Elements that influence the thesis writing acording to graduated students from Obstetrics Program of the National University of Asunción. Paraguay, 2014

Authors

  • Elena María Rodríguez Oliveira Universidad Nacional de Asunción, Instituto Dr. Andrés Barbero, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.87

Keywords:

factors, affecting, preparation, thesis

Abstract

Writing a thesis is challenging for students, it is a very complex process, which requires not only cognitive, methodological skills, but also perseverance and dedication to complete it. It involves intellectual effort, but sometimes the writing process is influenced by elements related to the students, institutional, etc. The main goal is to determine the influencing elements on the thesis writing according to graduated students of the National University of Asuncion Obstetrics program in 2014. The study is observational, descriptive, cross-sectional, with a quantitative approach. The population was composed by 291 graduated students, probabilistic sampling and simple randomization. The surveys, interviews and questionnaires were administered; through mailing and phone calls. The data was loaded into a Microsoft Excel 2010 electronic spreadsheet, and debugged to avoid inconsistencies in the database; processed through the Epi-Info 7.2 program. The results were represented in tables and figures. Graduated students and tutors agree on the following topics as elements that influence writing a thesis: The source for information in virtual libraries, computer equipment and internet, sequence of subjects in the research area, approved regulations, exclusive dedication of the research team, teaching method, updated texts in the library, physical space, furniture, computer equipment and supplies It is concluded that the elements that influence the thesis´ writing, are classified as related to the student (personal), institutional (human resources) and others (infrastructure).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elena María Rodríguez Oliveira, Universidad Nacional de Asunción, Instituto Dr. Andrés Barbero, Paraguay

Profesor Asistente de la Carrera de Obstetricia de la Facultad de Enfermería y Obstetricia de la Universidad Nacional de Asunción, Coordinadora de Investigación, Especialista en Investigación en Salud y Magister en Ciencias de la Educación.

References

Aceituno, G., Lanz, J. R.; Lanz, J. A.; Lander, G. (1998). Interés, conocimiento, recursos y limitaciones de los estudiantes de medicina en la investigación científica. Gac Med Caracas; 106(1): 40-6.

Alarcón, J. J. Aguirre Cuadros, E., Aliaga Chávez, Y., Álvarez Andrade, E. V. (2010). Factores asociados a la realización de tesis en pregrado de Medicina en una universidad pública del Perú. Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana, 15(2), 66-70.

Alosilla Díaz, J. (2009). Factores que influyen en la decisión de realizar una tesis para optar el título profesional de cirujano dentista, en estudiantes de la Facultad de Odontología (Tesis). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología. EAP de Odontología.

Arredondo, M., Flores, A. (2000). El proceso de graduación. México: UNAM; 137-170

Arroyo Hernández, C. H., De la Cruz, W., Miranda-Soberon, U. E. 2008. Dificultades para el desarrollo de investigaciones en pregrado en una universidad pública de provincia, Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 25(4), 344-349.

Ayala Aguirre, F. G. (1999). La función del profesor como asesor (3a. ed.). México: Trillas.

Baena Paz, G., Montero Olivares, S. (2010). Tesis en treinta días. Recuperado de: http://blogs.fad.unam.mx/academicos/patricia_vazquez/wp-content/uploads/2015/04/Tesis-en-30-Dias.pdf

Cabrera-Enríquez, J. A., Cruzado-Mendoza, C., Purizaca-Rosillo, N., López Samanamú, R. O., Lajo-Aurazo, Y., Peña-Sánchez, E. R. (2011). Factores asociados con el nivel de conocimientos y la actitud hacia la investigación en estudiantes de medicina en Perú. Rev Panam Salud Pública. 2013, 33(3):166–73.

Cano Barrón, D. D., & Centurión Cardeña, H. J. (2013). Formación de habilidades de investigación en estudiantes de ingeniería como parte del Servicio Social. Ciencia y Tecnología, 13, 203-216.

Carlino, P. (2004). Culturas académicas contrastantes en Australia, EE.UU. y Argentina: representaciones y prácticas sobre la escritura y sobre la supervisión de tesis en el grado y el posgrado universitarios, trabajo presentado en la Reunión Internacional.

Carlino, P. (2005). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. Anales del Instituto de Lingüística, 24, 41-62.

Carrasquero, D. (2011). Dificultades para elaborar la tesis de grado en estudiantes universitarios. Caracas, Venezuela.

Carruyo Del Castillo, J. (2007). Conversando con tutores y asesores de tesis. Revista Visión Gerencial, 6, 45-54.

Ferrer de Valero, Y. Malaver Hernández, M. (2000). Factores que inciden en el síndrome todo menos tesis (TMT) en las maestrías de la Universidad del Zulia. Opción, 16(31), 112-129.

Godino, C. M. B.; Montivero, M. L., & Montiel; M.C. (enero – junio 2015). Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos. ESPIRAL, Revista de Docencia e Investigación, 5(1), 9-36

Granados Ramos, D. E., Figueroa Rodríguez, S. E., Velásquez Durán, A. (2016). Dificultades de Atención y Competencias de Investigación en Estudiantes Universitarios de Psicología. Enseñanza e Investigación en Psicología, 21(2), 131- 140.

Grasso. L. (2012). Dificultades frecuentes en la elaboración de provectos de trabajos de investigación y trabajos finales, (1), 136-156.

Guadrón, L.V., & Vera Castillo, A. (2015). Desempeño del tutor en el proceso de acompañamiento en la producción científica. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales Universidad Rafael Belloso Chacín, 17(1), 58-74.

Hirschhorn, A. N. (2012). Factores que facilitan y que dificultan la culminación de las tesis. Análisis comparado de tres escuelas de postgrado en ciencias agropecuarias (Argentina) 2012. Recuperado de: http://nulan.mdp.edu.ar/1625/1/hirschhorn_an.pd

Ochoa Sierra, L. (2011). La elaboración de una tesis de maestría: exigencias y dificultades percibidas por sus protagonistas: artículo, reporte de caso. Entornos, (24), 171-183.

Piña Fonseca, R. León Robaina, C. R. (2015). Estrategia de formación permanente de la cultura investigativa en tecnólogos de la salud. Medisan, 19(3).

Rietveldt de Arteaga, F., & Vera Guadrón, L. (mayo, agosto 2012). Factores que influyen en el proceso de elaboración de la tesis de Grado Omnia. Revista Omnia, 18(2), 109–122. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73723402008

Rosas A.K.; Flores D; Valarino E. (2006). Rol del tutor de tesis: Competencias, condiciones personales y funciones. Investigación y Postgrado, 21 (1), 153-185 p.

San Martín, F., García, M. (2012). Tesis y su problemática en la facultad de medicina veterinaria de la UNMSM. Revista de Investigación UNA, 7(1), 81-88.

Talavera de Fernández, E., & Fernández, V. (sf). El docente investigador, asesor y facilitador y su relación con la calidad en las tesis de grado de los alumnos cursantes del décimo semestre de la mención educación comercial de la Escuela de Educación de la Universidad de Carabobo. Revista Electrónica de la Universidad de Carabobo, 1(18), 18-25. Recuperado de: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a1n18/1-18-5.pdf

Published

2019-11-13

How to Cite

Rodríguez Oliveira, E. M. (2019). Elements that influence the thesis writing acording to graduated students from Obstetrics Program of the National University of Asunción. Paraguay, 2014. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 8(1), 87–100. https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.87

Issue

Section

Artículos Originales