Teacher beliefs and attitudes regarding the human papillomavirus vaccine. Public school. Paraguay 2016

Authors

  • Rosa Daniela Ovelar Pereira

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.6.1.41

Keywords:

beliefs, attitudes, teachers, HPV Vaccine

Abstract

The study was carried out with the objective of describing the teachers’ beliefs and attitudes regarding the vaccine against human papillomavirus in a public school, San Lorenzo Paraguay 2016. This research is qualitative, observational design, descriptive in scope and grounded theory in the data; The sample was represented by 10 teachers whose students comprised the vaccination cohort from the fourth to the sixth grade. The study area covered the Public School of San Lorenzo, a semi structured interview was conducted to teachers, as an instrument was used an open question guide based on the categories of analysis: socio-demographic data, teachers’ beliefs towards the vaccine HPV and teacher attitudes toward HPV vaccine. The results reflect that teachers at the San Lorenzo Public School experience feelings of uncertainty about the human papillomavirus HPV vaccine because of the lack of information and awareness of the HPV vaccine. They express beliefs and attitudes of fear towards possible effects that may occur in girls which could lead to a rejection of the biological in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Camaño-Puig, R. & Sanchis-Martínez, M. M. (2014). Vacuna contra el virus del papiloma humano en adolescentes: Análisis mediante grupos focales. Revista de Salud Pública, 16(5), 647-659. Recuperado de https://dx.doi.org/10.15446/rsap.v16n5.41021

Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social, (2011). Reunión del Comité técnico asesor de Inmunizaciones. Washington: sn.

Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social. (2013). Lineamientos técnicos y operativos para la vacunación contra el Virus del Papiloma Humano. Asunción: MSPBS.

Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social. (23 de enero de 2014). Convenio entre el Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social y el Ministerio de Educación para la vacunación en escuelas y colegios. Recuperado de http://www.mspbs.gov.py/salud-publica-y-mec-firman-convenio-para-vacunacion-en-escuelas-y-colegios/

Morales, M. K. (2014). Factores psicosociales que influyen en la aceptación de la vacunación contra el virus papiloma humano en padres de familia de escolares de la I.E Héroes de San Juan, Lima - Perú, 2013. (Tesis de grado). Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/3500

Organización Mundial de la Salud. (1997). Vacunas e inmunización: situación mundial. Ginebra: OMS.

Organización Panamericana de la Salud. (2012). Reunión del Comité Técnico Asesor de Inmunizaciones: Recomendación de introducción de nuevas vacunas al calendario de inmunización de las Américas. Washington: OPS.

Organización Panamericana de la Salud. (2014). La cultura de la prevención: un modelo de control para enfermedades prevenibles por vacunación. XVI Reunión del Grupo Técnico Asesor sobre enfermedades prevenibles por vacunación. México: OPS.

Paraguay. Ley N° 4.744/2012. Que incorpora al Programa Ampliado de Inmunizaciones del Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social, la vacuna contra el Virus del Papiloma Humano.

PATH, Instituto de Investigación Nutricional (IIN) & Ministerio de Salud (MINSA) del Perú, Estrategia Sanitaria Nacional de Inmunizaciones (ESNI). (2010). Vacunación contra el virus del papiloma humano en América Latina: Lecciones aprendidas de un programa experimental en el Perú. Seattle: PATH; 2010. Recuperado de http://www.rho.org/files/PATH_HPV_lessons_learned_Peru_2010_sp.pdf

Rivera, Z. & Aguilera, T. (2002). Epidemiologia del Virus Papiloma Humano. Revista Chilena de Ginecología y Obstetricia. Recuperado de www.scielo.cl/scielo.php

Published

2017-09-30

How to Cite

Ovelar Pereira, R. D. (2017). Teacher beliefs and attitudes regarding the human papillomavirus vaccine. Public school. Paraguay 2016. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 6(1), 41–50. https://doi.org/10.26885/rcei.6.1.41

Issue

Section

Artículos Originales