Perceptions and experiences of students with visual impairments regarding barriers and opportunities in Paraguayan higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26885/rcei.14.e897

Keywords:

inclusive education, visual impairment, higher education, accessibility

Abstract

This descriptive qualitative study explores the perceptions and experiences of six visually impaired university students in the Asunción Metropolitan Area regarding barriers and opportunities in Paraguayan higher education. The sample was selected using network sampling or “snowball sampling”. Semi-structured interviews were conducted to collect data, which were analyzed using content analysis techniques. The results show the presence of structural, technological, and attitudinal barriers that hinder these students´ access and effective participation, despite regulatory advances such as Law No. 5136/2013 on Inclusive Education. Among the main difficulties are insufficient accessible infrastructure, a shortage of adapted materials, and limited teacher training in inclusion. However, positive experiences related to the support of some teachers and classmates were also identified. These findings underscore the urgent need to implement effective inclusive policies, strengthen technological accessibility, and raise awareness among the university community to ensure equitable higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Ruffinellli, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales. San Lorenzo, Paraguay.

Doctora en Educación por la Universidad Nacional de Asunción. Licenciada en Trabajo Social. Investigadora categorizada del Sistema Nacional de Investigadores de Paraguay, SISNI. DIDCom UNA / FACSO desde el año 2023 y docente escalafonada de la UNA.

Rudia Kang Shin , Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Trabajo Social por la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Asunción.

Gisselle Araceli González Gómez, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Trabajo Social por la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Asunción.

References

Cáceres, M. (2020). Documento de sistematización del proceso de elaboración del Plan de Acción Nacional por los Derechos de las Personas con Discapacidad, sus indicadores y su línea de base. SENADIS. https://senadis.gov.py/application/files/6116/0380/3622/Guia_discapacidad_interactivo.pdf

García, S. (2019). La Cuestión Social en el Paraguay del Siglo XX. Trabajo Social y Políticas Sociales. Arandura.

Giménez Amarilla, S., Ortiz Jiménez, L., y Figueredo Canosa, V. (2022). Inclusión de personas con discapacidad en universidades públicas del Paraguay: percepción de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 383-422. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1892 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1892

Husserl, E. (1931). Cartesian meditations: An introduction to phenomenology (D. Cairns, Trans.). Martinus Nijhoff.

Instituto Nacional de Estadística. (2021). En Paraguay 10,7% de personas tienen algún tipo de discapacidad. Instituto Nacional de Estadística Paraguay. https://www.ine.gov.py/news/news-contenido.php?cod-news=955

Ley N.° 3540/2008, Aprueba la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y el Protocolo Facultativo de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/1763/aprueba-la-convencion-sobre-los-derechos-de-las-personas-con-discapacidad-y-el-protocolo-facultativo-de-la-convencion-sobre-los-derechos-de-las-personas-con-discapacidad

Ley N.° 5136/2013, Educación Inclusiva. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/2698/educacion-inclusiva

Mace, R. (1985). Universal Design: Barrier Free Environments for Everryone. Designers West, 33(1), 147-152

Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Oliver, C. (1990). Determinants of interorganizational relationships: Integration and future directions. Academy of Management Review, 15(2), 241–265. https://doi.org/10.5465/amr.1990.4308156 DOI: https://doi.org/10.2307/258156

Rotela, H. (2024). Educación Inclusiva. MEC. https://mec.gov.py/cms/?ref=295493-educación-inclusiva

Ruffinelli, R., y García, S. (2018). Políticas públicas y discapacidad en el Paraguay. Origen y evolución 1970 al 2006. Reflexiones sobre la cuestión social, 3, 29-37. Kera Yvoty. https://doi.org/10.54549/ky.3.2018.29 DOI: https://doi.org/10.54549/ky.3.2018.29

Secretaría Nacional por los Derechos Humanos de las Personas con Discapacidad, SENADIS. (2015). Plan de Acción Nacional por los Derechos de las Personas con Discapacidad. Resumen Ejecutivo. https://acnudh.org/wp-content/uploads/2019/07/042-Resumen-Ejecutivo-Plan-Discapacidad.pdf

Secretaría Nacional por los Derechos Humanos de las Personas con Discapacidad, SENADIS. (2014). Resumen del documento: “Aproximación a la realidad de las personas con discapacidad”. https://acnudh.org/wp-content/uploads/2019/07/035-Resumen-del-documento-Aproximacion-a-la-realidad-de-las-personas-con-discapacidad.pdf

UNESCO. (2019). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Educación Superior y Sociedad (ESS), 9(2), 97-113. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171

Published

2025-09-08

How to Cite

Ruffinellli, R., Kang Shin , R., & González Gómez, G. A. (2025). Perceptions and experiences of students with visual impairments regarding barriers and opportunities in Paraguayan higher education. Revista científica Estudios E Investigaciones, 14, e897. https://doi.org/10.26885/rcei.14.e897

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.