"Edge" Explorations to investigate the relationship between accessibility and ICT in Special Education in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.14.e872Keywords:
accessibility, rights, special education, educational policy, information and communication technologiesAbstract
This article shares the findings of a study on accessibility, Information and Communication Technologies (ICT), and policy in the Special Education in Entre Ríos, Argentina. The exploratory, qualitative research had the overall objective of analyzing modes of access to ICT and experiences of accessibility in Special Education in the Department of Paraná from the perspectives of students with disabilities and teachers in comprehensive schools. To this end, a documentary and regulatory corpus on national and provincial education policy was compiled, fourteen in-depth interviews were conducted with teachers, students, and education policy leaders, and two observations were made in two institutions offering this type of education. The results allow for a description of access and accessibility in three areas: a) Accessibility and education policy; b) Accessibility and ICT in special education; and c) the relationship between accessibility, ICT, and communication in special education. Based on the results obtained, it can be concluded that accessibility in Entre Ríos takes on specific characteristics including: changes in education policy (special education has gone from being a priority to being completely dismantled); the particularities of accessibility in comprehensive schools and its relationship with pedagogical practices (understood in terms of production); and the relationships between technology and communication (which allow people with disabilities to move from from being recipients to users-producers).
Downloads
References
Bourdieu, P., Chamboredón, J. C. y Passeron, J.C (2008). El oficio del sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Siglo XXI.
Baquero, R. (2006). Del individuo auxiliado al sujeto en situación. Algunos problemas en los usos de los enfoques socioculturales en educación Espacios en Blanco. Revista de Educación, 16, 123-151.
Contreras Domingo, J. y Perez de Lara Ferré , N. (2010). Cap 1. La experiencia y la investigación educativa. En J. Concretas Domingo y N. Perez de Lara Ferré Investigar la experiencia. Morata.
Feldfeber, M. y Gluz, N. (2019). Derecho a la educación, inclusión y políticas sociales: los desafíos de la democratización escolar (2004-2015). En Gluz, N. y Steinberg, C. (Eds.), Desigualdades educativas, territorios y políticas sociales. UNIPE, Editorial Universitaria.
García, C., Heredia, M., Reznik, L., y Rusler, V. (2015). La accesibilidad como derecho. Desafíos en torno a nuevas formas de habitar la universidad. Espacios, pp. 41-54. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/espacios/article/download/1869/1752
Heredia, M. (2020). “La accesibilidad como término amplio, complejo y multidimensional” En Materia 1. Accesibilidad y discapacidad: giro en las prácticas Diplomatura en Producción de Accesibilidad: Discapacidad y Derechos. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Oliver, M. (1998). ¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada? En L. Barton (Ed.), Discapacidad y sociedad, (pp. 34-58). Morata.
Red por los Derechos de las Personas con Discapacidad, REDI. (2020). Comunicado de prensa. Situación de las personas con discapacidad frente a la pandemia de Covid- 19. https://redi.org.ar/prensa/2020/04/las-personas-con-discapacidad-exigimos-mayor-inclusion-en-las-politicas-ante-la-pandemia-2/
Rodríguez, P. E. (2007). Gilbert Simondon. EL modo de existencia de los objetos técnicos. Prometeo, Redes, 13 (26), 277-289.
Rodríguez, P. E. (2015) Amar los aparatos. Gilbert Simondon y una nueva cultura técnica. Territorio&Sociedad, (4), 37-55.
Rosato, y Angelno, M. A. (2009). Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Noveduc.
Rusler, V. (2024). Accesibilidad como lugar de encuentro y conversación en educación. Documento interno de trabajo.
Rusler, V., y García, C. (2020). Recorridos e interrogantes en torno a la inclusión en la universidad: experiencias y desafíos para una accesibilidad en contexto. Educación y Vínculos. Revista De Estudios Interdisciplinarios En Educación, 1(5), 111–126. https://pcient.uner.edu.ar/index.php/EyV/article/view/807
Rusler, V., y Heredia, M. (2021). Transversalizar la discapacidad y accesibilidad en la Universidad: trayectoria, acciones y desafíos en Espacios de Crítica y Producción Secretaría de Extensión Universitaria y Bienestar Estudiantil de la FFyL-UBA.
Rusler, V., y Stemberg, M.C. (2022). Historia, actualidad y coyuntura de la educación. Una perspectiva crítica. En Materia 2. Derecho a la educación en clave de accesibilidad. Diplomatura de Extensión Universitaria en Producción de Accesibilidad: Discapacidad y Derechos. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Sandrone, D., Marpegán, C. y Torres, M. (2020). Robots y computadoras en la educación: Aportes filosóficos, políticos y pedagógicos para pensar en su abordaje. Pensando. Revista de Filosofía, 11(23), 28-40. https://anpof.org/periodicos/pensando--revista-de-filosofia/leitura/1196/30542
Simondon, G. (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Ed. Prometeo.
Simondon, G. (2017). Sobre la técnica. Cactus.
Soto, M. (2020). Una aproximación a la brecha digital de las personas con discapacidad en los espacios educativos del noroeste argentino. Hipertextos, 8(13),114-149. https://doi.org/10.24215/23143924e012.
Torres Carrillo, A. (2008). Investigar en los márgenes de las ciencias sociales, Revista Folios, (27), 51-62. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.27folios51.62
Valle Velázquez, A. M., y Jiménez García, M. A. (2021) Freire y Simondon, lo inédito viable: alfabetizar en el modo de existencia de los objetos técnicos. Pro-Posições, (2), 1-19.
Yarza de los Ríos, A., Sosa, L. M., Pérez Ramírez, B. (2019). Estudios críticos en discapacidad: una polifonía desde América Latina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Trabajo Social.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marina Chaves, Sonia Liliana Luquez, Noelia Olmedo, Diana Eberle, Paola Anebella Casco, Martín Siebenhar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



