Awakening of the scientific vocations, challenges and opportunities
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.6.1.64Keywords:
scientific literacy, constructivism, didactics, inquiry-based science education, initial teacher training in scienceAbstract
The objective of this investigation was the bibliographical revision on the traditional models of teaching of the natural sciences. The improvement of learning achievements in natural sciences is an outstanding subject in Latin America. More than 80% of the students in 15 countries surveyed have not passed the natural science tests in the five thematic axes analyzed; Health, living beings, environment, and earth and the solar system, matter and energy, nor does critical thinking apply as a mechanism to solve problems in everyday contexts.
Given the difficulties of teachers in understanding how to effectively apply didactics in science education, this review has organized the empirical information, with the objective of contrast and find convergence between the various models, which allow to draw a path of opportunities for the improvement of the model of training and teaching practice in Paraguay where there are important gaps in pedagogy and contents of natural sciences.
The crisis of education is undoubtedly structural, however, in what concerns specifically the teaching of science is absolutely necessary to propose new pedagogical paths, understanding that a disciplinary knowledge not only comprises a set of contents, but above everything there are didactic procedures to teach them. Procedures that is defined and redefined in the light of the needs of the 21st century. The foregoing challenges us to rethink the teaching of sciences, with a new objective, universal scientific literacy and not to guide the necessary but important look towards the implementation of an adjustment in the curriculum of teacher training in natural sciences.
Downloads
Metrics
References
Adúriz Bravo, A. & Izquierdo-Aymerich, M. (2009) Un modelo de modelo científico para la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/reiec/nesp/nespa04.pdf
Aguerrondo, I. & Vezub, L. (2011). Las instituciones terciarias de formación docente en Argentina. Condiciones institucionales para el liderazgo pedagógico. Educar 2011, 47(2), 211-235. Recuperado de https://es.scribd.com/document/226456525/Aguerrondo-Vezub-2011
Albaceta, G., Moscato, M. & Schnersh, A. (2013). La construcción metodológica en la enseñanza de las ciencias naturales. Papeles: Revista de la Facultad de Educación Universidad Antonio Nariño, 5, 42-52. Recuperado de http://csifesvr.uan.edu.co/index.php/papeles/article/viewFile/368/267
American Association for the Advancement of Science. (1993). Proyecto 2061. Recuperado de http://www.project2061.org/esp/about/default.htm
Bartolomé, L. I., Sacristán, J. G., Macedo, D., Giménez, I. T., Rigal, L., Popkewitz, T. S., ... & Giroux, H. A. (1999). La educación en el siglo XXI: los retos del futuro inmediato (Vol 136). sl.: Graó.
Bruner, J. S. (1961). The process of education. Cambridge: Harvard University Press.
Cañal, P. & Perales, F. (2000). Didáctica de las ciencias experimentales, teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Alcoy: Marfil.
Carbajal, M. (2009). La didáctica en la educación. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/gestorp/recUp/58fa5a9e8c27a98b58bcc88d86e1873c.pdf
Castellanos, D., Castellanos, B., Jorge, I., Llivina, M., & García, C. (2000). Caracterización de los procesos de aprendizaje en estudiantes de las secundarias básicas de Ciudad Escolar Libertad. Proyecto “El cambio educativo en la secundaria básica: realidad y perspectiva”. La Habana, Cuba: Centro de Estudios Educacionales, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Fensham, P. J. (2004). Defining an identity: The evolution of science education as a field of research. Springer Science & Business Media, 20.
Fernández, N. G. & Ruiz, M. R. G. (2007). El Aprendizaje Cooperativo como estrategia de Enseñanza-Aprendizaje en Psicopedagogía (UC): repercusiones y valoraciones de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 42(6), 1-13.
Garm, N. & Karlsen, G. E. (2004). Teacher education reform in Europe: the case of Norway; trends and tensions in a global perspective. Teaching and teacher education,20(7), 731-744.
Gil, D., Sifredo, C., Valdés, P. & Vilches A. (2005). ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe OREALC/UNESCO.
Glasersfeld, E. (1989). Knowing without metaphysics: aspects of the radical constructivist position. Recuperado de http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/132.pdf
Gómez Crespo, M. Á., Pozo, J. I., & Gutiérrez Julián, M. S. (2004). Enseñando a comprender la naturaleza de la materia: el diálogo entre la química y nuestros sentidos. Educación química, 15(3), 198-209.
Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. sl.: Editorial Brujas.
