The influence of transformational leadership in educational management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.149

Keywords:

leadership, influence, followers, transformational, management

Abstract

This paper addresses the influence of transformational leadership in management. This approach becomes necessary due to the marked position of leadership in educational environments and the management process. The objective was to analyze the influence of transformational leadership in educational management. Regarding methodology, a bibliographic review was used, based on the search and analysis of research and studies, articles referred to the field of interest, in this case, research in educational spaces and the management performed in them. The different authorial positions have also been considered, especially in educational environments, being currently considered a type of leadership that proposes a direction in which the whole organization is involved, characterized by the motivation received from the leader. The analysis showed that the exercise of transformational leadership achieves the disinterested collaboration of the followers due to the motivation received, thus favoring the fulfillment of the organizational objectives, which leads to success. This type of leadership has a strong influence on the organizational culture. In this sense, it is highlighted that in an educational organization, transformational leadership influences the vision of its followers, benefiting the functions they have to fulfill and the role they must play, at the same time, this influences the changes that may occur in educational contexts and future organizational success.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Angela Ayala, Instituto Nacional de Educación Superior, INAES. Asunción, Paraguay.

Docente de Educación Inicial. Licenciada en Psicología y Orientación Educacional. Maestría en Educación y Dirección de Entidades Educativas. Doctorado en educación. Diplomado en Investigación. Especialista en evaluación de la calidad de educación superior.

References

Andrade Navia, J. M., Ramírez Plazas, E., y Mendoza, J. A. (2020). El efecto del líder sobre la percepción de justicia en organizaciones cooperativas del sur colombiano. Interciencia, 45(2), 90-95.

Balda, R., y Guzman, A. (2015). Liderazgo Transformacional como necesidad de las instituciones educativas en la república de Ecuador. (REFCalE), Revista electrónica formación y calidad educativa, 3(2), 109-120. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/370

Cabrejos Rodas, H. D., y Torres Sipión, L. M. (2014). El liderazgo transformacional como apoyo en la gestión pedagógica del director. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 3(2).

Canaza-Choque, F. A. Huanca-Arohuanca, J. W., Yabar Miranda, P. S., Cornejo Valdivia, G., Mamani Jilaja, D., Pérez Argollo, K., y Cavero Aybar, H. N. (2022). Escuela-Montaña: desmontar el poder desde la altura. Revista de Investigaciones Altoandinas, 24(2).

Cao, Q., Xie, J., y Cui, H. (2019). Transformational leadership and teachers’ work engagement: A moderated mediation model. Journal of Educational Administration, 57(3), 242-256.

Cassasus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (La tensión entre los paradigmas del Tipo A y el Tipo B). UNESCO.

Cruz-Ortiz, V., Salanova, M., y Martínez, I. M. (2013). Liderazgo transformacional: investigación actual y retos futuros. Universidad y Empresa, 15(25), 13-32. http://revistas.urosario.edu.co/index.php/empre sa/article/viewFile/2871/2344

Field, A. (2013). Discovering statistical using IBM SPSS statistics. SAGE.

Fuquen Alvarado, M. E. (2003). Los conflictos y las formas alternativas de resolución. Tabula Rasa, (1), 265-278. 139-148. https://doi.org/10.18271/ ria.2022.401

Ganga, F., Villegas, F., Pedraja, L., y Rodríguez, E. (2016). Liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión docente: El caso de un colegio en el norte de Chile. Interciencia, 41(9), 596-604

García Rubiano, M. (2011). Liderazgo transformacional y la facilitación de la aceptación al cambio organizacional. Pensamiento Psicológico, 9(16), 41-54. https://www.redalyc.org/pdf/801/80118612003.pdf

González, O., González, O., Ríos, G., y León, J. (2013). Características del liderazgo transformacional presentes en un grupo de docentes universitarios. Telos, 15(3), 355-371. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99328424005

Guirao-Goris, S., Ferrandiz, E., y Salas, A. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(6), 1-25. https://www.uv.es/joguigo/valencia/Recerca_files/el_articulo_de_revision.pdf

Hellriege l, D., y Slocum, J. W. (2009). Comportamiento Organizacional. CENGAGE Learning

Jaramillo Benavides, V. (2017) Análisis de liderazgo transformacional y su importancia en tiempos de crisis. PODIUM, (30),97-119. https://doi.org/10.31095/podium.2016.30.7

Koontz, H., y Heinz, W. (2003). Administración: Una perspectiva global. McGraw Hill.

