Teaching learning process, training and information and communication technologies

Authors

  • Violeta Rolón Universidad Gran Asunción
  • Victor Oxley Universidad Gran Asunción

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.6.1.51

Keywords:

education, training, technologies

Abstract

We investigated the teaching-learning process, training in information and communication technologies, identified uses of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process, and the degree of training received in the subject.
The data compiled were provided by teachers, officials, and students of the Faculty of Philosophy, National University of Asunción, San Estanislao branch, San Pedro Department. In-depth interviews were conducted with members of the university community. The choice of the study sample was made for convenience in the period between June and August 2015. The categories of analysis studied have been the use of ICT in the teaching and learning process in ICT in the context of an institution of postgraduate teaching. The results show that educational actors have basic training in technology; use these tools to improve the quality of teaching and to support the usual technical activities. It is pointed out that even in the institution must expand the technological resources to respond to the needs of the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arguedas-Méndez, S. M. (2016). El Facebook como apoyo a la docencia universitaria: Experiencia educativa en un Curso de Cálculo1. Revista Electrónica Educare, 20(1), 410-432. Recuperado de https://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.20

Cabero, J. (2000). Las nuevas tecnologías de la información y comunicación: aportaciones a la enseñanza. En CABERO, J. (Ed.). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación (pp. 15-17). Madrid: Síntesis.

Casillas Alvarado, M. A., Ramírez Martinell, A. & Ortega Guerrero, J. C. (2016). Afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios. Innovación educativa (México, DF), 16(70), 151-175. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S166526732016000100151&lng=es&tlng=es

Gómez-Vargas, M., & Alsina, M. G. (2015). Factores Influyentes de la Gestión del Conocimiento en el Contexto de la Investigación Universitaria. Información, Cultura y Sociedad, (33), 29-46.

Hernández, R. et al. (2003). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Gill.

Knyazeva, S. (2016). Futures for ICT and Higher Education: Changes Due to the Use of Open Content. Moscow: UNESCO.

Lubin, I. (2016). Intentional ICT: Curriculum, education and development. Geneva: UNESCO International Bureau of Education.

Madariaga, C. & Lozano, J. E. (2016). El apoyo social en estudiantes universitarios y su relación con las comunicaciones cara a cara y las comunicaciones mediadas por las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Psicogente, 19(35), 47-62. Recuperado de https://dx.doi.org/10.17081/psico.19.35.1208

Marcelino, M. J., Mendes, A. J. & Azevedo Gomes, M. C. (2016). ICT in Education Multiple and Inclusive Perspectives. Switzerland: Springer International Publishing.

Martínez, F. (1996). La enseñanza ante los nuevos canales de información. En Tejedor, F. J. & García Valcárcel, A. (Eds.). Perspectivas de las nuevas tecnologías en la educación. Madrid: Narcea.

Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2a ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

OFFICE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY. (2017). Reimagining the Role of Technology in Higher Education: A Supplement to the National Education Technology Plan. Washington: sn.

OREALC-UNESCO. (2016). Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa, Una propuesta de Cambio centrada en el Aprendizaje para todos. Santiago: sn.

Ortega, J. A. (1997). Nuevas tecnologías y organización escolar: propuesta eco-comunitaria de estructura y uso de los medios didácticos y las tecnologías. En Lorenzo, M., et al. (Ed.). Organización y dirección de instituciones educativas. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Sancho, J. M. (2006). Tecnologías para transformar la educación. Madrid: Akal Ediciones.

Tapasco, O. A. & Giraldo, J. A. (2017). Estudio Comparativo sobre Percepción y uso de las TIC entre Profesores de Universidades Públicas y Privadas. Formación universitaria, 10(2), 03-12. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002

Tapia Baltazar, J. M. & Téllez Ramírez, M. (2015). La presencia de las TIC en el aula Un camino hacia la educación transformadora en la universidad. Revista Integra Educativa, 8(2), 105-125. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199740432015000200007&lng=es&tlng=es

Trajkovik, V. & Mishev, A. (2013). (Ed.) ICT Innovations 2013. ICT Innovations and Education. Heidelberg: sn.

UNESCO (2009). ICTs for Higher Education – Background Paper Commonwealth of Learning. Paris: UNESCO.

UNESCO (2014). Enfoques Estratégicos sobre las TIC en Educación en América Latina y el Caribe. Santiago: Acción Digital.

UNESCO. (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Paris: UNESCO.

UNESCO. (2016). Informe sobre Tendencias Sociales y educativas en América Latina 2014: Políticas TIC en los Sistemas Educativos de América Latina. Paris: UNESCO.

Published

2017-09-30

How to Cite

Rolón, V., & Oxley, V. (2017). Teaching learning process, training and information and communication technologies. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 6(1), 51–63. https://doi.org/10.26885/rcei.6.1.51

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)