Hung, E. S. (Ed.). (2014). Modelo de orientación vocacional para instituciones educativas en Colombia. sl.: Universidad del Norte.
Kang, N. (2010). Learning to teach science: Personal epistemologies, teaching goals, and practices of teaching. Teaching and Teacher Education, (24), p. 478-498
Lindahl, B. (2007, April). A longitudinal study of students’ attitudes towards science and choice of career. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA.
Lyons, T. (2006). Different Countries, Same Science Classes: Students’ experience of school science classes in their own words. International Journal of Science Education, 28(6), 591-613.
Maltese, A. V. & Tai, R. H. (2010). Eyeballs in the fridge: Sources of early interest in science. International Journal of Science Education, 32(5), 669-685.
Marchesi, A., Coll, C. & Tedesco, J. (2009). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Madrid: OEI.
Márquez, C. & Bonil, J. (2013). Las concepciones de maestros en formación inicial respecto a la educación científica recibida. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(1), 107-133. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134129372006
Maturana, H., & Valera, F. (1998). De máquinas a seres vivos. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Ministerio de Educación y Cultura. Dirección General de Planificación Educativa (2012). Capacitación de los educadores para mejoramiento de los aprendizajes de niños, niñas, jóvenes y adultos a nivel nacional. Asunción: MEC. Recuperado de http://www.stp.gov.py/v1/?wpfb_dl=53
Moltó, E. & E. Altshuler. (2013). La Física en la enseñanza media cubana: aprendiendo a andar de nuevo. Revista Cubana de Física, 30(2), 132.
Moreno, M. A. & Ferreyra, A. (2004). La relevancia de las visiones de sentido común de los maestros en el desarrollo de propuestas innovadoras de enseñanza de las ciencias en primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3(3), 287-300.
Näslund-Hadley, E., Martínez, E., Loera Varela, A., & Hernández Agramonte, J. M. (2012). El camino hacia el éxito en matemáticas y ciencias: Desafíos y triunfos en Paraguay: Nuevos hallazgos del Banco Interamericano de Desarrollo sobre el pensamiento crítico en la educación pre-primaria y primaria. Washington: BID.
Näslund-Hadley, E., Thompson, J. & Norsworthy, M. (2010). Building a Future of Inquisitive Scientists in Peru. IDB Briefly Noted, (7), 1-4.
National Research Council. (1996). Summary Report 1993: Doctorate Recipients from United States Universities. Washington: The National Academies Press. doi: 10.17226/9033
Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, Á., Hernando, Á. & Pertegal, M. Á. (2010). Más allá del déficit: Construyendo un modelo de desarrollo positivo adolescente. Infancia y aprendizaje, 33(2), 223-234.
Ordoñez, C. (2006). Pensar pedagógicamente, de nuevo, desde el constructivismo. Revista Ciencias de la Salud, 4(2). Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/780
Osborne, J., Simon, S. & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal in Science Education, 2(11), 1049-1079.
Pedrinaci, E., Alcalde, S., Alfaro, P., Almodóvar, G. R., Barrera, J. L., Belmonte, Á.,... & Feixas, J. C. (2013). Tema del día: Alfabetización en ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21(2), 117-129.
Quintanilla, M. (2006). Didactología y formación docente. El caso de la educación científica frente a los desafíos de una nueva cultura docente y ciudadana. Revista de Investigación en Educación, (3), 71-94. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2386050
Rivas, M. (1 de mayo 2013). Enseñanza de las ciencias, basada en indagación búsquedas en la reconfiguración de la educación. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/indagacion
Rodrigo, M. J. & Arnary, J. (1997). La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós.
Rodríguez, M., Moltó, E. & Bermúdez, R. (1999). PROMET. Formación de los conocimientos científicos en los estudiantes. La Habana: Academia.
Scribner, S. & Cole, M. (1982). Consecuencias cognitivas de la educación formal e informal: (La necesidad de nuevas acomodaciones entre el aprendizaje basado en la escuela j las experiencias de aprendizaje de la vida diaria). Infancia y aprendizaje, 5(17), 3-18.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.
Tobin, K. G. (1993). The practice of constructivism in science education. sl.: Psychology Press.
Valverde, G. & Näslund-Hadley, E. (2011). La condición de la educación en matemáticas y ciencias naturales en América Latina y el Caribe. sl.: BID.
Waissmann, H. (1997). Didáctica de las ciencias naturales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós Educador.
Watson, J. B. (1955). El conductismo. Buenos Aires: Paidós. (Trabajo original publicado en 1924).