Formal functional analysis of the guaranias of José Asunción Flores

Authors

  • Ricardo Ramón Arriola Fretes Universidad Iberoamericana, Facultad de Postgrados. Asunción, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.56

Keywords:

guaranias, José Asunción Flores, análisis formal, música paraguaya, funciones formales

Abstract

Previous gaps in the analysis of the works of the prominent guaranias composer, José Asunción Flores were addressed. The study focused on describing the formal functional functions in guaranias from three perspectives: harmonic, motivic, and formal labels. A qualitative approach with a descriptive scope and hermeneutic design was used, taking Flores’ scores as the unit of analysis and documentary observation as the data collection technique, with a documentary analysis guide as the instrument. The analyzed Guaranias included works with texts by Manuel Ortiz Guerrero, Félix Fernández, Rigoberto Fontao Meza, and Carlos Federico Abente. The results revealed Flores’ harmonic preferences, including perfect cadential progressions and other variations, as well as a limited use of dissonances and the absence of modulations. His inclination towards headless rhythmic models, along with the use of repetition, variation, and contrast, stood out. Additionally, his preference for binary forms and the use of framing functions were evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ricardo Ramón Arriola Fretes, Universidad Iberoamericana, Facultad de Postgrados. Asunción, Paraguay.

Doctorando en Educación, Magister en Metodología de la Investigación, Licenciado en Ciencias de la Educación Musical, Licenciado en Música con énfasis en Dirección Coral y Orquestal, Profesor Superior en Viola, Profesor Superior en Canto Lírico. Docente de la Universidad Nacional de Asunción y del Conservatorio Nacional de Música.

References

Arriola, R. (2020). Análisis Formal Funcional de las guaranias de José Asunción Flores [Tesis de Maestría]. Universidad Iberoamericana.

Arriola, R. (2014). Misa Folclórica Paraguaya de Florentín Giménez: Un Análisis Formal [Tesis de Grado]. Universidad Nacional de Asunción.

Bas, J. (1981). Tratado de la Forma (9a ed.). Ricordi Americana SAEC.

Boettner, J. M. (2008). Música y Músicos del Paraguay. BGS/FA - RE - MI.

Caplin, W. (2013). Analysing Classical Form. Oxford.

Cardozo, M. (1988). Mundo Folklórico Paraguayo. Editorial Cuadernos Republicanos.

Francoli, M. A. (2003). Harmony in Context. McGraw-Hill.

Gaona, S. (2013). La Creación Musical en el Paraguay. EDICIONES FADA.

Gaona, S. (2016). Morfología Musical. Ed. FADA.

Giménez, F. (1997). La Música Paraguaya. El Lector.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). McGraw-Hill.

Kühn, C. (2003). Tratado de la Forma Musical. Idea Books.

Szarán, L. (1997). Diccionario de la Música Paraguaya. Szarán La Gráfica.

Williams, A. (1984). Teoría de la Música. “La Quena” Casa de Música.

Zamacoís, J. (1985). Curso de Formas Musicales. Labor.

Published

2023-12-30

How to Cite

Arriola Fretes, R. R. (2023). Formal functional analysis of the guaranias of José Asunción Flores. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(2), 56–67. https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.56

Issue

Section

Artículos Originales