Pedagogical experiences mediated by ICT in ten universities of Paraguay during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.1.12

Keywords:

pandemic, strategy implementation, higher education, curricular adaptation, teacher training

Abstract

The objective of this article is to describe the experiences of curricular adaptation, implementation of pedagogical strategies, and teacher training processes in information and communication technologies (ICT) in ten universities of Paraguay, during the COVID-19 pandemic. These universities, to ensure academic continuity in their study offerings, adopted the modality of virtual or distance learning, focusing modifications and adjustments on four variables mediated by ICT: Curricular adaptation, Use of pedagogical strategies, Teacher training in ICT, and Access to the virtual classroom. The study was developed within the positivist paradigm, with a quantitative approach of descriptive level, and non-experimental cross-sectional design. The population consisted of teachers and students from ten universities based in Asunción. The non-probabilistic or convenience sample was composed of 304 students and 146 teachers. Data collection was carried out online using a questionnaire as the instrument. Two questionnaires were designed, one for teachers and another for students. Before their use, validity, reliability, and pilot testing procedures were conducted. From the data analysis, it is concluded that the four dimensions studied positively and efficiently supported the academic continuity experience of the universities that participated in the research study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Minerva Mercedes Cuba Miño, Universidad Iberoamericana. Asunción, Paraguay

Doctoranda en Educación en la Universidad Iberoamericana. Docente de la Universidad Columbia del Paraguay desde 1994 hasta la fecha. Posee Posgrado en Didáctica Superior, Máster en Dirección de Empresas, Máster en Negocios y Marketing en la UTH Florida University, Miami, USA. Fundadora y Directora General del Instituto Técnico Superior Gretta Marketing en Paraguay.

References

Almazán, A., López, V. A., Cárdenas, J. L. Baptista, P., Loeza, C. A. (2020). Encuesta nacional a docentes ante el Covid-19. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (núm. Esp.), 41-87. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/96/369

Arias, F. G. (2012). El proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme.

Brun, L., Borgobello, A., Prados, M., Pierella, M. (2022). Virtualidad en tiempos de pandemia en estudiantes de primer año de la carrera de Medicina en la Universidad Nacional de Rosario. Ciencia, Docencia y Tecnología. 33(64), 1-21. https://doi.org/10.33255/3364/1074

Coronel, P. C. P., Herrera, D. G. G., Álvarez, J. C. E., y Zurita, I. N. (2020). Las TIC como mediadoras en el proceso enseñanza–aprendizaje durante la pandemia del COVID-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 121-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610726

Dussel, I. (2020). La formación docente y los desafíos de la pandemia. Educación, Formación e Investigación, 6(10), 11-25. http://dgescba.edu.ar/wp/wp-content/ploads/2020/ 08/Dussel.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de Investigación (6ª ed.) Mc Graw Hill Education.

González Fernández, O. (2020). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 81-102. https://doi.org/10.51302/tce.2021.614

Lovón, M., y Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por covid-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8(especial 3), e588. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588.

Ortega Porras, J del R., y Oyanedel Bernal, C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y la comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Educación. Universidad de Costa Rica, 46(1), 1-25. https://www.redalyc.org/journal/440/44068165038/html/

Picón, G. A., Karina, G., Caballero, G. de y Paredes, N. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDU UTIC, 8(1), 139-153. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8070339

Ruíz Bolívar, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa. Procedimientos para su diseño y validación. Editor CIDEG.

Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 109-114

Sureima, C. F., María del Carmen, M. G., y Virgen, C. S. (2021, May). El aula virtual en la educación a distancia durante la pandemia de COVID-19. In I Jornada Científica de Farmacología y Salud. Farmaco Salud Artemisa 2021. https://farmasalud2021.sld.cu/index.php/farmasalud/2021/paper/view/3

Valero-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L, Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M., Cabrera-Hernández, M. (2020). Reto de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje. Dom. Cien., 6(4). 1201-1220.

Valderrey, P. (2010). SPSS17. Extracción del conocimiento a partir del análisis de datos. Ra-Ma.

Published

2024-06-28

How to Cite

Cuba Miño, M. M. (2024). Pedagogical experiences mediated by ICT in ten universities of Paraguay during the COVID-19 pandemic. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(1), 12–24. https://doi.org/10.26885/rcei.13.1.12

Issue

Section

Artículos Originales