Perceptions and experiences of students with visual impairments regarding barriers and opportunities in Paraguayan higher education
DOI:
https://doi.org/10.26885/rcei.14.e897Keywords:
inclusive education, visual impairment, higher education, accessibilityAbstract
This descriptive qualitative study explores the perceptions and experiences of six visually impaired university students in the Asunción Metropolitan Area regarding barriers and opportunities in Paraguayan higher education. The sample was selected using network sampling or “snowball sampling”. Semi-structured interviews were conducted to collect data, which were analyzed using content analysis techniques. The results show the presence of structural, technological, and attitudinal barriers that hinder these students´ access and effective participation, despite regulatory advances such as Law No. 5136/2013 on Inclusive Education. Among the main difficulties are insufficient accessible infrastructure, a shortage of adapted materials, and limited teacher training in inclusion. However, positive experiences related to the support of some teachers and classmates were also identified. These findings underscore the urgent need to implement effective inclusive policies, strengthen technological accessibility, and raise awareness among the university community to ensure equitable higher education.
Downloads
References
Cáceres, M. (2020). Documento de sistematización del proceso de elaboración del Plan de Acción Nacional por los Derechos de las Personas con Discapacidad, sus indicadores y su línea de base. SENADIS. https://senadis.gov.py/application/files/6116/0380/3622/Guia_discapacidad_interactivo.pdf
García, S. (2019). La Cuestión Social en el Paraguay del Siglo XX. Trabajo Social y Políticas Sociales. Arandura.
Giménez Amarilla, S., Ortiz Jiménez, L., y Figueredo Canosa, V. (2022). Inclusión de personas con discapacidad en universidades públicas del Paraguay: percepción de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 383-422. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1892 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1892
Husserl, E. (1931). Cartesian meditations: An introduction to phenomenology (D. Cairns, Trans.). Martinus Nijhoff.
Instituto Nacional de Estadística. (2021). En Paraguay 10,7% de personas tienen algún tipo de discapacidad. Instituto Nacional de Estadística Paraguay. https://www.ine.gov.py/news/news-contenido.php?cod-news=955
Ley N.° 3540/2008, Aprueba la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y el Protocolo Facultativo de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/1763/aprueba-la-convencion-sobre-los-derechos-de-las-personas-con-discapacidad-y-el-protocolo-facultativo-de-la-convencion-sobre-los-derechos-de-las-personas-con-discapacidad
Ley N.° 5136/2013, Educación Inclusiva. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/2698/educacion-inclusiva
Mace, R. (1985). Universal Design: Barrier Free Environments for Everryone. Designers West, 33(1), 147-152
Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
Oliver, C. (1990). Determinants of interorganizational relationships: Integration and future directions. Academy of Management Review, 15(2), 241–265. https://doi.org/10.5465/amr.1990.4308156 DOI: https://doi.org/10.2307/258156
Rotela, H. (2024). Educación Inclusiva. MEC. https://mec.gov.py/cms/?ref=295493-educación-inclusiva
Ruffinelli, R., y García, S. (2018). Políticas públicas y discapacidad en el Paraguay. Origen y evolución 1970 al 2006. Reflexiones sobre la cuestión social, 3, 29-37. Kera Yvoty. https://doi.org/10.54549/ky.3.2018.29 DOI: https://doi.org/10.54549/ky.3.2018.29
Secretaría Nacional por los Derechos Humanos de las Personas con Discapacidad, SENADIS. (2015). Plan de Acción Nacional por los Derechos de las Personas con Discapacidad. Resumen Ejecutivo. https://acnudh.org/wp-content/uploads/2019/07/042-Resumen-Ejecutivo-Plan-Discapacidad.pdf
Secretaría Nacional por los Derechos Humanos de las Personas con Discapacidad, SENADIS. (2014). Resumen del documento: “Aproximación a la realidad de las personas con discapacidad”. https://acnudh.org/wp-content/uploads/2019/07/035-Resumen-del-documento-Aproximacion-a-la-realidad-de-las-personas-con-discapacidad.pdf
UNESCO. (2019). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Educación Superior y Sociedad (ESS), 9(2), 97-113. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa Ruffinellli, Rudia Kang Shin , Gisselle Araceli González Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.