Application of academic audit in two academic units of the National University of Asunción: challenges and opportunities
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.14.e850Abstract
This paper analyzes the application of academic auditing in two units of the National University of Asunción (UNA) in 2023, highlighting its importance as a self-regulation tool to improve educational quality. Academic auditing, although in an incipient phase and limited to the Faculty of Exact and Natural Sciences (FACEN) and the Faculty of Chemical Sciences (FCQ), faces significant challenges such as dependence on the state budget and lack of trained personnel. However, there is an openness towards its implementation, with a focus on improving academic management and ensuring institutional quality. The research identifies both strengths and areas for improvement, highlighting the need for resources and specialized training to strengthen this practice at UNA. Despite organizational barriers and resistance to change, internal collaboration and evaluation culture are factors that facilitate the implementation of academic auditing. It s concluded that, although limited, this audit has the potential to become a key mechanism for self-assessment and continuous improvement at UNA.
Downloads
References
Aguilar, P. C., Cruz, M., y Hernández, M. J. (2014). Auditoría a la calidad académica de la Universidad de El Salvador.
Alfonso, C., y Pereda, E. (sf). Técnicas y procedimientos aplicables a la auditoría académica (pp. 17–22).
Asamblea General de Naciones Unidas. (25 de setiembre de 2015). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Claudio, R. (2017). La problemática del financiamiento de la educación superior en la crisis económica de América Latina. UDUAL - Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.
Constitución de la República del Paraguay. 20 de junio de 1992
Cruz López, Y. (2009). La acreditación como mecanismo para la garantía del compromiso social de las universidades Propuesta. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2).
De Vincenzi, R. (2016). Aseguramiento de la calidad: Entre la autonomía institucional y la intervención estatal, Argentina (1999 - 2010).
García Jiménez, E. (2016). Concepto de excelencia en la educación superior universitaria. Educación Médica. 17(23). 83-97. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.003
Imbaquingo Esparza, D. E. I., Díaz, F. J., Ron Egas, M. B. R., Cajas Sinchiguano, F. A. C., y Luje Misacango, R. A. L. (2020). Evaluation model of computer audit methodologies based on inherent risk. 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 1-7. https://doi.org/10.23919/CISTI49556.2020.9140877
Lemaitre, M., y Zenteno, M. E. (2012). Aseguramiento de la calidad en Iberoamérica Educación Superior: informe.
Ley N.° 6628/2020. “Que establece la gratuidad de los cursos de admisión y de grado en todas las universidades públicas del país, en el Instituto Superior de Bellas Artes, instituto nacional de educación superior, en institutos de formación docente, dependientes del Ministerio de Educación y Ciencias y en el Instituto Nacional de Salud y modifica los artículos 3°, 5° y 6° de la Ley N.° 4758/2012 “Que crea el Fondo Nacional de Inversión Pública y Desarrollo (FONACIDE) y el Fondo para la Excelencia de la Educación y la Investigación”, y sus modificatorias”.
Medina Ortega, M., Montañez Avendaño, W., Brito González, E., y Arce Zúñiga, F. (2010). La auditoría académica y las acciones de control para la buena administración de la Universidad Nacional “Santiago Antúnez de Mayolo” 2007-2008. Rev. Aporte Santiaguino 2010, 3(2), 185–190.
Morales Calle, L. (2015). Gestión educativa en una universidad pública bajo el marco de una auditoría académica. Quipukamayoc, 23(43), 89–102. https://doi.org/10.15381/quipu.v23i43.11603
Segrera, F. L. (2006). Escenarios mundiales de la educación superior: análisis global y estudios de casos. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO.
Universidad Nacional de Pilar. (sf). Rector de la UNP expuso sobre el Presupuesto de las universidades públicas en la Universidad Nacional de Villarrica del Espíritu Santo. https://unp.edu.py/rector-de-la-unp-expuso-sobre-el-presupuesto-de-las-universidades-publicas-en-la-unves/
Zarzoza Ramos, L. R. (2015). Auditoría académica y control interno como herramientas de gestión en la escuela académico profesional de ingeniería ambiental de la UNASAM -2014. Universidad Católica Los Ángeles Chimbote.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Celso Obdulio Mora Rojas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.