en la Educación Superior: Experiencia de la Universidad del Golfo de California, México. Revista Universidad y Sociedad, 190-198.

Sanyal, B., & Martin, M. (2006). Financing higher education: International perspectives. En Higher Education in the world: The Financing of Universities. Palgrave Macmillan.

UNESCO. (1995). Documento de política para el cambio y el desarrollo en la educación superior.

UNESCO. (2007). Educación de calidad para todos: un asunto de derechos humanos. Documento sobre las políticas educativas proyecto regional de educación para América Latina y El Caribe. ETP/PRELAC.

Published

2020-11-17

How to Cite

Cuellar Garay, M. B. ., Patiño, M. I. ., & Parra Trepowski, O. . (2020). Training of External Evaluating Peers at a virtual distance. First experience in Paraguay. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 9(1), 162–173. https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.162

Issue

Section

Artículos Originales