Leithwood, K. (2009) ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la Investigación. Educación, 23(44), 7-28. https://doi.org/10.18800/educacion.201401.001

Martínez Fajardo, C. E. (2004). Gestión y creación de conocimiento. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, (23), 13-23.

Martínez, Y. (2012). El liderazgo transformacional en la gestión educativa de una institución educativa pública en el distrito de Santiago de Surco. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80118612003

Martins P., Cammaroto, A., Neris Díaz, L., y Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 9(2),1-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058008

Medina Alvarado I. (2020). El liderazgo en la gestión educativa, una proeza del director educativo desde la perspectiva latina. Revista Caribeña de Ciencias Sociales . En línea: https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/07/gestion-educativa.html

Mendizábal, N. (2018). La osadía de la investigación. El uso de los métodos mixtos en las ciencias sociales. Espacio Abierto,27(2),5-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6606254

Mendoza Martínez, I. A., Ortiz Arévalo, M. F., y Parker Rosell, H. C. (2007). Dos décadas de investigación y desarrollo en liderazgo transformacional. Revista del Centro de Investigación, 7(27), 25-41.

Mendoza Torres, M., y Ortiz Riaga, C. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto en la Cultura Organizacional y Eficacia de las Empresas. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 141: 118-134. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90900107

Mendoza, I., Marín, P., y Hernández, N. (2015). Estudio de liderazgo transformacional desde las percepciones de jefes y seguidores de una empresa de consultoría en México. XX Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. Revista Ciudad Universitaria, (17). http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xx/docs/3.08.pdf

Meza-Mejía, M., y Flores-Alanís, I. (2014). El liderazgo transformacional en el trabajo docente: Colegio Mier y Pesado, un estudio de caso. Revista Educación, 38(1),101-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44030587005

Muriel, A. F. A. (2020). Liderazgo pedagógico: Pensar y construir una mejor educación. Boletín Redipe, 9(11), http://dx.doi.org/10.36260/rbr.v9i11.1105

Murillo, J., Barrio, R., y Pérez-Albo, J. (2006). La dirección escolar. Análisis e investigación. Ministerio de Educación y Cultura CIDE https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=7138

Ojeda de López, J., Quintero, J., y Machado, I. (2007). La ética en la investigación. Telos, 9(2),345-357. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99318750010

Páez, I., Rincón, A., Astudillo, M. y Bohórquez, S. (2014). Un estudio de casos sobre liderazgo transformacional y competencias directivas en el sector floricultor de Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios (76), 22-43. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20631321003

Parra Rivas, R. (2011). Liderazgo transformacional del director y desempeño laboral de los docentes. Revista científica digital del centro de investigación y estudios gerenciales, 2(2), 54-72.

Razali, N., y Wah, Y. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov Smirnov, Lilliefors an Anderson-Darling test. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 21-33.

Riveros, P.,y Grimaldo, M. (2017). Valores y clima organizacional en profesores con una gran nivel educativo en institutos de Lima. Ciencias Psicológicas, 11(2), 179-188. https://dx.doi.org/10.22235/cp.v11i2.1489

Rojas Carrasco, O. A., Vivas Escalante, A. D., Mota Suárez, K. T., y Quiñonez Fuentes, J. Z. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía humanista. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (28), 237-262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09

Rosales Yepes, A., Montes Miranda, A. y Figueroa Gutiérrez, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista Espacios, 41(33). https://www.revistaespacios.com/a20v41n33/a20v41n33p09.pdf

Ruiz-Fuentes, D., Almaguer-Torres, R. M., Torres-Torres, I. C., y Hernández-Peña, A. M. (2014). La gestión por procesos, su surgimiento y aspectos teóricos. Ciencias Holguín, 20(1), 1-11.

