SDG implementation strategies in universities: a case study, Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.83

Keywords:

strategies, implementation of the SDGs, university, Paraguay

Abstract

The study aims to identify actions that allow strengthening the link between the university and the environment, aligned with the sustainable development goals (SDG), based on a case study carried out in higher education in Paraguay. Its main objective was to analyze the actions carried out by universities in relation to the SDGs, based on the relationship strategies applied to strengthen the link between the university and the environment. The type of research was descriptive, the approach qualitative and the design was non-experimental. The population was 57 Paraguayan universities, of which 38 of them participated voluntarily through managers, directors, coordinators of extension offices, cooperation, social responsibility, and linkage with the environment. The data collection technique was through interviews. The results reveal that universities establish activities related to the SDGs, actions at the service of society were identified, although they are still incipient. It is concluded that, although universities carry out SDG implementation strategies, they need to strengthen their management departments and have public policies that outline and accompany the actions of higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Matilde Duarte de Krummel, Universidad Autónoma de Asunción, Facultad de Ciencias de la Educación y la Comunicación. Asunción, Paraguay.

Doctora en Educación. Investigadora Categorizada por el SISNI, CONACYT. Docente Investigadora de la Universidad Autónoma de Asunción, Paraguay.

Viviana Elizabeth Jiménez Chaves, Universidad del Norte. Asunción, Paraguay.

Doctora en Educación. Investigadora Categorizada en el SISNI. Directora de Investigación Universidad Americana.

References

Arias, F. (2006). El proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas, Editorial Episteme.

UNESCO 2016, ‘Education for people and planet: Creating sustainable futures for all’, New Global Education Monitoring Report Series, UNESCO, Paris, en.unesco.org/gem-report/report/2016/education-people-and-planet-creating-sustainable-futures-all

Sachs, JD (2015) Alcanzar los Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://www.academia.edu/101662418/Los_ODS_como_instrumento_de_aprendizaje_una_experiencia_multidisciplinar_en_los_estudios_universitarios

SDNS ( 2023) Acelerar la educación para los ODS en las universidades: una guía para universidades, colegios e instituciones de educación terciaria y superior https://resources.unsdsn.org/accelerating-education-for-the-sdgs-in-universities-a-guide-for-universities-colleges-and-tertiary-and-higher-education-institutions

Seppo, Marge and Lilles, Alo, Indicators Measuring University-Industry Cooperation (2012). Discussions on Estonian Economic Policy, Vol. 20, Issue 1, p. 204, January 2012, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2194394

SDSN Australia/Pacífico (2017): Comenzando con los ODS en las universidades: una guía para universidades, instituciones de educación superior y el sector académico. Edición Australia, Nueva Zelanda y el Pacífico. Red de Soluciones de Desarrollo Sostenible – Australia/Pacífico, Melbourne.

Global Reporting Institute (GRI), Pacto Mundial de las Naciones Unidas (UNGC) y Consejo Empresarial Mundial para el Desarrollo Sostenible (WBCSD) 2015, The SDG Compass: La guía para la acción empresarial sobre los ODS, sdgcompass.org/wpcontent/uploads/2015/12/019104_SDG_Compass_Guide_2015.pdf

Red de Soluciones para el Desarrollo Sostenible (SDSN) 2015, Comenzando con los ODS: una guía para las partes interesadas, SDSN, Nueva York, sdg.guide.

Asamblea General de las Naciones Unidas (ONU) 2015, Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, A/RES/70/1 (21 de octubre), consultado el 3 de agosto de 2017, www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) 2014, El desarrollo sostenible comienza con la educación, UNESCO, París, unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230508e.pdf.

UNESCO 2016, 'Educación para las personas y el planeta: Crear futuros sostenibles para todos', Nueva Serie de Informes de Seguimiento de la Educación en el Mundo, UNESCO, París, en.unesco.org/gem-report/report/2016/education-people-and-planet- creando-futuros-sostenibles-para-todos.

https://sdgs.un.org/partnerships/reconocimiento-las-buenas-practicas-del-sello-ods-sdg-seal-good-practices

https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000200053

Taylor, S. y R.C. Bogdan (1989). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós, Barcelona.

Published

2024-12-27

How to Cite

Duarte de Krummel, M., & Jiménez Chaves, V. E. (2024). SDG implementation strategies in universities: a case study, Paraguay. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(2), 83–98. https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.83

Issue

Section

Artículos Originales