"Edge" Explorations to investigate the relationship between accessibility and ICT in Special Education in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.14.e872

Keywords:

accessibility, rights, special education, educational policy, information and communication technologies

Abstract

This article shares the findings of a study on accessibility, Information and Communication Technologies (ICT), and policy in the Special Education in Entre Ríos, Argentina. The exploratory, qualitative research had the overall objective of analyzing modes of access to ICT and experiences of accessibility in Special Education in the Department of Paraná from the perspectives of students with disabilities and teachers in comprehensive schools. To this end, a documentary and regulatory corpus on national and provincial education policy was compiled, fourteen in-depth interviews were conducted with teachers, students, and education policy leaders, and two observations were made in two institutions offering this type of education. The results allow for a description of access and accessibility in three areas: a) Accessibility and education policy; b) Accessibility and ICT in special education; and c) the relationship between accessibility, ICT, and communication in special education. Based on the results obtained, it can be concluded that accessibility in Entre Ríos takes on specific characteristics including: changes in education policy (special education has gone from being a priority to being completely dismantled); the particularities of accessibility in comprehensive schools and its relationship with pedagogical practices (understood in terms of production); and the relationships between technology and communication (which allow people with disabilities to move from from being recipients to users-producers).

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Author Biographies

Marina Chaves, Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación. Entre Ríos, Argentina.

Profesora en Ciencias de la Educación y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER). Es asesora pedagógica en Esc. Sec. N° 57 Dr. Mariano Moreno de Paraná. Docente e investigadora en la Facultad de Ciencias de la Educación de la UNER y en la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Entre Ríos, Argentina.

Sonia Liliana Luquez, Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación. Entre Ríos, Argentina.

Profesora en Ciencias de la Educación (FCEdu-UNER) y magister en Ciencias en la Especialidad de Investigaciones Educativas (DIE-CINVESTAV-IPN), México. Es profesora en la cátedra Psicología Educacional ii, de los Profesorados de Educación Primaria, de Educación Primaria con Orientación Rural, de Nivel Inicial y de Nivel Inicial con Orientación Rural (FHAyCS-UADER). Profesora en el Seminario de Educación Especial (Planes 2012) de las carreras de Licenciatura y Profesorado en Ciencias de la Educación (FCEdu-UNER).

Noelia Olmedo, Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación. Entre Ríos, Argentina.

Licenciada en Comunicación Social (FCEdu -UNER). Doctoranda en Ciencias Sociales (UNER). Docente Auxiliar de la cátedra de Conocimiento de la Realidad de la Licenciatura en Comunicación Social; Licenciatura en Ciencias de la Educación y Profesorado en Ciencias de la Educación (FCEdu - UNER); JTP de la cátedra de Epistemología en FHAyCS -UADER” Incorporar: “Noelia Marina Olmedo es Licenciada en Comunicación Social (FCEdu -UNER). Especialista  en Producción de Contenidos y Ambientes Digitales Educativos (FCEdu -UNER). Doctoranda en Ciencias Sociales (UNER). Docente Auxiliar de la cátedra de Conocimiento de la Realidad de la Licenciatura en Comunicación Social; Licenciatura en Ciencias de la Educación y Profesorado en Ciencias de la Educación (FCEdu - UNER); JTP de la cátedra de Epistemología en FHAyC.

Diana Eberle, Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación. Entre Ríos, Argentina.

Es profesora y licenciada en Ciencias de la Educación (UNER), Magister en Didácticas Específicas (UNL), Doctoranda en Ciencias Sociales (UNER). Docente de la cátedra Política de la Educación, investigadora y extensionista de la FCEdu-UNER en el área de Educación Sexual Integral. Ejerce la docencia en escuelas secundarias y en institutos de formación docente de la provincia de Entre Ríos.

Paola Anebella Casco, Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación. Entre Ríos, Argentina.

Profesora en Ciencias de la Educación (UNER). Docente e investigadora en la Facultad de Ciencias de la Educación (UNER) y en la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Entre Ríos.

Martín Siebenhar, Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación. Entre Ríos, Argentina.

Psicólogo  y profesor en Psicología (UNR) y Magíster en Salud Mental (UNER). Docente e investigador en la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Entre Ríos. Secretario académico del Instituto Técnico Superior de Cerrito.

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Published

2025-10-27

How to Cite

Chaves, M., Luquez, S. L., Olmedo, N., Eberle, D., Casco, P. A., & Siebenhar, M. (2025). "Edge" Explorations to investigate the relationship between accessibility and ICT in Special Education in Argentina. Revista científica Estudios E Investigaciones, 14, e872. https://doi.org/10.26885/rcei.14.e872

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