Statement pf the objectives of environmental education in teacher training: analysis of experiences with an integrative approachresumen

Authors

  • Larissa Eugenia González Rodas Instituto Nacional de Educación Superior. Dirección de Planificación y Asesoramiento de la Calidad y Departamento de Educación Inicial y Escolar Básica y Postgrado. Asunción, Paraguay. https://orcid.org/0000-0001-8288-8258

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.26

Abstract

The objectives of environmental education defined in the seventies were implemented in the educational system with different pedagogical models, some insufficient to generate environmental awareness, which translates into pro-environmental behaviors. Hence the importance of addressing the characteristics of experiences with an impact on the achievement of attitudes, aptitudes, commitment and participation, in solving community environmental problems. In this study, therefore, in its descriptive, exploratory and qualitative nature, the documentary analysis of experiences reported in scientific articles was addressed, with the common characteristic of being proposals with an integrative approach in teacher training. They were analyzed establishing relationships with the objectives of Environmental Education and it was possible to detect that, in these integrative educational interventions, all the objectives of environmental education are addressed, highlighting strategies where critical reflection, interdisciplinarity and work for integrative projects prevail, from an environmental conflict of the social territory of the educational community.

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Author Biography

Larissa Eugenia González Rodas, Instituto Nacional de Educación Superior. Dirección de Planificación y Asesoramiento de la Calidad y Departamento de Educación Inicial y Escolar Básica y Postgrado. Asunción, Paraguay.

Magíster en Educación con énfasis en currículo y Evaluadora de Instituciones de Educación Superior. Trayectoria laboral: Ministerio de Educación y Ciencias, en la Dirección de Educación Inicial. Actualmente se desempeña en el Instituto Nacional de Educación Superior, técnica de la Dirección de Planificación y Aseguramiento de la Calidad y Catedrática.

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Published

2023-12-30

How to Cite

González Rodas, L. E. (2023). Statement pf the objectives of environmental education in teacher training: analysis of experiences with an integrative approachresumen . Revista Científica Estudios E Investigaciones, 12(2), 26–40. https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.26

Issue

Section

Artículos Originales