The oral exam as a promoter of active learning

Authors

  • Ignacio Morgado Bernal Universidad Autónoma de Barcelona, Facultad de Psicología, Instituto de Neurociencias. España.

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.11.1.130

Keywords:

oral exam, active learning, long-term memory

Abstract

The main advantage of the oral exam is that it promotes a type of active learning that makes the student, beyond simple memorization, make an effort to understand the concepts and the information with which he answers the teacher’s questions. This type of learning based on relating and contrasting diverse information, is the one that make the brain forming robust and lasting memories. The oral exam also facilitates consensus between the student and the teacher on the evaluation grade.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ignacio Morgado Bernal, Universidad Autónoma de Barcelona, Facultad de Psicología, Instituto de Neurociencias. España.

Catedrático emérito de Psicobiología en el Instituto de Neurociencias y en la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Barcelona. Decano fundador de la Facultad de Psicología. Director del Departamento de Psicobiología y de Metodología de las Ciencias de la Salud. Director del Instituto de Neurociencias y Director de Máster en Psicobiología y Neurociencia Cognitiva, todo ello en la Universidad Autónoma de Barcelona. Es miembro de la Sociedad Española de Neurociencia (SENC) y ha sido miembro del comité ejecutivo de la European Brain and Behaviour Society (EBBS).

References

Morgado, I. (2014). Aprender, recordar y olvidar: Claves cerebrales de la memoria y la educación. Ariel.

Published

2022-08-30

How to Cite

Morgado Bernal, I. . (2022). The oral exam as a promoter of active learning. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 11(1), 130–134. https://doi.org/10.26885/rcei.11.1.130

Issue

Section

Temas de Actualidad