Teacher conceptions of high intellectual abilities in students in a private high school in Asuncion -Paraguay from an inclusion perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.23

Keywords:

Teacher Conceptions, Giftedness, Inclusion, Qualitative Research

Abstract

In Paraguay, the Inclusive Education Law defines high intellectual abilities as “handling and relating simultaneously and efficiently multiple different cognitive resources of logical, numerical, spatial, memory, verbal and creative nature, or standing out especially and exceptionally in one or more of them” but with little additional information. This research was carried out with the objective of determining the conceptions of high school teachers at a private school in Asunción - Paraguay about high intellectual abilities in students from an inclusion perspective. The school was chosen because it is an inclusive institution based on personalized education and diversity. The study design was qualitative, descriptive, and cross-sectional. The sample consisted of 15 teachers selected through the intentional sampling technique for accessibility. Through semi-structured interviews, teacher conceptions in relation to the concept, characteristics, identification, and strategies of teachers towards high intellectual abilities in students were investigated from an inclusion perspective. In conclusion, high school teachers at a private school in Asunción - Paraguay have general conceptions about high intellectual abilities which mostly coincide with the existing theories on the subject. From these results, it would be possible to design a training program on high intellectual abilities that responds to specific concerns of teachers and therefore, improve inclusive education in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Montserrat Lobo, Universidad Iberoamericana, Facultad de Postgrados. Asunción, Paraguay

Especialista en Innovación Educativa, es Vice-Directora del Colegio Santa Elena, donde impulsó la creación del Programa de Apoyo a Altas Capacidades que es pionero en Paraguay por sus planes educativos individualizados. Es Coordinadora de Innovación Educativa en Aikumby Centro de Altas Capacidades y Creatividad.

Alexandra Vuyk, Colegio Santa Elena, Centro de Altas Capacidades y Creatividad. Asunción, Paraguay

Directora y Fundadora de Aikumby Centro de Altas Capacidades y Creatividad, y Asesora del Programa de Apoyo a Altas Capacidades del Colegio Santa Elena, pionero en Paraguay. Es Investigadora Nivel II del PRONII-CONACYT, premiada a nivel mundial por sus investigaciones sobre altas capacidades.

References

Acosta Inchaustegui, Y., y Alcina, Á. (2017). Conocimientos del profesorado sobre las altas capacidades y el talento matemático desde una perspectiva inclusiva. Números Revista Didáctica de las Matemáticas, 94, 71 - 92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5875779

Ainscow, M., y Echeita, G. (2010, mayo). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. En II Congreso Iberoamericano de Síndrome de Down, DOWN España, Granada, España.

Booth, T., y Ainscow, M. (2002). Index for inclusion developing learning and participation in schools. Restoration Ecology, 15, 382-390.

Camacho, B. (2016). Formación, conocimientos y evaluación personal del profesorado ante los alumnos de altas capacidades en el aula [Tesis doctoral presentada a la Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/40403/

Carrillo-González, G.M., Gómez-Ramírez, O.J., y Vargas-Rosero, E. (2007). La metasíntesis: una metodología de investigación. Revista de Salud Pública, 9(4), 609-617. https://doi.org/10.1590/s0124-00642007000400014

Clinkenbeard, P. R. (2012). Motivation and gifted students: Implications of theory and research. Psychology in the Schools, 49, 622-630. https://doi.org/10.1002/pits.21628

Conejeros-Solar, M. L., Gómez-Arizaga, M. P., y Donoso-Osorio, E. (2013). (2013). Perfil docente para alumnos/as con altas capacidades. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(11), 393-411.

https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/5709

Davis, G., y Rimm, S. (2003). Education of the gifted and talented (4ta Ed.). Pearson.

Decreto N.° 2.837/2014, Que Reglamenta la Ley N.° 5.136/13 de Educación Inclusiva. https://mec.gov.py/cms_v4/documentos/ver_documento/?titulo=DECRETO%20N%C2%BA%202837

García Barrera, A., Monge López, C., y Gómez Hernández, P. (2021). Percepciones docentes hacia las altas capacidades intelectuales: relaciones con la formación y experiencia previa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.416191

García-Barrera, A., y de la Flor, P. (2016). Percepción del profesorado español sobre el alumnado con altas capacidades. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(2), 129-149. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200008

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). Mc Graw-Hill.

Hernández-Torrano, D., Prieto, M. D., Ferrándiz, C., Bermejo, R., Sáinz, M. (2013). Characteristics leading teachers to nominate secondary students as gifted in Spain. Gifted Child Quarterly, 57,181. https://doi.org/10.1177/0016986213490197

Laine, S., Kuusisto, E., y Tirri, K. (2016). Finnish teachers’ conceptions of giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 39(2), 151-167. https://doi.org/10.1177/0162353216640936

Lavín, T. P., Pérez, C. R., y Fernández, T.G. (2021). Conocimientos, percepciones y actitudes de los docentes hacia las altas capacidades. Revista de Psicología y Educación, 16(2), 183-207.

Ley N.° 5136/2013, De Educación Inclusiva.

Little, C. (2018). Peer tutoring and gifted learners: Applying a critical thinking lens. National Association for Gifted Children. https://www.nagc.org/blog/peer-tutoring-and-gifted-learners-%E2%80%93-applying-critical-thinking-lens

López Parra, E., Martín García, M., y Palomares Ruiz, A. (2019). Empoderamiento docente en el ámbito de las altas capacidades intelectuales. Mitos y creencias en los docentes de Educación Primaria. Contextos Educativos Revista de Educación, 24, 63-76. https://doi.org/10.18172/con.3949

Ministerio de Educación y Ciencias de la República del Paraguay (2018). Lineamientos para un sistema educativo inclusivo en el Paraguay. MEC.

Pfeiffer, S. (2017). Altas capacidades y desarrollo del talento en la infancia y la juventud. Autor.

Pfeiffer, S., Tourón, J., y Ranz, R. (2017). Identificación y evaluación del alumnado con altas capacidades. Universidad Internacional de La Rioja Editorial.

Piechowski, M. M. (2006). Mellow out, they say. If I only could: Intensities and sensitivities of the young and bright. Yunasa Books.

UNESCO. (2008). La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. ED/BIE/CONFINTED 48/4. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf

Vuyk, M. A., Kerr, B. A., y Krieshok, T.S. (2016). From overexcitabilities to openness: Informing gifted education with psychological science. Gifted and Talented International, 31(1), 59-71. https://doi.org/10.1080/15332276.2016.1220796

Published

2023-07-28

How to Cite

Lobo, M., & Vuyk, A. (2023). Teacher conceptions of high intellectual abilities in students in a private high school in Asuncion -Paraguay from an inclusion perspective . Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(1), 23–37. https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.23

Issue

Section

Artículos Originales