Subject, power y and commitment: links among community psychology and socio-constructionism
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.109Keywords:
community psychology, socio-constructionism, person, power commitmentAbstract
Psychology is the science that studies behavior. Its structuralist tradition has influenced the development of intervention methods focused on the psyche, behavior and self. In turn, positivism collaborated with the construction of a system of ideas based on universality, standardization, evaluation, measurement, prognosis and objectivity, aspects present in much more in psychology. With the arrival of postmodernism, it seems like certainties crack and a new vision appear to look at reality. In this way, socio-constructionism and the critical paradigm within Psychology community, constitute postmodern approaches and fields of action that assume a new way of establishing relationships and processes of change in people, groups and communities, assuming social and relational complexity in their interventions. This article has the purpose of identifying epistemological and methodological links, deepening the categories of “subject, power and commitment”, which make it possible to achieve respectful, dialogic and horizontal practices, and that contribute to promoting new narratives in the field of psychology.
Downloads
References
Anderson, H. (1999). Conversación, lenguaje y posibilidades. Buenos Aires: Amorrortu ediciones.
Barrero, E. (2017). La psicología como engaño, ¿adaptar o subvertir? Bogotá: Ediciones Cátedra Libre.
Berger, P., & Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Ediciones.
Foucault, M. (2011). Los anormales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Freire, P. (1969). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Siglo Veintiuno.
Freitas, M. d. (2008). Red de tensiones en la vida cotidiana: análisis desde la perspectiva de la psicología social comunitaria. Buenos Aires: Paidós.
Gergen, K. (2006). El yo saturado, dilemas de identidades en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
Gergen, K., & Gergen, M. (2011). Reflexiones sobre la construcción social. Madrid: Paidós.
González, F. (2008). Subjetividad y psicología crítica: implicaciones epistemológicas y metodológicas. En B. Jiménes-Domínguez (Ed.), Subjetividad, participación e intervención comunitaria, una visión crítica desde América Latina (pp. 31 - 53). Buenos Aires: Paidós.
Moffatt, A. (2003). En caso de angustia rompa la tapa, terapia de crisis, teoría y técnicas. Buenos Aires: Astralib.
Montero, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Buenos Aires: Paidós.
Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos, nuevos paradigmas en la ciencia y el pensamiento complejo. Buenos Aires: Sin Fronteras.
Sawaia, B. B. (1999). A crítica ético-epistemológica da psicologia social pela questão do sujeito. Psicología y sociedade, 117 - 136.
Schnitman, D. F. (1996). Ciencia, cultura y subjetividad. En D. F. Schnitman, (Ed.), Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad (pp. 15-34). Buenos Aires: Paidós.
White, M. (1997). El enfoque narrativo en la experiencia de los terapeutas. Barcelona: Gedisa.
White, M., & Epston, D. (1980). Medios narrativos para fines terapeuticos. Buenos Aires: Paidos.
Wiesenfeld, E. (1998). El “construccionismo crítico”: su pertinencia en la psicología social comunitaria. Psicología y sociedades, 137 - 157.
Downloads
Published
Versions
- 2020-08-07 (2)
- 2019-11-13 (1)