Environmental education related to climate change of university teachers as a strategy that contributes to sustainable development
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.27Keywords:
climate change, environmental education, sustainable developmentAbstract
This study examines climate change related environmental education amongst the teachers of the National University of Asunción, and proposes measures that can contribute to sustainable development. The research follows a qualitative approach, with a non-experimental and descriptive design. As a data collection instrument, semi-structured personal interviews—based on a questionnaire—were used. The study identifies that the teachers have an adequate perception of climate change. However, it is evident that they have medium levels of knowledge about the scientific information that supports the subject. It was observed that there was a need to strengthen this knowledge in order to avoid barriers in transmitting the subject to the students. On the other hand, the teachers have a positive attitude towards contributing to the care of the environment. The study also recognizes the need to introduce pedagogical proposals that promote a better understanding of the subject and favors the training of future professionals in sustainability.
Downloads
Metrics
References
BBC. (2020). La histórica sequía del río Paraguay que tiene barcos sin poder navegar y amenaza a la economía del país. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-54558777
CEPAL. (2014). La economía del cambio climático en el Paraguay. Naciones Unidas (LC/W.617). CEPAL.
CNN Español. (2020). Congreso de Paraguay declara emergencia nacional por incendios en todo el país. https://cnnespanol.cnn.com/2020/10/02/congreso-de-paraguay-declara-emergencia-nacional-por-incendios-en-todo-el-pais/
Dirección Nacional de Aeronáutica Civil, DINAC. (2022). Seis nuevos records históricos de temperatura máxima anual del Paraguay. Dirección Nacional de Aeronáutica civil del Paraguay. Dirección de Meteorología e Hidrología.
Grassi, B. (2020). Estado del clima Paraguay 2019. Cambio climático, evidencias científicas e impactos. MADES-STP.
Infobae. (2022). Las fuertes lluvias en Paraguay dejaron al menos tres muertos, inundaciones y destrozos. https://www.infobae.com/america/america-latina/2022/03/24/las-fuertes-lluvias-en-paraguay-dejaron-al-menos-tres-muertos-inundaciones-y-destrozos/
Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC. (2007). Cambio Climático 2007. Impacto, Adaptación y Vulnerabilidad. Impactos y Vulnerabilidad. Contribución del Grupo de Trabajo II al Cuarto Informe de Evaluación del IPCC. Cambridge University, Cambridge.
Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC. (2014). Cambio climático 2014. Informe de síntesis. Contribución de los Grupos de trabajo I, II y III al Quinto Informe de Evaluación del Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. Meyer.
Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC. (2021). Cambio Climático 2021. La Base de la Ciencia Física, la contribución del Grupo de Trabajo I al Sexto Informe de Evaluación (IE6) del Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático (IPCC).
Kyoto Environmental Activities Association, KEAA. (2022). Revista educacional complementario para estudiantes del tercer ciclo de la Educación escolar básica de la ciudad de Kioto “Nuestro medio ambiente”. https://www.miyako-eco.jp/wp-content/uploads/2022/04/2022_junior_high.pdf
Ministerio del Ambiente y Desarrollo Sostenible, MADES. (2019). Inventario Nacional de Gases de Efecto Invernadero. MADES, Dirección Nacional de Cambio Climático.
Ministerio de Obras Públicas y Comunicaciones, MOPC. Viceministerio de Minas y Energía, VMME. (2018). Balance Energético Nacional 2018. En términos de energía final. MOPC, VMME.
Naciones Unidas. (2021). Acción por el clima. COP 26: Juntos por el planeta. https://www.un.org/es/climatechange/cop26
Última Hora. (2022). Temporal deja sin luz varias zonas, árboles caídos y casas derrumbadas. https://www.ultimahora.com/temporal-deja-luz-varias-zonas-arboles-caidos-y-casas-derrumbadas-n2997863.html
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2012). Política de la Universidad Nacional de Asunción. Acta N° (A.S. N° 1/11/04/2012). UNA.