Educational, social and digital teaching skills in virtual environments: educational model for higher educational Institutions of the Armed Forces of Paraguay

Authors

  • Esteban Gayoso Palacio Ministerio de Defensa Nacional, Fuerza Aérea Paraguaya, Comando de Institutos Aeronáuticos de Enseñanza. Luque, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.108

Keywords:

virtual environments, higher education, teaching skills, online teaching, teacher training, teaching modality

Abstract

This article aims to analyze the current reality of the educational model for higher education institutions of the Armed Forces of Paraguay, in terms of the demand for distance education. In that sense, this study was based on the determination of teaching competencies in the virtual higher education, considering that it is of utmost importance to highlight the usefulness of information and communications technologies in the educational world after the massive use of higher education. It is worth mentioning that in current partnerships between governments and educational institutions at all levels, the development of policies that promote the use of technology and thus enrich the teaching-learning-evaluation process has been promoted. The development of didactic and communicative skills (for the development of theoretical-practical, creative and experimentation-based activities), social and innovation skills (to develop proposals that, through the use of ICT, allow students to face the resolution of problems, for the construction of knowledge by promoting reflection and critical thinking) and evaluative skills for the evaluation of new educational proposals are some advantages of the digital skills used by teachers. There is, in these times, the need to create new educational models to respond to the demands of distance education in order to teach students to learn and develop a series of skills aimed at decision-making, which requires the optimization of technological resources and knowledge in this modality for its performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Esteban Gayoso Palacio, Ministerio de Defensa Nacional, Fuerza Aérea Paraguaya, Comando de Institutos Aeronáuticos de Enseñanza. Luque, Paraguay.

Licenciado en Ciencias Militares. Ha cursado la Maestría en Operaciones Militares (Fuerza Aérea Paraguaya) y la Maestría en Ciencias Militares (Fuerza Aérea Paraguaya). También la Maestría en Política y Estrategia Aeroespacial (Fuerza Aérea Paraguaya) así como la Maestría en Planificación y Conducción Estratégica Nacional (Institutos de Altos Estudios Estratégicos). Actualmente esta cursando el Doctorado en Educación en el Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña, en proceso de defensa de tesis.

References

Alamri, A., y Tyler-Wood, T. (2017). Factors Affecting Learners with Disabilities-Instructor Interaction in Online Learning. Journal of Special Education Tecnology, 32(2), 59-69. https://doi.org/10.1177/0162643416681497

Alfaro Tamayo, M., y Frómeta Quintana, E. (2022). La competencia comunicativa profesional pedagógica del profesor en formación de lenguas extranjeras en la virtualidad. Impactos de una experiencia desarrolladora. Conrado, 18(86), 174-185. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000300174&lng=es&tlng=es

Boggess, L. (2020). Innovación en la capacitación docente online: un modelo organizacional para brindar apoyo a largo plazo a la docencia. Revista Española de Pedagogía, 78 (275), 73-87. https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-0

Cabero, J., y Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento; 11(2), 11–24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82332625005

Cano, E. (2005). El portafolio del profesorado universitario. Un instrumento para la evaluación y para el desarrollo profesional. Octaedro.

Cejas Martínez, M. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 25(1).

Cejas, R., Navío, A., y Barroso, J. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo tpack (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Revista de Medios y Educación, 49. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.07

Chieu, V., y Herbst, P. (2016). A study of the quality of interaction among participants in online animation-based conversations about mathematics teaching. Teaching and Teacher Education, 57, 139-149. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.010

Del Arco, I., Silva, P., y Flores, O. (2021). University Teaching in Times of Confinement: The Light and Shadows of Compulsory Online Learning. Sustainability, 13, 375. https://doi.org/10.3390/su13010375

Del Moral, M. E., y Villalustre, L. (2012). Didáctica universitaria en la era 2.0: competencias docentes en campus virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. (RUSC), 9(1), 36-50. http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n1-moral- villalustre/v9n1-moralvillalustre

Díaz-Arce, D., y Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1). https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/181

Domínguez Díaz, Y. (2016). La Utilización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (Tic) en el Aprendizaje Universitario. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 158-163. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400021&lng=es&tlng=es

Dyment, J., Downing, J. (2019). Online initial teacher education: a systematic review of the literature. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3), 316-333. https://doi.org/10.1080/1359866X.2019.1631254

Espinosa, T. (2014). Necesidades formativas del docente universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 167-177. https://doi.org/10.4995/redu.2014.5619

Fontal Merilla, O., García-Ceballos, S., y Aso Morán, B. (2020). Desarrollo de competencias docentes en educación patrimonial mediante plataformas 2.0 y entornos digitales como herramienta de aprendizaje. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 101, 1-14. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.01

García Aretio, L. (2014). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Síntesis.

