Perceptions on the Implementation of the norms of coexistence and school management in a salesian Eeducational institution in Asunción, Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.25

Keywords:

norms of coexistence, school management, teacher perceptions, school climate, Salesian schools

Abstract

This article presents the results of a research study on the perceptions of principals and teachers regarding the implementation of the Norms of Coexistence and School Management (NCyGE) in a Salesian educational institution in Asunción, Paraguay. A mixed methodology was used, which included an online survey, a group interview with teachers, and a discussion group with principals. The findings indicate that the NCyGE are positively valued as a useful and necessary instrument to regulate coexistence, strengthen the school climate, and support student learning. They are considered a collectively constructed referential framework that describes roles, functions, and procedures. However, challenges are identified in terms of the uniform application of the norms across different educational levels and the need for greater socialization and support for teachers. The article concludes by emphasizing the importance of managing spaces for continuous training and promoting the co-responsibility of all actors in pursuit of quality coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rossanna Benitez Ortiz, Instituto Superior Salesiano de Estudios Filosóficos “Don Bosco”. Asunción, Paraguay.

Magíster en Gestión Educativa, Licenciada en Psicología. Especialista en Didáctica Superior Universitaria Trayectoria laboral: Docente Universitaria, Con experiencia en cargos Académicos Directivos en Instituciones Educativas. Par Evaluador de la ANEAES para la Carrera de Psicología. Actualmente se desempeña en la Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción como Vicerrectora Académica y de Investigación.

References

Bazdresch, M. (2009). La vida cotidiana escolar en la formación valoral: un caso. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(2), 49-71.

Cian, L. (2004). El sistema preventivo de Don Bosco. Centro de Estudios Salesianos.

Cian, L. (2009). Repensar el Sistema Preventivo como espiritualidad salesiana. CCS.

Coronado, M. (2008). Competencias sociales y convivencia: herramientas de análisis y proyectos de intervención. Noveduc.

Del Rey, R., Ortega, R., y Feria, I. (2009). Convivencia escolar: fortaleza de la comunidad educativa y protección ante la conflictividad escolar. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 159-180.

Fierro, C., y Carbajal, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9-27.

Fierro, C., y Tapia, G. (2013). Convivencia escolar en las escuelas mexicanas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 73-80.

Gairín, J. (Ed.) (2015). Manual Integrado de Acción Tutorial. Tecnológico de Costa Rica.

Gairín, J., y Barrera-Corominas, A. (2014). La convivencia en los centros educativos de educación básica en Iberoamérica. Red AGE.

Instituto Salesiano de Pastoral Educativa, ISPE. (2018). Normas de Convivencia. Colegio y escuela técnica Sagrado Corazón de Jesús, Salesianito. Asunción – Paraguay: Pastoral Juvenil Salesiana. (Aprobada por el MEC con resolución N° 34/18).

Landeros, L., y Chávez, C. (2015). Convivencia y disciplina en la escuela: análisis de reglamentos escolares de México. INEE.

Ley N.° 1264/1998, General de Educación.

MINEDUC. (2011). Política de Convivencia Escolar. Ministerio de Educación, Chile.

MINEDUC. (2015). Gestión de la buena convivencia: Orientaciones para el encargado de convivencia escolar y equipos de liderazgo. Ministerio de Educación, Chile.

Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. Resolución N.° 5766 (2015) por la cual se aprueba la guía para la elaboración participativa de normas de convivencia a ser aplicadas en las instituciones educativas de gestión oficial, privada y privada subvencionada. MEC.

Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas, 32(1), 19-37.

Ortega, R. (2006). La convivencia: un modelo de prevención de la violencia. En A. Moreno & M. P. Soler (Eds.), La convivencia en las aulas: problemas y soluciones (pp. 29-48). Ministerio de Educación y Ciencia.

Peraza, F. (2012). Acompañar el crecimiento humano: el pensamiento educativo de san Juan Bosco. Editorial CCS.

Retuert, G. (2017). Teorías Subjetivas de profesores acerca de su rol en la construcción de la convivencia escolar. Revista Latinoamericana Polis. 46(16). 2-21.

Scaramussa, T. (2016). El Sistema Preventivo de Don Bosco. Editorial CCS.

Published

2024-12-27

How to Cite

Benitez Ortiz, R. (2024). Perceptions on the Implementation of the norms of coexistence and school management in a salesian Eeducational institution in Asunción, Paraguay. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(2), 25–39. https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.25

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.