Life history as a data collection technique in administrative sciences

Authors

  • Miguel Ángel Alegre Brítez Universidad Autónoma de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Asunción, Paraguay.
  • Chap Kau Kwan Chung Universidad del Pacífico, Facultad de Ciencias de la Empresa. Asunción, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.92

Keywords:

personal history, life history, data collection, administration

Abstract

This study presents an analysis between the life history data collection technique, its data collection instruments and their relationship with administrative sciences, also studying the studies that have been conducted on life history. In this work, the value and meaning of this technique as data collection is evaluated, analyzing it as a technique for understanding the human being, based on the collection of partially ordered, lost or unordered information regarding particular topics. In addition, life history is analyzed in a business context of data collection since companies are complex organisms that use professional devices for their operations, among which is life history as an information gathering technique. The general objective was: To analyze the importance of life history as a data collection technique in administrative sciences. Also, a documentary analysis was made from the collection of articles and books through libraries and databases. As the main result, life history as a data collection technique has been accepted by experts in administrative sciences. In addition, its functionality is very broad, based on what we have about the human being and where the data can give knowledge about it. The main conclusion is that the study of life history can be a technique for greater understanding of the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Miguel Ángel Alegre Brítez, Universidad Autónoma de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Asunción, Paraguay.

Miguel Ángel Alegre Brítez es Doctor en Contabilidad; Magister en Gestión Educacional; Especialista en técnicas y procedimientos para la preparación de tesis; Habilitación pedagógica para egresados universitarios; Posgrado en didáctica universitaria y Contador Público.

Chap Kau Kwan Chung, Universidad del Pacífico, Facultad de Ciencias de la Empresa. Asunción, Paraguay

Chap Kau Kwan Chung es Doctora en Economía y Administración de Empresas; Máster en Administración y Dirección de Empresas y Licenciada en Administración de Empresas. Editora General de la Revista Científica en Ciencias Sociales de la Universidad del Pacífico. Investigadora de tiempo completo y tutora de tesis de grado y postgrado.

References

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. (6a ed.). Editorial Episteme. https://www.academia.edu/23573985/El_proyecto_de_investigaci%C3%B3n_6ta_Edici%C3%B3n_Fidias_G_Arias_FREELIBROS_ORG

Arroyo Menéndez, M., Baer, A., Beltramino, F., & Merlino, A. (Eds.). (2009). Investigación cualitativa en ciencias sociales: Temas, problemas y aplicaciones. Cengage Learning [u.a.].

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación: Administración, Economía, humanidades y ciencias sociales. (3a ed.). Pearson Educación?. http://bibliotecainvestigacion.blogspot.com/2016/06/metodologia-de-la-investigacion_7.html

Bonilla-García, M. Á., & López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de moebio, 57, 305-315. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006

Cepeda Carrión, G. (2006). La calidad en los métodos de investigación cualitativa: Principios de aplicación práctica para estudios de casos. Cuadernos de economía y dirección de la empresa, 29, 57-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2385980

Chárriez Cordero, M. (2012). Historias de vida: Una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67.

Dávila, A., & Martínez, N. (1999). Cultura en organizaciones latinas. Siglo Veitiuno Editores. https://books.google.com/books/about/Cultura_en_organizaciones_latinas.html?hl=es&id=sEsvcmb-AWIC

Feixa, C. (2018). La imaginación autobiográfica. Gedisa Editorial. https://books.google.com/books/about/La_imaginaci%C3%B3n_autobiogr%C3%A1fica.html?hl=es&id=GkVxDwAAQBAJ

Fernández, O., & Ocando, J. (2005). La búsqueda del conocimiento y las historias de vida. Omnia, 11(001), 14. https://www.redalyc.org/pdf/737/73711105.pdf

Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. 26. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v14n44/v14n44a2.pdf

Giraldo Prato, M. (2011). Abordaje de la Investigación Cualitativa a través de la Teoría Fundamentada en los Datos. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 2(6), 79-86.

González Monteagudo, J. (2009). Historias de vida y teorías de la educación: Tendiendo puentes. Cuestiones Pedagógicas, 207-232. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/17078/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández, J. G., Herrera, L., Martínez, R., Páez, J., & Páez, M. A. (2011). Teoría fundamentada. Seminario: Generación de Teoría. Facultad de Humanidades y Educación, Universidad del Zulia.

Hernández Sampieri, R., Cuevas Romo, A., Mendoza Torres, C. P., & Méndez Valencia, S. (2017). Fundamentos de investigación. McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V. http://www.ebooks7-24.com/?il=4611

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V. https://www.mheducation.com.co/vs-metodologia-de-la-investigacion-rutas-de-la-investigacion-9781456262020-col

Kreusburg Molina, R. (2011). Cuestiones éticas en torno a la investigación sobre y con historias de vida. Esbrina-Recerca, 34. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/

Mercadé, F. (1986). Metodología cualitativa e historias de vida. Revista Internacional de Sociología, 44(3), 295. https://www.proquest.com/openview/2e7b5af05a9db9e4877bfa4b11616aa8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1817790

Moriña, A. (2017). Investigar con Historias de Vida. Narcea Ediciones. https://books.google.com/books/about/Investigar_con_Historias_de_Vida.html?hl=es&id=sw_FDQAAQBAJ

Pretto, A. (2011). Analizar las historias de vida: Reflexiones metodológicas y epistemológicas. Tabula Rasa, 15, 171-194.

Rivas, J. I., Hernández, F., Sancho, J., Núñez, C., & Esbrina, G. (2012). Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. https://www.recercat.cat/handle/2072/203737

Rodríguez Espinoza, S., Cárdenas Cofre, C., & Campos Vergara, F. (2012). El desarrollo del liderazgo educativo. Evidencias de un estudio de historias de vida. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 44-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3993835

Saltalamacchia, H., Colón, H., & Rodríguez, J. (1983). Historias de vida y movimientos sociales: Propuesta para el uso de la técnica. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(09), 321-338.

Sancho Gil, J. M. (2014). Historias de vida: El relato biográfico entre el autoconocimiento y dar cuenta de la vida social. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/2898

Sancho, J., Rivas, J. I., & Hernández, F. (2011). Historias de vida en educación: Biografías en contexto. https://recercat.cat//handle/2072/97686

Smith Cayama, H. (2006). Evaluación de los procesos organizacionales como estrategia de intervención para el cambio organizacional. Multiciencias, 6(1), 01-16. https://www.redalyc.org/pdf/904/90460106.pdf

Published

2022-12-29

How to Cite

Alegre Brítez, M. Ángel, & Kwan Chung, C. K. (2022). Life history as a data collection technique in administrative sciences. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 11(2), 92–105. https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.92

Issue

Section

Artículos Originales