Academic tutoring from the perception of students and tutors of the Faculty of Dentistry of the National University of Asunción, Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.11.2.51Keywords:
tutor, educational dropout, academic failure, academic tutoring, academic lagAbstract
Academic tutoring is a personal and academic accompaniment to the student, its aim is to improve academic performance and develop study habits and social coexistence. In 2011, the Academic Tutoring Program was created at the Faculty of Dentistry of the National University of Asunción (FOUNA), with the aim of providing personalized attention to the student, identifying problems that influence their performance and incorporating habits, attitudes and values ??that promote their professional and human growth. In 2019, at FOUNA, with the objective of evaluating the program from the perception of students and tutors, a quantitative descriptive cross-sectional investigation was carried out, applying surveys, with probabilistic sampling of consecutive cases. 221 students and 8 tutors participated. The students conceptualized the program as academic support (55.6%), mentoring (20.1%), support in the face of difficulties (18.1%); 41.6% identified academic orientation as the main function; 19.2% claimed to want to discuss exam techniques and study methods. 35.2%, dealt primarily study methods. 60.1% reported not being convinced of the tutor's capacity, only 5% qualified him as capable; 57.2% disagree with the organization of the program and 59.7% with the physical environment. The tutors identified three deficiencies: lack of physical space for the sessions, no remuneration for the tutor, and non-compulsory attendance to the program. Among the benefits, lower repetition rate. The shortcomings must be corrected, so that it can fully fulfill its function.
Downloads
Metrics
References
Aguirre Benítez, E. L., Herrera Zamorano, B. R., Vargas Huicochea, I., Ramírez López, N. L., Aguilar Vega, L., Aburto-Arciniega, M. B., & Guevara-Guzmán, R. (2018). La tutoría como proceso que fortalece el desarrollo y crecimiento personal del alumno. Investigación en educación médica, 7(25), 3-9.
ANUIES. Plan de Desarrollo Institucional (2016). http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/PlanDesarrolloVision2030_v2.pdf
Arraiz Pérez, A., Berbegal Vázquez, A., & Sabirón Sierra, F. (2018). La tutoría académica focalizada en la evaluación: Análisis de necesidades desde la perspectiva de estudiantes y profesores. Red U: revista de docencia universitaria.
Badillo Guzmán, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso.
Benítez, S. M. (2018). Tutoría académica universitaria: Percepción de estudiantes de la Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Asunción. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 7(1), 6-23.
Calderon, C., Colomo, E., & Ruiz, J. (2020). Causas de la deserción escolar en Ingeniería en Electrónica y Computación del Centro Universitario de los Valles de la Universidad de Guadalajara. Revista Espacios, 41(06).
Calderón, G. R., González, F. Ma. O., & Torres, V. Berenice. (2021). La percepción docente sobre las tutorías en el contexto del COVID 2019. Rev Psicol Hered., 14(1), 21-28.
Calderón, M., Cáceres, A., & Calderón, O. (2019). Tutorías académicas: Un aporte al proceso formativo universitario. Revista electrónica formación y calidad educativa, 7(1), 171-192.
Castro Cuesta, R. A. (2014). Análisis de las buenas prácticas del tutor universitario: Estudio de caso en la Universidad Tecnológica de Chihuahua de México. Universitat Autónoma de Barcelona.
Cuso, F. J. P., Clares, P. M., & Juárez, M. M. (2015). Satisfacción del estudiante universitario con la tutoría. Diseño y validación de un instrumento de medida. Estudios sobre educación, 29, 81-101.
De los Ángeles Aguilera, M., Torres, T., Acosta, M., & Pozos, E. (2011). Dimensiones culturales de la noción de tutoría académica en docentes y alumnos de doctorado en México. E-Gnosis Revista digital científica y tecnológica, (4). http://www.e-acervos.udg. mx/poeUDG/servlet/poe. GUIproducto/EGNOSIS/ES
Gazo, P. F., & González, M. Á. (2014). La intervención orientadora y tutorial en la adaptación y persistencia del alumnado en la universidad. Revista de orientación educacional, 28(54), 31-50.
Hamdan, Y. Z. T., Troche, M. del C. D., & Ramírez, F. R. (2019). Función Tutorial, percepción de los estudiantes de Técnico Superior Universitario en Paramédico. Revista RedCA, 1(3), 2-22.
Hickman, R. H., Cepeda, I. Ma. L., Bautista, D. Ma. L., Alarcón, A. E., & Hickman, R. Hortensia. (2022). Opinión de estudiantes universitarios mexicanos respecto al desempeño docente en las tutorías académicas. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 20(1), 129-143.
Klug, M. A., & Peralta, N. S. (2019). Tutorías universitarias. Percepciones de estudiantes y personal tutor sobre su uso y funcionamiento. Revista Electrónica Educare, 23(1), 319-341.
Lantarón, B. S., Reche, I. S. C., & Medialdea, A. L. (2021). University academic tutoring supported by WhatsApp: Know its advantages and save its disadvantages. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 189-203. https://doi.org/10.6018/REIFOP.394631
Lemus Ortiz, L. A., Torres Jiménez, F. S., Serrano Trejo, M., & Gúzman Bárcenas, G. de J. (2015). La tutoría: Eje fundamental para mejorar el rendimiento académico de alumnos de nivel superior. Innovación educativa (México, DF), 15(67), 89-110.
Liesa, M., Vázquez, S., Revilla, A., Cored, S., & Latorre, C. (2019). El impacto de la mentoría entre profesores universitarios en programas de aprendizaje-servicio (No 8409152819). Prensas Universitarias de la Universidad de Zaragoza.
Martínez, J. M. D., & Pérez, Z. M. L. (2019). Impacto del Programa Institucional de Tutorías en la deserción del Programa de Ingeniería Civil de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Investigación Científica, 13(2), 7-7.
Martínez Sánchez, L. M., Conejo Carrasco, F., & Rodríguez Sierra, A. V. (2017). La acción tutorial como experiencia educativa para la formación integral de los estudiantes de Medicina. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 565-588.
Mayer, L., & Cerezo, L. (2016). Tutorías y estipendio mensual: Contribuciones a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1421-1433.
Narro Robles, J., & Arredondo Galván, M. (2013). La tutoría: Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 35(141), 132-151.
Pantoja-vallejo, A., Colmenero, R. M. J., & Molero, David. (2022). Aspectos condicionantes de la tutoría universitaria. Un estudio comparado. Revista de Investigación Educativa., 40(1), 33-49.
Ponce, C. S., Martínez, I. J. E., & Moreno, S. Israel. (2022). Recomendaciones para la tutoría académica en tiempos de contingencia. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo., 13(25), 29.
Rodríguez, C. (2016). La tutoría afectiva es efectiva. 7.° Encuentro Nacional de Tutoría. Recuperar los aciertos, transformar lo incierto. https://oa.ugto.mx/wp-content/uploads/2016/11/oa-rg-0000628.pdf