Curricular articulation between secondary education and higher education based on publications made in REDALYC

Authors

  • Myrian Celeste Benítez González Ministerio de Educación y Ciencias, Instituto de Formación Docente Nuestra Señora de la Asunción. Paraguay https://orcid.org/0000-0001-9937-0279
  • Hugo Matías Speratti Mendoza Ministerio de Educación y Ciencias, Instituto de Formación Docente Nuestra Señora de la Asunción. Paraguay https://orcid.org/0009-0001-0617-6723
  • Violeta Rolón Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Filosofía. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-6258-6778

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.38

Keywords:

curricular articulation, competencies, secondary education, higher education, educational practice

Abstract

The present study investigates the curricular articulation between secondary and university academic levels. For its development, a timeline between years 2020 and 2022 was defined. The base of scientific articles published in journals in the countries of Latin America and the Caribbean, contained in REDALYC, was taken as a starting point. Within this framework, this article has the general objective of synthesizing the existing information in the scientific literature on the curricular articulation between secondary and university academic levels based on publications carried out in REDALYC. It was proposed as specific objectives: describe the observation and change of educational practice; explore curricular flexibility between educational levels; determine the relevance of didactic planning, as well as the relevance of quality certification and career accreditation. The sample was made up of nine articles related to secondary education and six articles that address issues related to university education. Therefore, the total size of the sample has been fifteen articles in total. In methodological terms, we worked with a qualitative approach, and descriptive scope. It has been concluded that the reviewed publications use specific categories such as: teaching-learning situations, educational practice, didactic planning, academic models, given approaches, curricular flexibility.

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Author Biographies

Myrian Celeste Benítez González, Ministerio de Educación y Ciencias, Instituto de Formación Docente Nuestra Señora de la Asunción. Paraguay

Doctora en Educación con Énfasis en Gestión de la Educación Superior por la UNA – Facultad de Filosofía. Investigadora Nivel I - PRONI (nacional), Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología - CONACYT- Paraguay. Máster en Planificación, Innovación y Gestión de la Práctica Educativa, por la UAH, España (2014); Máster en Gestión y Planificación Educativa, por la UNVES, Paraguay (2014).

Hugo Matías Speratti Mendoza, Ministerio de Educación y Ciencias, Instituto de Formación Docente Nuestra Señora de la Asunción. Paraguay

Licenciado en Psicología. Magíster en Metodología en Investigación Científica. Especialista en Gestión Educativa. Técnico Docente en Integración Pedagógica de las TIC. Técnico Docente en Educación Inclusiva. Técnico Docente en Planificación y Proyectos Educativos. Docente de la Universidad Iberoamericana, Universidad Nacional de Asunción y Universidad Nacional del Este.

Violeta Rolón, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Filosofía. Asunción, Paraguay

Doctora en Educación Superior, Universidad Nacional de Asunción. - Especialista en Educación Inclusiva, Universidad Iberoamericana, Paraguay. Especialización en Ciencia, Tecnología y Sociedad. - Especialización en Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas en la Educación Superior. Facultad Politécnica de la Universidad Nacional de Asunción. Especialización en Evaluación de la Calidad de Instituciones de Educación Superior. Instituto Nacional de Educación Superior “Dr. Raúl Peña. Licenciatura en Ciencias de la Educación. Maestría en Ciencias de la Educación con Énfasis en Administración Educacional. Facultad de Filosofía - Universidad Nacional de Asunción.

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Published

2023-07-28

How to Cite

Benítez González, M. C., Speratti Mendoza, H. M., & Rolón, V. (2023). Curricular articulation between secondary education and higher education based on publications made in REDALYC. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(1), 38–55. https://doi.org/10.26885/rcei.12.1.38

Issue

Section

Artículos Originales