Experiences of University Students in International Academic Mobility, Paraguay 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.14.e861

Keywords:

academic mobility, experiences, university students

Abstract

International academic mobility has become essential practice in higher education, facilitating the exchange of knowledge and cultures among students from different countries. This study had the objective of describing the experiences of international academic mobility of university students in higher education institutions, exploring how these experiences influence their personal and academic development. Using a phenomenological design with a qualitative approach, the data collection was through semi-structured interviews, with a purposive sampling that included six students to ensure diversity of experiences. The results show a variety of motivations that highlight the search for better quality academic training, the opportunity to learn new languages, the expansion of international networks and immersion in different cultures, the challenges of adapting to new study methods, overcoming language barriers, adjusting to different educational systems and managing family distance; The students recognize that social skills are essential to function in an increasingly globalized world, concluding that these experiences prepare students for the challenges and opportunities of the 21st century, where higher education institutions should continue to promote and support these academic mobility experiences to maximize the benefits and strengthen the internationalization of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Quintin Zarza Diaz, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciado en Enfermería, Especialista en Enfermería en Cuidados Críticos del Adulto, Docente Universitario. Joven Investigador en las JJI UNA-AUGM 2022-2024.

Crysthel Giselle Riquelme Meza, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Enfermería. Docente Universitaria. Joven Investigador en las JJI UNA-AUGM 2023-2024.

Rosa Daniela Ovelar Pereira, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Enfermería. Docente Universitaria. Magister en Gestión de los Servicios de Salud, Salud Publica y Epidemiologia. Doctora en Educación.

References

Aba, D. (2016). Abordar la experiencia intercultural y la movilidad académica en la educación superior. Revista de Investigación en Comunicación Intercultural, 45(6), 487–502. https://doi.org/10.1080/17475759.2016.1236032

Gérard, E., y Lebeau, Y. (2023). Trayectorias dentro de la movilidad académica internacional: Una perspectiva renovada sobre las dinámicas y jerarquías del campo de la educación superior global. Revista Internacional de Desarrollo Educativo, 100, Artículo 102780. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102780

Grebe, E. (2023). European perspectives on student mobility and competencies in tertiary education - what we have learned in the past 20 years. World Economy and Policy, (2), 2–2. https://doi.org/10.18267/j.wep.181

Guerrero-Castañeda, R. F., Prado, M. L. D., Kempfer, S. S., y Ojeda Vargas, M. G. (2017). Momentos del Proyecto de Investigación Fenomenológica en Enfermería. Index de Enfermería, 26(1–2), 67–71. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962017000100015

Hadfield, A., y Lynch, L. (2025). Making a sustained case for international student mobility. Higher Education Policy Institute. https://www.hepi.ac.uk/2025/03/25/making-a-sustained-case-for-international-student-mobility/

INQAAHE. (2022). Panorama de la educación superior en Paraguay: Desafíos y oportunidades para la movilidad académica. International Network for Quality Assurance Agencies in Higher Education. https://www.inqaahe.org/sites/default/files/2022-10/Paraguay_Report_INQAAHE_2022.pdf

Nigra, S. (2020). Competencias interculturales en estudiantes universitarios. Diálogos Sobre Educación, (21). https://doi.org/10.32870/dse.v0i21.648

Otero Gómez, M., Giraldo Pérez, W., y Sánchez Leyva, J. L. (2019). La movilidad académica internacional: experiencias de los estudiantes en Instituciones de Educación Superior de Colombia y México. Revista de la educación superior, 48(190), 71–92. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602019000200071&script=sci_arttext

Ribeiro, M. G. (2024). What is research saying about the impact of international mobility on students’ competences? LLLPlatform. https://www.lllplatform.eu/post/what-is-research-saying-about-the-impact-of-international-mobility-on-students-competences

Sanchez Báez, E. A., y Almada Ibañez, C. (2019). La tibia mirada hacia la internacionalización en las IES de Paraguay: experiencia de la Universidad Nacional de Asunción en este proceso. Integración y Conocimiento, 8(1), 59–67. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v8.n1.24662

Silva Peralta, Y., y Rompato, M. E. (2019). Desafíos en movilidad internacional y desarrollo de competencias psicosociales emprendedoras. Actualidades Investigativas En Educación, 20(1), 33. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39924

Udah, H., y Francis, A. (2022). Vulnerability and well-being: International students’ experience in North Queensland, Australia. Journal of Comparative & International Higher Education, 14(5), 171–196. https://doi.org/10.32674/jcihe.v14i5.3942

UNESCO. (2020). Educación para el Desarrollo Sostenible: Una Hoja de Ruta. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802

Uribe Carrillo, C., y Sánchez Vértiz Ruiz, R. L. (2023). Movilidad académica internacional de docentes de la Universidad Autónoma del Estado de México: Reflexiones sobre el desarrollo de competencias y el quehacer docente. Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación, 5(46), 1–12. https://doi.org/10.51896/rilcods.v5i46.246

Valera González, O. G. (2019). Impacto del programa de movilidad internacional en la vida profesional [Tesis de Maestría]. Universidad de Guadalajara.

Published

2025-05-27

How to Cite

Zarza Diaz, J. Q., Riquelme Meza, C. G., & Ovelar Pereira, R. D. (2025). Experiences of University Students in International Academic Mobility, Paraguay 2024. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 14, 1–14. https://doi.org/10.26885/rcei.14.e861

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.