Education and inequality. a look at indigenous peoples from amartya sen’s capability approach

Authors

  • María De las Nieves Montiel Instituto Nacional de Educación Superior Raúl Peña, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.215

Keywords:

education, inequality, indigenous peoples, capabilities approach

Abstract

This article provides an approximation to some indispensable conditions to advance towards the long-awaited path of equality, taking as reference Amartya Sen’s capability approach. The indigenous peoples constitute a social group that, for a long time, ignored in its rights and that, even today, they are in a clear situation of inequality and not insured, compared to the non-indigenous population in the country. Starting from the premise of Sen (2000), it can be pointed out that the participation of social groups in vulnerable situations, in this case, the indigenous peoples, is a decisive path in the fight against inequality. Citizen’s participation will be effective if they develop their agency capacity, as said before; they achieve empowerment on the issues that concern them. For the exercise of capacities, fundamental for the democratic experience, education is the most important access door, however, it is not everything, a culture that promotes participation from state institutions is also necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María De las Nieves Montiel, Instituto Nacional de Educación Superior Raúl Peña, Paraguay

Docente de grado y postgrado del Instituto Nacional de Educación Superior Dr. Raúl Peña. Magister en Educación con énfasis en Aprendizaje y Medios (UVM –Chile). Licenciada en Ciencias de la Educación. Especialista en Desarrollo Humano. Es especialista en Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) por el Centro de Formación Docente de Virtual Educa (Argentina), Cursando: Doctorado en Educación en la Universidad Iberoamericana. Ha participado en equipos de investigación y publicados trabajos sobre lenguas indígenas.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1809-0238

References

Constitución Nacional del Paraguay, 1992.

Chan, Ha–Joon. (2006). La relación entre las instituciones y el desarrollo económico. Problemas teóricos claves. Revista de Economía Institucional, 8, (14), 125-136.

Decreto N° 1039, Por el cual se aprueba el Protocolo para el proceso de consulta y consentimiento libre, previo e informado con los pueblos indígenas que habitan el Paraguay.

Deneulin, S. (2009). Desarrollo humano: Benedicto XVI vs. Amartya Sen. Revista Cultura Económica. 25(75/76), 112-120.

Deneulin, S. (2019). El desarrollo humano integral: una aproximación desde la tradición social católica y el enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista de Estudios Sociales, (67), 74-86. https://doi.org/10.7440/res67.2019.06

Dreze, J. y Sen, A. (2014). Una gloria incierta. India y sus contradicciones.

Ministerio de Educación y Cultura. (2013). Plan Educativo Plurilingüe desde los Pueblos Indígenas en Paraguay 2013-2018. Asunción.

Nussbaum, Martha C. (2006). Education and Democratic Citizenship: Capabilities and Quality Education. Journal of Human Development, 7(3).

Ley N° 3231/2007, Que crea la Dirección General de Educación Escolar Indígena.

Ley N.° 4251/2010, De Lenguas.

Ley N° 5469/2015, de Salud indígena.

Organización Internacional del Trabajo. (2014). Convenio Núm. 169 de la OIT sobre pueblos indígenas y tribales. Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_345065.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2010). Informe sobre Desarrollo Humano 2010. Edición del Vigésimo Aniversario La verdadera riqueza de las naciones: Caminos al desarrollo humano.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2013). Informe sobre Desarrollo Humano 2013 El ascenso del Sur: Progreso humano en un mundo diverso.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Editorial Planeta.

Secretaría Técnica de Planificación. Dirección General de Estadísticas Encuestas y Censos. (2014). Encuesta Permanente de Hogares. DGEEC.

Secretaría Técnica de Planificación. Dirección General de Estadísticas Encuestas y Censos. (2014). III Censo Nacional de Población y Viviendas para Pueblos Indígenas. DGEEC.

Published

2011-11-17

How to Cite

Nieves Montiel, M. D. las . (2011). Education and inequality. a look at indigenous peoples from amartya sen’s capability approach . Revista Científica Estudios E Investigaciones, 9(1), 215–225. https://doi.org/10.26885/rcei.9.1.215

Issue

Section

Artículo de Interés