Family-work balance. Perception of women with management positions in a paraguayan university

Authors

  • María Victoria Zavala Universidad Nacional del Este, Escuela de Posgrado, Paraguay.
  • Karen Natali Backes Dos Santos Universidad Nacional del Este, Escuela de Posgrado, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.133

Keywords:

work-family balance, higher education, role conflict, gender equality

Abstract

The labor insertion of women led to a change in the family relationship since she assumed a productive role and also to that of caregiver, which, in many cases, generates a role conflict due to the need to reconcile the domestic and public environment. The main objective of this research was to interpret the perceptions about the balance of family and work-life of women with managerial positions in a Higher Education Institution in Alto Paraná, Paraguay. The design was qualitatively focused on a case study through interviews applied in 2018 to five female managers selected based on the concept of a structural sample. The analysis was carried out with ATLAS.ti using emerging categories in the testimonies of the interviewees. The most important findings refer to the quantity and variety of activities carried out by women in the domestic and work environment; As factors related to the family-work balance, the following were identified: age of the children, the couple, and the greater demand for domestic activities for women. Balance strategies were identified such as rigorous organization and planning, support from other people, and giving up activities outside the family. It was concluded that there is an overload of role in the women studied, linked to working conditions and the diversity of activities in the family environment, which highlights the inequality of roles between men and women when they have to assume these as contributors to the family income without giving up the traditional role.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Victoria Zavala, Universidad Nacional del Este, Escuela de Posgrado, Paraguay.

Licenciada en Ciencias de la Educación Universidad Nacional de Asunción. Profesora de Ciencias Sociales, Magíster en Educación con orientación en Investigación Educativa por la Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción. Docente en programas de posgrado en la Universidad Iberoamericana y docente investigadora en la Escuela de Posgrado en la Universidad Nacional del Este.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1721-1563

 

Karen Natali Backes Dos Santos, Universidad Nacional del Este, Escuela de Posgrado, Paraguay.

Licenciada em Turismo por la Facultad Politécnica de la Universidad Nacional del Este (UNE). Especialista en Investigación Científica, Especialista en Didáctica Universitaria y Magíster en Investigación Científica por la Escuela de Posgrado de la UNE. Docente en programas de grado y posgrado en la UNE.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6714-1367

 

References

Agut Nieto, S., & Martín Hernández, P. (2007). Factores que dificultan el acceso de las mujeres a puestos de responsabilidad: una revisión teórica. Apuntes de psicología, 25(2), 201-2014. http://copao.cop.es/files/contenidos/VOL25_2_7.pdf

Alanis Alanis, J. H. (2011). Experiencias de vida de mujeres líderes en universidades mexicanas (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Nuevo León, México. https://digitalrepository.unm.edu/educ_llss_etds

Álvarez, A., & Gómez, I. C. (2011). Conflicto trabajo -familia, en mujeres profesionales que trabajan en la modalidad de empleo. Pensamiento Psicológico, 9(16), 89-106. http://www.scielo.org.co/pdf/pepsi/v9n16/v9n16a07.pdf

Backes Dos Santos, K. N. (2018). Participación de la mujer en cargos directivos. XVI Jornada de Jóvenes Investigadores AUGM, 188. http://www.uncuyo.edu.ar/jovenesinvestigadoresaugm/upload/jji-libro-de-resumenes1.pdf

Backes Dos Santos, K. N., & Zavala Saucedo, M. V. (Diciembre de 2019). Construcción de la imagen de género en el contexto escolar y familiar; Percepción de mujeres que ocupan cargos intermedios en una Institución de Educación Superior de Gestión Pública, Ciudad del Este – Paraguay. https://jornadasaugm.faiufscar.com/anais#/trabalho/1841

Cifuentes Gil, R. M. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.

Contrera González, M. (Julio- Diciembre de 2018). Las mujeres en los órganos de gobierno de la Universidad Nacional de Asunción. ACADEMO.Revista de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 110-116. https://bit.ly/3cUQmsI

Cuadrado , I., & Morales, F. (2007). Algunas claves sobre el techo de cristal en las organizaciones. Revista de Psicología del trabajo y de las organizaciones, 23(2), 183-202. https://goo.gl/2v1hmC

Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos. (2020). Atlas de Género. Datos y mapas basados en estadística del Paraguay. https://atlasgenero.dgeec.gov.py/index.php

Gaete Quezada, R. (30 de Junio de 2018). Conciliación trabajo- familia y responsabilidad social universitaria: Experiencias de mujeres en cargos directivos en universidades chilenas. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 12(1), 81-100. doi:http://orcid.org/0000-0003-2359-2304

Instituto Jalisciense de las Mujeres. (2008). Mujeres y Hombres: ¿Qué tan diferentes somos? Manual de sensibilización en perspectiva de género. (3a ed.). México.

Lagarde, M. (1996). El género. La perspectiva de género. Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia, 13-38. http://www.iberopuebla.mx/tmp/cviolencia/genero/consulta/lagarde.pdf

Morelo Alonso, F., Cuadrado Guirado, I., García Ael, C., Recio Saboya, P., & Rueda Laffont, B. (12 de Diciembre de 2009). Mujer y liderazgo en el siglo XXI: Una aproximación psicosocial a los factores que dificultan el acceso de la mujer a los puestos de alta responsabildiad. www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/.../mujerLiderazgo.pd

Rodríguez, G., Gil, J., & García , E. (1999). Metodología de la Investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Salgado, M. E. (2011). Balance Vida-Trabajo de las mujeres gerentes que trabajan en empresas privadas del área metropolitana de Caracas (Tesis de grado). Universidad Católica Andrés Bello, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Caracas. http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAS3043.pdf

Published

2020-11-17

How to Cite

Zavala, M. V. ., & Backes Dos Santos, K. N. . (2020). Family-work balance. Perception of women with management positions in a paraguayan university. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 9(1), 133–147. https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.133

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)