Challenges and strategies of the management role in the training function: promoting change and innovation in teaching teams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.13

Keywords:

training, pedagogical leadership, school management, learning communities, innovation

Abstract

This article presents part of the results of a study on the formative function of school leadership, aiming to identify the essential competencies required for this function and the main challenges faced in exercising them. The underlying theoretical assumptions suggest that a well-prepared and conscious school leadership in its formative function will facilitate change and innovation within educational institutions. The methodology employed was qualitative and the study was carried out in an international context with participants from Spain and Paraguay. Six school leaders provided insights through semi-structured interviews, sharing their perspectives and experiences in their educational institutions regarding their formative function and the strategies they use to promote change and innovation within their teaching teams. The findings highlight how effective leadership in the area of internal training can create spaces for the redesign and structure of collaborative work, in addition to fostering situations that facilitate the achievement of objectives and the improvement of learning, through continuous training and appropriation of center programs and projects by all educational stakeholders.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sara Magdalena Villalba Benítez, Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España.

Máster en Investigación en Educación, Universidad Autónoma de Barcelona, España. Licenciada en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Profesora de EEB 1o y 2o ciclo, Centro Regional de Educación Saturio Ríos. San Lorenzo, Paraguay. Técnica del Departamento de proyectos del Ministerio de Educación y Ciencias, Paraguay (2021-actualidad). Estudiante del 3o año de Doctorado en Educación en la Universidad Autónoma de Barcelona (2022-actualidad). Directora de la Escuela Básica N.°  7076 Alianza, Luque-Paraguay (2005-2021). 

References

Álvarez, C. T. (2021). La formación previa al servicio de directores de escuelas en España y EE. UU.: Alineamientos entre la educación superior y la supranacional recomendaciones. Revista Española de Educación Comparada, 37(37), 299-321. https://doi.org/10.594

Amante-Carranza, A. C. (2010). La gestión directiva y su impacto en la calidad educativa: reflexiones a partir de la recuperación de una intervención en un centro educativo de la ZMG [Tesis de Maestría en Gestión Directiva de Instituciones Educativas]. ITESO. http://hdl.handle.net/11117/4356

Arroyo Valenciano, J. A. (2023). Gestión directiva del currículo. Diálogos, (5), 33-45. https://doi.org/10.5377/dialogos.v1i5.15926

Barrios-Arós, C., Camarero-Figuerola, M., Tierno-García, J. M., y Iranzo-García, P. (2015). Modelos y funciones de dirección escolar en España: el caso de Tarragona. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 89-106. https://doi.org/10.35362/rie670219

Cardona, P. (1999). En busca de las competencias directivas. Ieem, 3(2), pp. 84-89. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2772529

Enguita, M. (2020, 26 de enero). Es la organización, estúpido [Blog]. https://https ://blog.esp.info//2020//01/es -la-órgano-es.html

España. Llei Orgànica 12/2009 de 10 de juliol d’Educació de Catalunya. (2009). Llei Orgànica 12/2009, de 10 de juliol, d’Educació de Catalunya (DOGC, núm. 5433, de 16.07.2009).

Fullan, M., Rincón-Gallardo, S., y Hargreaves, A. (2015). El capital profesional como modelo de responsabilidad educativa. Education Policy Analysis Archives, 23. https://doi.org/10.14507/epaa.v23.1998

Gairín, J. (2020). La organización y gestión de centros educativos, ¿una apuesta pendiente? Avances en Supervisión Educativa, 1-21.

García, M. C., Corpas, M. J. R., y Arroyo, G. D. M. (2020). Best practice in the organization, management, and direction of educational centers. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(1), 11-30. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.01.63135

López Cámara, A. B., González López, I., León Huertas, C. de. (2014). Perfil de un buen docente. Aplicación de un protocolo de evaluación de las competencias del profesorado universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 17(1). https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.190531

MECD. (2013). La Dirección Escolar - Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://www.educacionyfp.gob.es/educacion/mc/lomce/autonomia-centros/direccion-centros.html

Miras Teruel, J., y Longás Mayayo, J. (2020). Liderazgo pedagógico y liderazgo ético: perspectivas complementarias de la nueva dirección escolar. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 19(41), 287-305. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941miras16

Moreno-Ponce, M. R., Ferrín-Morales, K. R. (2021). Las competencias gerenciales del personal directivo de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil y su incidencia en la cultura organizacional. Polo Del Conocimiento, 6(4), 132-152. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2544

Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. In No. 4e Coronel (Vol. 4). De esta forma.

OCDE. (2015). Education Policy Outlook 2015: Making Reforms Happen Executive.

Ordóñez-Sierra, R., Rodríguez-Gallego, M., y López-Martínez, A. (2020). School Management from the Voice of Their Protagonists in Spain. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 301-324. https://doi.org/10.17227/RCE.NUM78-8370

Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E., y Rodríguez-Mardones, P. (2016). Estilos de liderazgo de dirección escolar y el logro académico de los estudiantes: Un estudio exploratorio. Interciencia, 41(11), 748-756.

Penalva, A., Hernández, M. Á., y Guerrero, C. (2013). Effective classroom management. A case study. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 16(2), 77-91.

Ramírez García, A. (2015). La formación del profesorado de Educación Primaria ante las competencias básicas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 18(3), 199. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.193811

Rodriguez-Gallego, M. R., Ordóñez-Sierra, R., y Lopez-Martínez, A. (2020). School management: Pedagogical leadership and school improvement. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 275-292. https://doi.org/10.6018/rie.364581

Santos Guerra, M. A. (2020). ¿¨Para qué sirvimos los pedagogos? el valor de la educación. Catarata.

Segura, J., Gairín, J., y Silva, P. (2021). Implications of the educational inspection in catalonia in the process of autonomy of schools. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 19(1), 53-72. https://doi.org/10.15366/REICE2021.19.1.004

Soto del Valle, A., Rodríguez Basabe, J. C., y Albores Camacho, A. (2020). La mejora de la educación desde la dirección y la gestión educativa. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS, 4(2).

Sverdlick, I., y Motos, A. (2020). Políticas y prácticas en la formación de directivos escolares en Argentina. Tensiones discursivas y experienciales. Education Policy Analysis Archives, pp. 28, 41. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4147

Teixidó, J. (2010). Hacia un cambio de modelo en la dirección escolar. Luces y sombras en un camino tortuoso. XI Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas, 81-119. http://www.joanteixido.org/doc/direccio/nuevo_perfil_director.pdf

Vela-Quico, G., Cáceres-Coaquira, T., Vela-Quico, A., y Gamero-Torres, H. (2020). Liderazgo pedagógico en Arequipa-Perú: Competencias directivas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(Número especial 2), 376-400. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34134

Yelicich, C. (2022). La dirección escolar en la normativa vigente de la provincia de Córdoba School management in the current regulations of the province of Córdoba. 19(38), pp. 156–172.

Yelo Díaz, S. (2020). ¿Líderes Educativos o Gerentes Escolares? Supervisión 21. Revista de Educación e Inspección, 1-8. http://usie.es/supervision-21/

Published

2024-12-27

How to Cite

Villalba Benítez, S. M. (2024). Challenges and strategies of the management role in the training function: promoting change and innovation in teaching teams. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(2), 13–24. https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.13

Issue

Section

Artículos Originales