Gender inequalities and academic performance in nursing students in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.14.e898Keywords:
gender inequality, academic performance, university students, evaluation and accreditation of higher education, nursingAbstract
Academic performance is a key indicator of educational quality and success in university education. Studies have shown that structural and sociocultural factors, such as gender stereotypes, directly influence learning opportunities and student performance. The present study aimed to characterize the factors that influence the academic performance of university students in nursing programs according to gender. A quantitative approach with a descriptive cross-sectional design was used, employing a structured survey as the data collection technique. A total of 116 students from public and private institutions in five regions of the country participated. The results revealed significant gender gaps in the perception of barriers to learning, with a difference of up to 36 percent to the detriment of women, who assumed a greater burden of domestic work and caregiving. Despite these perceptions, no statistically significant differences were found in the distribution of time spent on academic, work, and domestic activities, suggesting the need to explore other factors that shape these experiences. This research provides empirical evidence of gender inequalities in a historically feminized field such as nursing, where paradoxically, inequalities that affect women’s academic development persist. The findings allow us to reflect on the importance of implementing gender-sensitive educational policies.
Downloads
References
Barbero, M. I. (2010). Psicometría: Teoría, formularios y problemas resueltos. Sanz y Torres.
Batthyány, K. (2020). Miradas latinoamericanas a los cuidados. Siglo XXI Editores y CLACSO.
Coahtepetzin, I., Pérez, Z., Figueroa, M. R., y Viridiana, C. (2022). Los estereotipos de género en hombres estudiantes de enfermería. https://www.researchgate.net
Dirección General de Estadísticas, Encuestas y Censos. (2020). Población juvenil 2020. https://www.dgeec.gov.py
Di Pasquale, E., Iglesias, M., Pérez, S., y Viego, V. (2021). Teletrabajo, vida cotidiana y desigualdades de género en Iberoamérica: La experiencia del confinamiento originado por la COVID-19 como laboratorio. Revista de Economía Crítica, (31), 110–128.
Espinoza, A. M., y Albornoz, N. (2023). Sexismo en educación superior: ¿Cómo se reproduce la inequidad de género en el contexto universitario? Psykhe (Santiago), 32(1), 00101. https://doi.org/10.7764/psykhe.2021.35613
Espinoza, F. (2022). La investigación científica: Aportes a la ciencia desde la educación. https://www.researchgate.net
Garay Báez, A., y Fraco, V. (2020). La violencia hacia las mujeres y la COVID-19. Kera Yvoty: Reflexiones sobre la cuestión social, 5, 85–90. https://doi.org/10.54549/ky.5.2020.85
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill.
Hernández Nieto, R. A. (2002). Contribuciones al análisis estadístico. Universidad de Los Ángeles.
Hernández, Y., y Rivero, R. (2023). El rol de la enfermería en la relación salud-inclusión educativa universitaria. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Instituto Nacional de Estadística. (2021). Evaluación de brechas de datos y capacidades para mejores estadísticas de género. Paraguay. INE.
Martínez Domínguez, M. (2020). La desigualdad digital en México: Un análisis de las razones para el no acceso y el no uso de internet. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 10(19), e519. https://doi.org/10.32870/pk.a10n19.519
Marcano, P. G. (2022). Estereotipos de género: Elección de carrera, rol masculino y educación inicial. https://www.researchgate.net
Medina, J., Pinzón, K., y Salazar-Méndez, Y. (2021). Determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de una universidad pública ecuatoriana. Revista Conrado, 17(83), 120–129. https://www.redalyc.org/journal/6887/688772224005/html/
Ministerio de la Mujer. (2022). II Plan Nacional contra la violencia hacia las mujeres 2015–2020. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/3013/plan-nacional-contra-violencia-hacia-mujeres-2015-2020
Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social, MSPyBS. (2020). Plan Nacional de Prevención y Atención a la Violencia basado en género desde el Sistema Nacional de Salud 2020–2025.
ONU Mujeres. (2021). Educación, género y consecuencias de COVID-19 para niñas y adolescentes. https://www.onu.org
Pearson. (2023). 5 acciones para fomentar la equidad de género en la educación STEM. https://blog.pearsonlatam.com
Pérez de Guzmán, S., Ulloa, E., y Iglesias, M. (2020). La concepción cambiante del tiempo en el contexto social de la vida cotidiana: un enfoque de conciliación. Revista de Estudios de Familia, 6(2), 45–62.
Prieto, C., y Pérez de Guzmán, S. (2020). Desigualdades laborales de género, disponibilidad temporal y normatividad social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 141, 113–132.
Rosales-Ronquillo, C. A., y Hernández-Jácquez, L. F. (2020). Autoeficacia académica y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de nutrición. Revista Electrónica Educare, 24(3), 139–155. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.7
Sabogal, L. F. (2010). Diferencias de género en los estilos y estrategias de aprendizaje en universitarios de primer semestre. https://www.academia.edu
Unicef. (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-yj%C3%B3venes
Wan Chik, Y. S., Everett, B., Ramjan, L. M., Attwood, N., Weaver, R., y Saad, Z. (2012). Diferencia de género en el desempeño académico de estudiantes de enfermería de una escuela universitaria malaya. Revista Internacional de Enfermería en Español, 59(3), 424–431.
World Medical Association. (2013). Declaración de Helsinki – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvia María Ramos Valenzuela, Perla Sosa de Wood

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.