Family-work balance. Perception of women with management positions in a paraguayan university
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.133Keywords:
work-family balance, higher education, role conflict, gender equalityAbstract
The labor insertion of women led to a change in the family relationship since she assumed a productive role and also to that of caregiver, which, in many cases, generates a role conflict due to the need to reconcile the domestic and public environment. The main objective of this research was to interpret the perceptions about the balance of family and work-life of women with managerial positions in a Higher Education Institution in Alto Paraná, Paraguay. The design was qualitatively focused on a case study through interviews applied in 2018 to five female managers selected based on the concept of a structural sample. The analysis was carried out with ATLAS.ti using emerging categories in the testimonies of the interviewees. The most important findings refer to the quantity and variety of activities carried out by women in the domestic and work environment; As factors related to the family-work balance, the following were identified: age of the children, the couple, and the greater demand for domestic activities for women. Balance strategies were identified such as rigorous organization and planning, support from other people, and giving up activities outside the family. It was concluded that there is an overload of role in the women studied, linked to working conditions and the diversity of activities in the family environment, which highlights the inequality of roles between men and women when they have to assume these as contributors to the family income without giving up the traditional role.
Downloads
Metrics
References
Agut Nieto, S., & Martín Hernández, P. (2007). Factores que dificultan el acceso de las mujeres a puestos de responsabilidad: una revisión teórica. Apuntes de psicología, 25(2), 201-2014. http://copao.cop.es/files/contenidos/VOL25_2_7.pdf
Alanis Alanis, J. H. (2011). Experiencias de vida de mujeres líderes en universidades mexicanas (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Nuevo León, México. https://digitalrepository.unm.edu/educ_llss_etds
Álvarez, A., & Gómez, I. C. (2011). Conflicto trabajo -familia, en mujeres profesionales que trabajan en la modalidad de empleo. Pensamiento Psicológico, 9(16), 89-106. http://www.scielo.org.co/pdf/pepsi/v9n16/v9n16a07.pdf
Backes Dos Santos, K. N. (2018). Participación de la mujer en cargos directivos. XVI Jornada de Jóvenes Investigadores AUGM, 188. http://www.uncuyo.edu.ar/jovenesinvestigadoresaugm/upload/jji-libro-de-resumenes1.pdf
Backes Dos Santos, K. N., & Zavala Saucedo, M. V. (Diciembre de 2019). Construcción de la imagen de género en el contexto escolar y familiar; Percepción de mujeres que ocupan cargos intermedios en una Institución de Educación Superior de Gestión Pública, Ciudad del Este – Paraguay. https://jornadasaugm.faiufscar.com/anais#/trabalho/1841
Cifuentes Gil, R. M. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.
Contrera González, M. (Julio- Diciembre de 2018). Las mujeres en los órganos de gobierno de la Universidad Nacional de Asunción. ACADEMO.Revista de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 110-116. https://bit.ly/3cUQmsI
Cuadrado , I., & Morales, F. (2007). Algunas claves sobre el techo de cristal en las organizaciones. Revista de Psicología del trabajo y de las organizaciones, 23(2), 183-202. https://goo.gl/2v1hmC
Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos. (2020). Atlas de Género. Datos y mapas basados en estadística del Paraguay. https://atlasgenero.dgeec.gov.py/index.php
Gaete Quezada, R. (30 de Junio de 2018). Conciliación trabajo- familia y responsabilidad social universitaria: Experiencias de mujeres en cargos directivos en universidades chilenas. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 12(1), 81-100. doi:http://orcid.org/0000-0003-2359-2304
Instituto Jalisciense de las Mujeres. (2008). Mujeres y Hombres: ¿Qué tan diferentes somos? Manual de sensibilización en perspectiva de género. (3a ed.). México.
Lagarde, M. (1996). El género. La perspectiva de género. Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia, 13-38. http://www.iberopuebla.mx/tmp/cviolencia/genero/consulta/lagarde.pdf
Morelo Alonso, F., Cuadrado Guirado, I., García Ael, C., Recio Saboya, P., & Rueda Laffont, B. (12 de Diciembre de 2009). Mujer y liderazgo en el siglo XXI: Una aproximación psicosocial a los factores que dificultan el acceso de la mujer a los puestos de alta responsabildiad. www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/.../mujerLiderazgo.pd
Rodríguez, G., Gil, J., & García , E. (1999). Metodología de la Investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Salgado, M. E. (2011). Balance Vida-Trabajo de las mujeres gerentes que trabajan en empresas privadas del área metropolitana de Caracas (Tesis de grado). Universidad Católica Andrés Bello, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Caracas. http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAS3043.pdf