Statement pf the objectives of environmental education in teacher training: analysis of experiences with an integrative approachresumen
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.12.2.26Abstract
The objectives of environmental education defined in the seventies were implemented in the educational system with different pedagogical models, some insufficient to generate environmental awareness, which translates into pro-environmental behaviors. Hence the importance of addressing the characteristics of experiences with an impact on the achievement of attitudes, aptitudes, commitment and participation, in solving community environmental problems. In this study, therefore, in its descriptive, exploratory and qualitative nature, the documentary analysis of experiences reported in scientific articles was addressed, with the common characteristic of being proposals with an integrative approach in teacher training. They were analyzed establishing relationships with the objectives of Environmental Education and it was possible to detect that, in these integrative educational interventions, all the objectives of environmental education are addressed, highlighting strategies where critical reflection, interdisciplinarity and work for integrative projects prevail, from an environmental conflict of the social territory of the educational community.
Downloads
Metrics
References
Achucarro, G. Cabello, J., Casaccia, G. Glauser, M. Gugliotta F., y Lovera, M. (2020). Derechos ambientales. Crónica de Tragedias Anunciadas. CODEHUPY - Grupo Temático Ambiente y Derechos. Humanos https://codehupy.org.py/ddhh2020/cronica-de-tragedias-anunciadas/
Agirreazkuenaga, L. (2019). Embedding sustainable development goals in education. Teachers’ perspective about education for sustainability in the Basque Autonomous Community. Sustainability, 11(5), 1496. https://doi.org/10.3390/su11051496
Alarcão, I., Tavares, J., Mealha, O., y Souza, D. (2018). Pensar a universidade dos próximos 20 anos através de uma metodologia de cenários. Revista Portuguesa de Educação, 31(1), 108-122. https://doi.org/10.21814/rpe.12622
Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Ediciones Akal.
Castillo, F., y Fuentealba, M. (2014). Compendio de buenas prácticas ambientales. Universidad Católica del Maule.
Eames, C., Law, B., Barker, M., Iles, H., McKenzie, J., Patterson, R., y Wright, A. (2006). Investigating teachers’ pedagogical approaches in environmental education that promote students’ action competence. Teaching & Learning Research Initiative. http://www.tlri.org.nz/sites/default/files/projects/9224_finalreport.pdf
Erickson, F. (2012). Qualitative research methods for science education. En B. J. Fraser, K. Tobin, y C. J. McRobbie (Eds.), Second international handbook of science education (pp. 1451-1469). Springer.
Eurydice. (2011). La enseñanza de las Ciencias en Europa: Políticas nacionales, prácticas e investigación. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa (CNIIE). Secretaría General Técnica.
Freire, P. (1995). La educación como una acción cultural. EUNED.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Fuentealba, M., y Soto, L. (2016). Caloración actitudinal frente a temas ambientales. Luna Azul, (43), 448-467. https://doi.org/10.17151/luaz.2016.43.19
García-Esteban, F. E., y Murga-Menoyo, A. (2015). El profesorado de educación infantil ante el desarrollo sostenible. Necesidades formativas. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 33(1), 121-142. https://doi.org/10.14201/et2014331121142
Iribarren L., Guerrero K., Garelli F., y Dumrauf A. (2022). Pedagogías del conflicto ambiental: aportes desde una experiencia participativa de formación docente en un territorio en disputa. Praxis educativa, 26(1), 1-24. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260102
Martin, L. (1990). Conocimiento del medio y educación ambiental en la enseñanza obligatoria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (7), 47-57. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/117700.pdf
Martínez, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, 14(1), 97-111. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419010.pdf
Moyano, E., Lafuente, R., González, C. P. et al. (2011). Ecobarómetro de Andalucía 2011. Instituto de Estudios Sociales Avanzados (IESA-CSIC), Consejería de Medio Ambiente. Junta de Andalucía. http://www.ficad.org/lecturas/lectura_uno_primera_unidad_gads.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Unesco. (1980). La Educación Ambiental: “las grandes Orientaciones de la Conferencia de TBILISI París”.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Unesco. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe Mundial de la Unesco. Unesco.
Paula-Acosta, C., Pérez López, J., y Sierra-Socorro, J. (2019). La educación ambiental con enfoque integrador. Una experiencia en la formación inicial de profesores de matemática y física. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 23(1), 1-22 https://biblat.unam.mx/es/revista/educare-san-jose/articulo/la-educacion-ambiental-con-enfoque-integrador-una-experiencia-en-la-formacion-inicial-de-profesores-de-matematica-y-fisica
Pérez-Rodríguez, U., Varela-Losada, M., Lorenzo-Rial, M. A., y Vega-Marcote, P. (2017). Tendencias actitudinales del profesorado en formación hacia una educación ambiental transformadora. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 60-68. https://doi.org/10.1016/ S1136-1034(17)30045-X
Stevenson, R. B. (Ed.). (2007). Revisiting schooling and environmental education: Contradictions in purpose and practice [Editorial]. Environmental Education Research, 13(2), 129-138.
Varela Losada, M., Arias Correa, A., y Vega Marcote P. (2019). Educar para el cambio y la sostenibilidad: Evaluación de una propuesta de aprendizaje experiencial para formar al profesorado en formación inicial. Revista Portuguesa de Educação, 32(2), 57-73. https://www.redalyc.org/journal/374/37463706005/html/