Curricular articulation between secondary education and higher education based on publications made in REDALYC
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.38Keywords:
curricular articulation, competencies, secondary education, higher education, educational practiceAbstract
The present study investigates the curricular articulation between secondary and university academic levels. For its development, a timeline between years 2020 and 2022 was defined. The base of scientific articles published in journals in the countries of Latin America and the Caribbean, contained in REDALYC, was taken as a starting point. Within this framework, this article has the general objective of synthesizing the existing information in the scientific literature on the curricular articulation between secondary and university academic levels based on publications carried out in REDALYC. It was proposed as specific objectives: describe the observation and change of educational practice; explore curricular flexibility between educational levels; determine the relevance of didactic planning, as well as the relevance of quality certification and career accreditation. The sample was made up of nine articles related to secondary education and six articles that address issues related to university education. Therefore, the total size of the sample has been fifteen articles in total. In methodological terms, we worked with a qualitative approach, and descriptive scope. It has been concluded that the reviewed publications use specific categories such as: teaching-learning situations, educational practice, didactic planning, academic models, given approaches, curricular flexibility.
Downloads
Metrics
References
Arán Sánchez, A., Arzola Franco, D. M., Ríos Cepeda, Vera L. (2022). Enfoques en el currículo, la formación docente y metodología en la enseñanza y aprendizaje del inglés: una revisión de la bibliografía y análisis de resultados Revista Educación, 46(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45048
Arzzerboni, D. y Harf, R. (2010). Conduciendo la escuela. Manual de gestión directiva y evaluación institucional..
Asensio Muñoz, I., Arroyo Resino, D., Ruiz-Lázaro, J., Sánchez-Munilla, M., Ruiz de Miguel, C., Constante-Amores, A., y Navarro-Asencio, E. (2022). Perfil de acceso a la universidad de los maestros en España. Educación XX1, 25(2), 39-63.
Banco Mundial. (2018). Informe Anual del Banco Mundial. https://www.iri.edu.ar/wp-content/uploads/2018/12/RI55-SG-Documentos-BM-Informe-anual-2018-del-Banco-Mundial.pdf.
Benavides-Lara, M. A. (2015). Juventud, desarrollo humano y educación superior: una articulación deseable y posible. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 165-173.
Benítez González, M. C. (2019). Blended learning. Incidencia en el aprendizaje en Educación Superior. Centro de Estudios Antropológicos de la Universidad Católica “Nuestra Señora de la Asunción”.
Benítez González, M. C., y Glavinich, N. (2021). Las tecnologías de la información y la comunicación en los procesos pedagógicos de la educación superior. Revista UNIDA Científica, 5(1), 25–32.
Bocchio, M. C., y Borzone, A. M. (2020). La formación docente inicial para la enseñanza secundaria: un análisis comparativo entre Argentina y Brasil. Educação e Pesquisa, 46.
Cachón Zagalaz, J., San Pedro Veledo, M. B., Lara Sánchez, A., Zagalaz Sánchez, M. L. y González González de Mesa, C. (2022). ¿Puedo ser profesor sin motivación para enseñar? Adaptación de la escala de necesidades psicológicas básicas a futuros docentes. Educación XX1, 25(2), 89-105.
Calderón Argomedo, M. A., Vergara López, L., y Atilano Mireles, M. D. (2022). Principales cifras del sistema educativo nacional 2021-2022. Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa.
Carrillo Hernández, M. T., Benavides Martínez, B. (2022) Percepciones de docentes sobre la flexibilidad curricular: un estudio de caso. Revista Educación, 46(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45086
Di Franco, M. G. (2022). El Campo de las Prácticas como territorio articulador de una formación integral. Praxis Educativa (Arg), 26(1), 1-5. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260101
Díaz-Barriga-Arceo, F., Alatorre-Rico, J., y Castañeda-Solís, F. (2022). Trayectorias interrumpidas: motivos de estudiantes universitarios para suspender temporalmente sus estudios durante la pandemia. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 13(36), 3–25.
Gallegos de Dios, O. A. (2021). El futuro de la educación presencial en escuelas secundarias en México. Revista Sincronía, (79), 569-582.
Ley N.° 2072/2003, Que crea la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (ANEAES).
Linne, J. (2021). La educación del siglo XXI en tiempos de pandemia. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32(62), 1-21.
López Rúa, A. R., y Rodríguez Torres, N. (2020). Articulación curricular entre educación media y superior: una experiencia desde el programa Ondas-Caldas. Revista Luna Azul, 220-236.
Martín-Antón, L. J., Aramayo-Ruiz, K. P., Rodríguez-Sáez, J. L., y Saiz-Manzanares, M. C. (2022). La procrastinación en la formación inicial del profesorado: el rol de las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico. Educación XX1, 25(2), 65-88.
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (2018). Resolución Nº 22780/2018.
Osorio-Novela, G., Mungaray-Lagarda, A., y Ramírez-Angulo, N. (2022). La colaboración entre estudiantes universitarios y negocios sociales. Revista iberoamericana de educación superior, 13(36), 26-43.
Panadero, E., Fraile, J., y García Pérez, D. (2022). Transición a educación superior y evaluación: un estudio longitudinal anual. Educación, 21, 15-37. https://doi.org/10.5944/educxx1.29870
Pineda-Castillo, K. A., Ruiz-Espinoza, H. F. (2021) Planeación didáctica por competencias: El último nivel de concreción curricular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050811
Quiroz Velasco, M. T., y Mariscal Orozco, J. L. (2020). Experiencia educativa, ciudadanía y cultura digital en la escuela secundaria y la educación superior. Comunicación y Sociedad, (39), 15-42.
Reyes Espejo, M. I., y Gallego Ortega, J. L. (2020). La evaluación formativa como estrategia para mejorar el aprendizaje de los estudiantes de secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 1-14.
Rodríguez, L. (2021). Los retos y oportunidades de la educación secundaria en América Latina y el Caribe durante y después de la pandemia. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Rodríguez-Revilla, R., & Vallejo-Molina, R.-D. (2022). Valor agregado y las competencias genéricas de los estudiantes de educación superior en Colombia. Revista iberoamericana de educación superior, 13(36), 44-62.
Soto Grant, A. (2022). La gestión por procesos como herramienta fundamental en el aseguramiento de la calidad de las carreras universitarias Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 22(2), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48726
Tuning-Alfa. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Universidad de Groningen.
Verástegui Martínez, M., Úbeda Gómez, J., y Manso Ayuso, J. (2022). Una revisión sobre programas de observación de la práctica educativa. Cuadernos de Investigación Educativa, 13(2). https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.2.3244