Salazar, M. A. (2006). El liderazgo transformacional ¿modelo para organizaciones educativas que aprenden? UNIrevista, 1 (3), 1809-4651. http://www.tutores.escasto.ipn.mx/mariogerard ori c a rdo/fil e s/2012/02/LIDERAZGO TRANSFORMACIONAL-EJEMPLO TRANSFORMACIONAL-EJEMPLO 4.pdf

Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272007000100009&lng=es&tlng=es.

Sardón, A., y Danitza L. (2017) Liderazgo transformacional y la gestión escolar en instituciones educativas, Revista de Investigación Altoandinas,19(3),295-304. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2017.294

Semprún-Perich, R. y Fuenmayor-Romero, J. J. (2007). Un genuino estilo de liderazgo educativo: ¿una realidad o una ficción institucional? Laurus, 13(23),350-380. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102318

Serrano-Elizalde, K., Jaramillo-Ramos, M., y Prieto-López, Y. (2022). El liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión educativa de la escuela Héroes del Cenepa. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1-1), 258-273. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.1008

Sierra Villamil, G. M. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81),111-128. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20649705007

Tan, C. C., y Li, M. (2021). Transformational leadership and employee creativity: The moderating role of job insecurity. International Journal of Manpower, 42(5), 716-732.

Tapia Castilla, Z. C., y Antequera Ripoll, J. M. (2020). El liderazgo transformacional y su incidencia en la toma de decisiones gerenciales en las empresas. Ad-Gnosis, 9(9), 119-134. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.443

Torres, D., y Uribe, N. (2019). Liderazgo transformacional, clima organizacional y bienestar en el trabajo de los docentes. Revista de Psicología, 28(1), 1-22.

Vásquez Pailaqueo, M. P., Inostroza Naranjo, R. F., y Acosta Antognoni, H. (2021). Liderazgo transformacional: su impacto en la confianza organizacional, work engagement y desempeño laboral en trabajadores millennials en Chile. Revista de Psicología, 30(1), 1-17. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2021.55066

Vázquez, A. (2013). Interdependencia entre el liderazgo transformacional en la cultura organizacional y cambio educativo: Una reflexión. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 73-91. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55125665006%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4413548

Vera, F. (2014). Manual de liderazgo. Universidad de Aconcagua. https://alumnosenfermeriauac2014.files.wordpress.com/2014/09/manual_liderazgo_unidad

Villacrés-Jinez, P., Rodríguez Benavides, M. L., y Burbano Ronquillo, M. (2020) El liderazgo educativo, como herramienta primordial en los resultados de aprendizaje. Revista Polo de Conocimiento, 5(10) 458-475 682X DOI: 10.23857/pc. v5i10.1826_3_updateda.pdf

Wang, H., y Zhao, X. (2019). The impact of transformational leadership on teacher efficacy: The mediating role of collective teacher efficacy. Asia Pacific Education Review, 20(1), 121-132.

Zamarripa Montes, Jean Manuel, Vega Campos, Miguel Ángel, y Ortega Velázquez, Aída. (2022). El rol de líder transformacional en equipos diversos y sus efectos en variables emergentes, para entender el desempeño grupal. Trascender, contabilidad y gestión, 7(20), 224-245. Epub 11 de noviembre de 2022. https://doi.org/10.36791/tcg.v8i20.168

Zevallos-Guillén, L. M. (2019). Liderazgo transformacional del equipo de gestión y su relación con el desempeño docente en cinco instituciones educativas privadas del Perú. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. https://doi.org/10.26490

Published

2024-12-27

How to Cite

Ayala, A. (2024). The influence of transformational leadership in educational management. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 13(2), 149–164. https://doi.org/10.26885/rcei.13.2.149

Issue

Section

Artículos de Revisión