Practices in educational research of teachers of Private University year 2020

Authors

  • Elvio Benítez Universidad Privada del Guairá. Villarrica, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.67

Keywords:

teaching, practice, educational research

Abstract

The objective of the research was to describe the research practices that are implemented in the Faculty of Education of a university. Educational investigation is a challenge of the 21st century, it means professional development, possibilities of generating knowledge and essential skills in the teacher who investigates. The appropriation of skills for personal improvement and knowledge, essential conditions to develop skills as a research teacher. Educational research has the purpose of seeking new knowledge and solving problems in the environment of the educational community. The research was carried out with a quantitative approach, descriptive, cross section. In the data collection, the survey technique was used and as an instrument the questionnaire. The population included teachers from the Faculty of Education, all teachers were taken, with 27 participants. The instrument was validated by Cronbach's alpha equation, whose result was 0.875, which meant very good internal consistency, and content validation was carried out by the Expert Judgment method. Among the significant findings, weaknesses were found in the practices of the teachers, such as the scarce use of bibliographic managers, the little participation in research projects, the lack of skills for the basic management of statistical tools. In addition to a low percentage of teachers who publish scientific articles, as well as their participation in scientific events. According to the results obtained, it is concluded to encourage and promote spaces for participation by teachers in the research activity for the production of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elvio Benítez, Universidad Privada del Guairá. Villarrica, Paraguay

Elvio Benítez es Magister en Ciencias de la Educación, Lic. en Ciencias de La Educación, docente del Nivel Primario y Secundario, especialista en Administración Educacional y Didáctica Universitaria. Actualmente es director de la Sede Central de la Universidad Privada del Guairá-Villarrica-Paraguay. Es tutor de Tesis para carrera de grado y catedrático en la Facultad de Ciencias de la Educación de la mencionada Universidad. Docente Jubilado, con 26 años de experiencia en el Ministerio de Educación y Ciencias del Paraguay.

References

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (2009). The teacher research movement: A decade later. Educational Researcher, 28(7), 15-25.

Canaca Jiménez, G. (2016). Competencias investigativas en la formación del pedagogo y su uso en el ejercicio profesional.

Collazo, C. A. R., Rodríguez, Y. H., Campoverde, D. A., Suárez, J. B., & Calle, T. T. (2017). Habilidades científico investigativas de docentes de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. Panorama Cuba y salud, 12(1), 33-39.

García, E. T. T. A., & Prieto, J. M. B. (2018). Competencias investigativas en docentes universitarios. El caso del departamento de arquitectura de la Universidad Francisco de Paula Santander. Revista Perspectivas, 3(1), 71-84. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/1425

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (5a ed.). Mc Graw-Hill.

López-Cózar, E. Cabezas-Clavijo, Á., Torres-Salinas, D., & Delgado, D. (2009). Ciencia 2.0: catálogo de herramientas e implicaciones para la actividad investigadora. Profesional de la Información, 18(1), 72-80.

Martínez Galaz, C. (2015). Concepciones y prácticas docentes e investigativas del profesorado universitario de ciencias: Un estudio de caso en la enseñanza de la Biología.

Masi, F., González, I., & Servín, B. (2016). Investigar en Paraguay: El desafío en Ciencias Sociales. Estudios Paraguayos, 34(1), 79-113.

Mayorga-Albán, A., Pacheco-Mendoza, S., Córdova-Morán, J., & Samaniego-Villarroel, J. (2022). Estrategia de comunicación científica en la Web 2.0 para la universidad contemporánea: divulgación y visibilidad de la comunicación científica y académica. Revista InGenio, 5(1), 1-9.

Moncada-Hernández, S. G. (2014). Cómo realizar una búsqueda de información eficiente. Foco en estudiantes, profesores e investigadores en el área educativa. Investigación en educación médica, 3(10), 106-115. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505714727346

Muñoz, J., Quintero, J., & Munevar, R. (2001). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. Cooperativa Editorial Magisterio.

Reiban Barrera, R. E. (2018). Las competencias investigativas del docente universitario.Revista Universidad y Sociedad, 10(4), 75-84. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202018000400075&lng=es&tlng=es

Schoonmaker, F. (2007). One size doesn’t fit all: Reopening discussion of the research-practice connection. Theory into Practice, 46(4), 264-271.

Serra, J. N., & Tovar, J. B. (2011). La productividad investigativa del docente universitario. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 6(18), 116-140.

Spiegel, E. J. (2018). Comunicación y divulgación científica en los grupos de investigación de la UA. Estudio exploratorio en Ciencias de la Salud e Ingeniería Civil y Arquitectura.

Sprent, P. (2003). Estadística en la investigación médica. Semanario médico suizo, 133, (3940).

Published

2022-12-29

How to Cite

Benítez, E. (2022). Practices in educational research of teachers of Private University year 2020. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 11(2), 67–79. https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.67

Issue

Section

Artículos Originales