García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), pp. 09-28. http://dx.doi.org/10.5944/ ried.23.1.25495

García-Cabrero, B., Luna, E., Cisneros Cohernour, E., y Cordero, G. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365.

García-González, C., Herrera-Seda, C., y Vanegas-Ortega, C. (2018). Competencias Docentes para una Pedagogía Inclusiva. Consideraciones a partir de la Experiencia con Formadores de Profesores Chilenos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 149-167. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149

Gutiérrez-Diez, M. del C., Piñón Howlet, L. C., y Sapién Aguilar, A. L. (2020). Competencias docentes: brecha entre teoría y percepciones en la Universidad Autónoma de Chihuahua. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.647

Inciarte Rodríguez, M. (2008). Competencias docentes ante la virtualidad de la educación superior. Télématique, 7(2), 19-38.

Jiménez, A., Bejarano, C. A. (2017). ¿Qué entendemos por competencia? Una perspectiva desde las definiciones. En A. Jiménez (Ed.), Competencias educativas e innovación (pp. 17-49). Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca, Servicio de Publicaciones.

Khun, C. (2017). Are Students Ready to (re)-Design their Personal Learning Environment? The case of the E-Dynamic Space. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 11-19.

Koehler, M. J., Mishra, P., y Cain, W. (2013). What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13-19.

Lozano, R., Merrill, M. Y., Sammalisto, K., Ceulemans, K., y Lozano, F. J. (2017). Connecting Competences and Pedagogical Approaches for Sustainable Development in Higher Education: A Literature Review and Framework Proposal. Sustainability, 9, 1-15. https://doi.org/10.3390/su9101889

Marciniak, R. (2015). La educación superior virtual en Polonia: Condiciones de su organización, funcionamiento y evaluación. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia, 4, 1-13.

Mercado, H., Palmerín, M., y Sesento, L. (2011). La tutoría grupal en la educación. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(31). http://www.eumed.net/rev/ced/31/vcg.html

Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar (3a ed.). Graó.

Quevedo Alejos, M. A. (2000). Proyectos de educación a distancia en Venezuela. Universidad Central de Venezuela.

Ramírez-García, I., González-Fernández, N. y Salcines-Talledo, I. (2018). Las Competencias Docentes Genéricas en los Grados de Educación. Visión del Profesorado Universitario. Estudios Pedagógicos, 44(2), 259-277. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200259

Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F., López-Pastor, V., y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 52, 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07

Rubio, M. (2005). Proceso de autoevaluación de los programas de educación a distancia basado en el proyecto “Centro Virtual Para el Desarrollo de Estándares de Calidad Para la Educación Superior a Distancia en América latina y El Caribe”: Técnica Particular de Loja.

Ruíz Aguirre, E., Galindo González, L., y Livier Martínez de la Cruz, N. (2015). El aprendizaje colaborativo en ambientes virtuales. Cenid AC.

Salgado García, E. (2015). La enseñanza y el aprendizaje en modalidad virtual desde la experiencia de estudiantes y profesores de posgrado [Tesis de Doctorado]. Universidad Católica de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Silvio, J. (2000). La Virtualización de la Universidad. Colección Respuestas. Ediciones IESALC / UNESCO.

Torra, I., Màrquez, M. D., Pagès, T., Solà, P., García, R., Molina, F., González, A., Sangrà, A. (2013). Retos institucionales de la formación del profesorado universitario. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 11(1) pp. 285-309. http://www.redu.net/

Torres Rivera, A., Badillo Gaona, M., Valentin Kajatt, N., y Ramírez Martínez, E. (2014). Las competencias docentes: el desafío de la educación superior. Innovación educativa (México, DF), 14(66), 129-145. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732014000300008&lng=es&tlng=e

Villarroel, V., y Bruna, D. (2017). Competencias Pedagógicas que caracterizan a un docente universitario de excelencia: Un estudio de Caso que Incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formación Universitaria, 10(4), 75-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008

Zabala, A., y Arnau, L. (2008). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Grao.

Zabalza, M. (2011). Metodología docente. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75-98. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6150

Zúñiga-Rodríguez, M. (2021). Buenas prácticas en la docencia universitaria mediada por la tecnología a partir del confinamiento por la pandemia COVID-19. Revista de educación, cooperación y bienestar social, (19), 171-177. https://www.revistadecooperacion.com/numero19/19-14.pdf

Published

2023-12-30

How to Cite

Gayoso Palacio, E. (2023). Educational, social and digital teaching skills in virtual environments: educational model for higher educational Institutions of the Armed Forces of Paraguay. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(2), 108–123. https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.108

Issue

Section

Temas de Actualidad