Analysis of the capabilities and needs of government personnel for emergency and disaster response
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.99Keywords:
disaster, damage, training, governance, child welfareAbstract
This case study examines emergency and disaster preparedness in governmental centers working with children and adolescents in Asunción and the Central Department of Paraguay. Using a single case design with embedded units of analysis, a structured questionnaire was administered to seventeen workers in these centers. The analysis combined quantitative and qualitative methods for a comprehensive understanding. The results reveal significant gaps in staff training and practical experience. Only 41.2% have received first aid training, and 58.8% lack practical experience in emergencies. Disparate knowledge was observed in different aspects of emergency and disaster preparedness, with greater proficiency in first aid of emergency action (70.6%) than in emergency brigade functions (41.2%). No clear correlation was found between years of experience and level of preparation, indicating that seniority does not guarantee better preparedness. There was a high level of interest in receiving training. Recommendations include the development of continuous training programs, the implementation of clear institutional policies, and the adoption of a gender-sensitive approach. It is suggested that a culture of emergency preparedness be fostered and innovative technologies be used to improve training effectiveness. Limitations of the study, such as sample size and geographic scope, suggest the need for more extensive future research to obtain a more complete understanding of the situation at the national level.
Downloads
Metrics
References
Bradshaw, S. y Fordham, M. (2013). Mujeres, niñas y desastres: una revisión para el DFID. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/236656/women-girls-disasters.pdf
Braun, V., y Clarke, V. (2006). Uso del análisis temático en psicología. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
CARE. (2020). Cambio impulsado por las niñas: satisfacer las necesidades de las adolescentes durante la COVID-19 y más allá. https://www.care.org/wp-content/uploads/2020/10/CARE-USA-Adolescent-Girls-and-COVID-19-FINAL-Report.pdf
Crouch, M., y McKenzie, H. (2006). La lógica de las muestras pequeñas en la investigación cualitativa basada en entrevistas. Información sobre Ciencias Sociales, 45(4), 483-499. https://doi.org/10.1177/0539018406069584
Enarson, E., y Morrow, B. H. (1998). El terreno de género del desastre: a través de los ojos de las mujeres. Praeger Publishers.
Guest, G., Bunce, A., y Johnson, L. (2006). ¿Cuántas entrevistas son suficientes? Un experimento con saturación y variabilidad de datos. Field Methods, 18(1), 59-82. https://doi.org/10.1177/1525822X05279903
Malterud, K., Siersma, VD y Guassora, AD (2016). Tamaño de la muestra en estudios de entrevistas cualitativas: guiados por el poder de la información. Qualitative Health Research, 26(13), 1753-1760. https://doi.org/10.1177/1049732315617444
Paton, D., y Johnston, D. (2017). Resiliencia ante desastres: un enfoque integrado (2a ed.). Editorial Charles C Thomas.
Plan Internacional. (2023). Cómo capear el temporal: las niñas y el cambio climático. https://plan-international.org/publications/cómo-capear-el-temporal-las-ninas-y-el-cambio-climatico/
Ronan, K. R., Alisic, E., Towers, B., Johnson, V. A., y Johnston, D. M. (2015). Preparación para desastres para niños y familias: una revisión crítica. Current Psychiatry Reports, 17(7), 58. https://doi.org/10.1007/s11920-015-0589-6
Secretaría de Emergencia Nacional. (2022). Plan Nacional de Implementación del Marco de Sendai 2018-2022. https://www.sen.gov.py/application/files/8415/9188/1538/PNIMS_2018-2022.pdf
Strauss, A., y Corbin, J. (1998). Fundamentos de las técnicas de investigación cualitativa y procedimientos para desarrollar una teoría fundamentada (2ª ed.). Sage Publications.
UNDRR. (2015). Marco de Sendai para la Reducción del Riesgo de Desastres 2015-2030. Oficina de las Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres. https://www.undrr.org/publication/sendai-framework-disaster-risk-reduction-2015-2030
UNDRR. (2021). Informe de evaluación regional sobre el riesgo de desastres en América Latina y el Caribe. Oficina de las Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres. https://www.undrr.org/publication/undrr-roamc-regional-assessment-report-disaster-risk-latin-america-and-caribbean-rar
UNESCO. (2022). Cuando las escuelas cierran: impactos de género del cierre de escuelas por COVID-19. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379270
Yin, R. K. (2018). Investigación y aplicaciones de estudios de caso: diseño y métodos (6ª ed.). Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Angelina Trinidad-Da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.