A look at the training of indigenous teachers in a context of Educational Transformation in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.167Keywords:
inclusion, interculturality, human development, components of the educational systemAbstract
This article aims to add to the discussion on teacher training for an intercultural context from a human development perspective. The work is positioned on the need to look at the educational and social context where education is developed and the subject being educated, as a determinant of educational quality. The context is diverse in terms of socioeconomic, ethnic, belief and other conditions, as well as cultural and linguistic diversity. Therefore, the teacher training system cannot ignore interculturality, understood as a path to equality and equity in access to learning and the development of people’s potential to live a decent life. An intercultural education is an inclusive education that develops the agency of educational subjects (Sen, 2000) and respects rights with a capabilities approach from the perspective of Nussbaum (2012 as cited in Silva y Mazuera, 2019). Overcoming weaknesses, educational failures and achieving success in education therefore requires the training of teachers with an intercultural approach.
Downloads
Metrics
References
ABC Color. 22 de julio de 2022). Formación Docente: solo el 39% de los postulantes a cargos aprobaron exámenes. https://www.abc.com.py/nacionales/2022/07/22/formacion-docente-solo-el-39-de-los-postulantes-a-cargos-aprobaron-examenes/
Brítez, M. (2020). La educación ante el avance del Covid-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22
Constitución de la República del Paraguay, 1992.
Decreto N.° 8234, Por el cual se rectifica parcialmente el Decreto Nº 8234 del 30 de diciembre de 2011 por el cual se reglamenta la Ley Nº 3231/07
Decreto N° 5377/2021, Por el cual se reconocen las distintas lenguas indígenas y familias lingüísticas existentes en el Paraguay.
Deneulin, S. (2009). Desarrollo Humano: Benedicto XVI vs. Amarthya Sen. Revista Cultura Económica, 27 (75-76), 112-120. https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/CECON/article/view/2576
Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos. (2014). Pueblos Indígenas en el Paraguay. Resultados Finales de Población y Viviendas 2012. III Censo Nacional de Población y Viviendas para Pueblos Indígenas. DGEEC.
Escarbajal, A. (2011). Hacia la Educación Intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (18), 131-149. https://www.redalyc.org/pdf/1350/135022618010.pdf
Instituto Paraguayo del Indígena (2021). Plan Nacional de Pueblos Indígenas. https://www.indi.gov.py/application/files/8716/1903/8084/Plan_Nacional_Pueblos_Indigenas_-_version_digital.pdf
Ley N.° 3231/2007, Que crea la Dirección General de Educación Escolar Indígena.
Ley N° 1264/1998. General de Educación.
Ley N° 4251/2010, De Lenguas.
López, L. E. & Hanneman, U. (2009). Alfabetización y Multiculturalidad. Miradas desde América Latina. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000188921
Melià, B. (2010). Alfabetización en la educación indígena. Revista paraguaya de Educación, 13-27.
Ministerio de Educación y Ciencias. (2019). Educación en Paraguay. Hallazgos de la experiencia PISA para el desarrollo. MEC
Ministerio de Educación y Ciencias. (2019). La nueva Formación Docente en Paraguay. Tareas para la mejora de la calidad. MEC.
Ministerio de Educación y Ciencias. (2020a). Plan de Educación en tiempos de Pandemia Tu escuela en casa. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/15716?1589908264
Ministerio de Educación y Ciencias. (2020b). Informe Nacional de resultados SNEPE 2018. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/16988?1625597866
Ministerio de Educación y Ciencias. (2022). Plan Nacional de Transformación Educativa: Paraguay 2030 y propuesta de hoja de ruta. Versión preliminar para el debate público. Julio 2022. https://www.transformacioneducativa.edu.py/_files/ugd/39c664_8dd7bd6cea45437089fa4f2da4052bf6.pdf
Ministerio de Educación y Cultura. (2009). II Congreso Nacional de Educación Indígena. Principales Conclusiones. MEC.
Ministerio de Justicia. (2013). Plan Nacional de Derechos Humanos. MJ.
Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.
Silva, W. H., & Mazuera, J.A. (2019). ¿Enfoque de competencias o enfoque de capacidades en la escuela? REDIE Revista Electrónica de Investigación Educativa. (21 e 17), 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e17.1981
Última Hora. (1 de setiembre de 2021). Masivo aplazo de docentes en un concurso para cargo de directores. https://www.ultimahora.com/masivo-aplazo-docentes-un-concurso-cargo-directores-n2959141.html
Wehrle Martínez, A. M. (Mayo, 2020) Observatorio Educativo Ciudadano https://observatorio.org.py/especial/29
Yánez, F. (2009). Alfabetización de jóvenes y adultos indígenas en el Ecuador. Proyecto EIBAMAZ, Ecuador. En López, L.E., & Hanneman, U. (Ed.), Alfabetización y Multiculturalidad. Miradas desde América Latina.
Zanardini, J. (2004). Educación Indígena. Consejo Nacional de Educación y Cultura.