Life history as a data collection technique in administrative sciences
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.92Keywords:
personal history, life history, data collection, administrationAbstract
This study presents an analysis between the life history data collection technique, its data collection instruments and their relationship with administrative sciences, also studying the studies that have been conducted on life history. In this work, the value and meaning of this technique as data collection is evaluated, analyzing it as a technique for understanding the human being, based on the collection of partially ordered, lost or unordered information regarding particular topics. In addition, life history is analyzed in a business context of data collection since companies are complex organisms that use professional devices for their operations, among which is life history as an information gathering technique. The general objective was: To analyze the importance of life history as a data collection technique in administrative sciences. Also, a documentary analysis was made from the collection of articles and books through libraries and databases. As the main result, life history as a data collection technique has been accepted by experts in administrative sciences. In addition, its functionality is very broad, based on what we have about the human being and where the data can give knowledge about it. The main conclusion is that the study of life history can be a technique for greater understanding of the human being.
Downloads
Metrics
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. (6a ed.). Editorial Episteme. https://www.academia.edu/23573985/El_proyecto_de_investigaci%C3%B3n_6ta_Edici%C3%B3n_Fidias_G_Arias_FREELIBROS_ORG
Arroyo Menéndez, M., Baer, A., Beltramino, F., & Merlino, A. (Eds.). (2009). Investigación cualitativa en ciencias sociales: Temas, problemas y aplicaciones. Cengage Learning [u.a.].
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación: Administración, Economía, humanidades y ciencias sociales. (3a ed.). Pearson Educación?. http://bibliotecainvestigacion.blogspot.com/2016/06/metodologia-de-la-investigacion_7.html
Bonilla-García, M. Á., & López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de moebio, 57, 305-315. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
Cepeda Carrión, G. (2006). La calidad en los métodos de investigación cualitativa: Principios de aplicación práctica para estudios de casos. Cuadernos de economía y dirección de la empresa, 29, 57-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2385980
Chárriez Cordero, M. (2012). Historias de vida: Una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67.
Dávila, A., & Martínez, N. (1999). Cultura en organizaciones latinas. Siglo Veitiuno Editores. https://books.google.com/books/about/Cultura_en_organizaciones_latinas.html?hl=es&id=sEsvcmb-AWIC
Feixa, C. (2018). La imaginación autobiográfica. Gedisa Editorial. https://books.google.com/books/about/La_imaginaci%C3%B3n_autobiogr%C3%A1fica.html?hl=es&id=GkVxDwAAQBAJ
Fernández, O., & Ocando, J. (2005). La búsqueda del conocimiento y las historias de vida. Omnia, 11(001), 14. https://www.redalyc.org/pdf/737/73711105.pdf
Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. 26. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v14n44/v14n44a2.pdf
Giraldo Prato, M. (2011). Abordaje de la Investigación Cualitativa a través de la Teoría Fundamentada en los Datos. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 2(6), 79-86.
González Monteagudo, J. (2009). Historias de vida y teorías de la educación: Tendiendo puentes. Cuestiones Pedagógicas, 207-232. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/17078/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, J. G., Herrera, L., Martínez, R., Páez, J., & Páez, M. A. (2011). Teoría fundamentada. Seminario: Generación de Teoría. Facultad de Humanidades y Educación, Universidad del Zulia.
Hernández Sampieri, R., Cuevas Romo, A., Mendoza Torres, C. P., & Méndez Valencia, S. (2017). Fundamentos de investigación. McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V. http://www.ebooks7-24.com/?il=4611
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V. https://www.mheducation.com.co/vs-metodologia-de-la-investigacion-rutas-de-la-investigacion-9781456262020-col
Kreusburg Molina, R. (2011). Cuestiones éticas en torno a la investigación sobre y con historias de vida. Esbrina-Recerca, 34. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/
Mercadé, F. (1986). Metodología cualitativa e historias de vida. Revista Internacional de Sociología, 44(3), 295. https://www.proquest.com/openview/2e7b5af05a9db9e4877bfa4b11616aa8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1817790
Moriña, A. (2017). Investigar con Historias de Vida. Narcea Ediciones. https://books.google.com/books/about/Investigar_con_Historias_de_Vida.html?hl=es&id=sw_FDQAAQBAJ
Pretto, A. (2011). Analizar las historias de vida: Reflexiones metodológicas y epistemológicas. Tabula Rasa, 15, 171-194.
Rivas, J. I., Hernández, F., Sancho, J., Núñez, C., & Esbrina, G. (2012). Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. https://www.recercat.cat/handle/2072/203737
Rodríguez Espinoza, S., Cárdenas Cofre, C., & Campos Vergara, F. (2012). El desarrollo del liderazgo educativo. Evidencias de un estudio de historias de vida. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 44-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3993835
Saltalamacchia, H., Colón, H., & Rodríguez, J. (1983). Historias de vida y movimientos sociales: Propuesta para el uso de la técnica. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(09), 321-338.
Sancho Gil, J. M. (2014). Historias de vida: El relato biográfico entre el autoconocimiento y dar cuenta de la vida social. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/2898
Sancho, J., Rivas, J. I., & Hernández, F. (2011). Historias de vida en educación: Biografías en contexto. https://recercat.cat//handle/2072/97686
Smith Cayama, H. (2006). Evaluación de los procesos organizacionales como estrategia de intervención para el cambio organizacional. Multiciencias, 6(1), 01-16. https://www.redalyc.org/pdf/904/90460106.pdf