Characterization of the Paraguayan non-face-to-face academic offer in Higher Education in 2021

Authors

  • Hector Estigarribia Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias y Tecnologías (FCyT UNCA). Coronel Oviedo, Paraguay
  • Hugo Alfredo Recalde Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias y Tecnologías (FCyT UNCA). Coronel Oviedo, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.10.1.59

Keywords:

database, information and communication technologies, education statistics, distance university

Abstract

Due to the forced quarantine originated by the Covid-19 pandemic between 2020 and 2021, the importance of having an academic offer of non-face-to-face courses at all levels, including higher education, is evident, an offer that already existed before the aforementioned situation but that was quite low compared to the face-to-face offer. To obtain these data from an official source, there is the national registry of careers of the Ministry of Education and Sciences, this database contains the total academic offer of higher education in Paraguay, including information on all undergraduate, undergraduate, and graduates degrees. postgraduate degrees defined by the Law of Higher Education 4995/13, including the modality in which said careers are offered. The objective of this study is to characterize the academic offer in the remote mode using the data provided by the Ministry to generate a visualization tool that allows the aforementioned data to be obtained quickly and dynamically. The type of research is applied, exploratory-descriptive and quantitative considering the aforementioned objective. As a result, a tool available on the web and accessible to any interested party was obtained, thanks to this the following conclusions can be presented about the non-face-to-face academic offer: the still very low number of careers that are offered in the distance modalities and virtual, the unclear differentiation between these modalities, the institutions that offer the greatest number of this type of careers, where the leadership of private universities is evidenced, the degree levels where undergraduate and undergraduate studies prevail and the areas of knowledge of the same where education-related careers prevail.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hector Estigarribia, Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias y Tecnologías (FCyT UNCA). Coronel Oviedo, Paraguay

Licenciado en Electricidad, Ingeniero en Informática, Magíster en Gestión de la Educación Superior. Desde el 2010 docente de cátedra y desde el 2017 Director de Investigación en la Facultad de Ciencias y Tecnologías, Universidad Nacional de Caaguazú.

Hugo Alfredo Recalde, Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias y Tecnologías (FCyT UNCA). Coronel Oviedo, Paraguay

Licenciado en Ciencias Contables por la Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción, Especialista en Didáctica Universitaria, Magíster en Gestión de la Educación Superior por la Universidad Nacional de Caaguazú, UNCA. Doctorando en Educación y Desarrollo Humano, UNAE. Fue Vicerrector fundador de la UNCA, miembro del consejo del CONACYT y actualmente es docente investigador en la FCyT UNCA y Miembro del Directorio ORSALC UNESCO.

References

lbertini González, F. A. (2017). Avances, desafíos e impacto de la educación superior virtual en paraguay 2015-2017. ScientiAmericana, 4(1). http://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/scientiamericana/article/view/237/231

ALTILLO.COM®. (julio de 2021). Universidades a distancia en Paraguay. https://www.altillo.com/universidades/universidades_parol.asp

Awesome Gapps, Inc. (2021). Awesome Table. https://awesome-table.com/

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del Covid-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. Scielo Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22

Consejo Nacional de Educación Superior, CONES. (2016). Resolución CONES N° 63/2016, Reglamento de la Educación a Distancia y Semipresencial. http://www.cones.gov.py/resolucion-cones-n-632016-reglamento-de-la-educacion-a-distancia-y-semipresencial/

Consejo Nacional de Educación Superior, CONES. (2020). Resolución CE-CONES N° 08/2020. Registro nacional de ofertas académicas presenciales que aplican herramientas digitales de enseñanza-aprendizaje. http://www.cones.gov.py/registro-nacional-de-ofertas-academicas-presenciales-que-aplican-herramientas-digitales-de-ensenanza-aprendizaje-resolucion-ce-cones-n-08-de-fecha-17-de-abril-de-2020/

Consejo Nacional de Educación Superior, CONES. (2021). Resoluciones de Aprobación, Actualización referentes a Instituciones de Educación Superior. http://www.cones.gov.py/resoluciones/

Decreto N° 5516/2021, Por el cual se extiende el periodo establecido en el artículo 1° del Decreto N° 5161/2021, hasta el 12 de julio de 2021, y se mantienen vigentes las medidas específicas dispuestas en el marco del plan de levantamiento gradual del aislamiento preventivo general en el territorio nacional por la pandemia del coronavirus (Covid-19). https://www.mspbs.gov.py/dependencias/portal/adjunto/7a36f2-20210618DECRETO5516.PDF

Estigarribia Barreto, H. R. (2021). Hacia un registro único de carreras universitarias en el Paraguay. Revista Paraguaya de Educación, 9(2), 67-90.

Guido, L., & Versino, M. (2010). La oferta académica “virtual” en universidades nacionales argentinas y su expansión territorial: un estudio de casos de “campus virtuales”. Archivos de Ciencias de la Educación, 4(4), 119-134. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4775/pr.4775.pdf

Gutiérrez Rodas, J. A., & Villegas López, G. A. (2004). Definición de un modelo pedagógico para la educación virtual en el CES. [Tesis de Maestría]. Universidad de los ANDES: https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/10280/u250609.pdf

LEADUCATE S.A. (julio de 2021). Carreras Universitarias online en Paraguay. https://www.cursosycarreras.com.py/carreras-universitarias-online-TM-2-3?page=2

Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (22 de febrero de 2018). MEC implementará un sistema integral de información de la educación superior. https://www.mec.gov.py/cms/articulo?ref=294971-mec-implementara-un-sistema-integral-de-informacion-de-la-educacion-superior

Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (28 de junio de 2021). Registro Nacional de Carreras. https://datos.mec.gov.py/data/rnc

Umaña-Mata, A. C. (2020). Educación Superior en Tiempos de Covid-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/428/4281967031/4281967031.pdf

Universidades de Paraguay. (2021). Guía de Universidades y Carreras a Distancia de Paraguay. https://www.universidades.com.py/

Published

2021-11-15

How to Cite

Estigarribia, H., & Recalde, H. A. . (2021). Characterization of the Paraguayan non-face-to-face academic offer in Higher Education in 2021. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 10(1), 59–80. https://doi.org/10.26885/rcei.10.1.59

Issue

Section

Artículos Originales