Relationship between institutional factors and academic performance in mathematics of entrants of the new teacher training. Year 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.9

Keywords:

institutional factors, mathematics, new teacher training, academic performance

Abstract

In Paraguay, the Ministry of Education and Sciences (MEC) in 2019 implements the New Teacher Training (NTT) in order to improve the quality of the entry profile for teacher training. This article raises the question: How are the extrinsic institutional factors of the NNT entrants related to the academic performance in the mathematics area in 2022? Methodologically, this was a quantitative, correlational research, which used a survey of entrantss, teachers and directors as instrument, in thirteen Teacher Training Institutes (TTI). The study identified that nineteen institutional factors are correlated with the academic performance (AP) in mathematics of the entrants and it is concluded that the most highly significant inverse relationships standing out are: level of mathematics teaching attendance and level of satisfaction with the use of didactic resources available for the mathematics teacher. Those directly related correspond to the level of availability and state of the furniture according to the director and the level of employment relationship between the mathematics teacher and the director. The identified factors will allow the intervention for the improvement of the results in the admission scores in mathematics of the entrants to the TTI.

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Author Biographies

Gerda Palacios, Ministerio de Educación y Ciencias. Asunción, Paraguay

Economista, Especialista en Planificación Educativa, Postgrado en Didáctica Universitaria, Magister en Política Educativa, Universidad Alberto Hurtado, Chile, Doctoranda en doctorado en Educación del Instituto Nacional de Educación Superior, Directora General de Investigación Educativa del Ministerio de Educación y Ciencias.

Maria Gloria Paredes, Universidad Nacional de Asunción, Rectorado. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Ciencias Matemática Estadística. Cuenta con Maestría en Estadística, Maestría en Formulación y evaluación de proyectos y Doctorado en Educación con énfasis en Gestión de la Educación Superior, por la Universidad Nacional de Asunción (UNA). Profesora Titular de grado y postgrado de la Universidad Nacional de Asunción. Directora del Instituto de Ciencias Sociales de Paraguay (ICSO). Investigadora categorizada Nivel I del PRONII del Área de ciencias sociales. Par evaluadora institucional de la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior del Paraguay (ANEAES).

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Published

2023-07-28

How to Cite

Palacios, G., & Paredes, M. G. (2023). Relationship between institutional factors and academic performance in mathematics of entrants of the new teacher training. Year 2022. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(1), 9–22. https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.9

Issue

Section

Artículos Originales